Στις 2 Δεκεμβρίου 2024, η Θεσσαλονίκη γιορτάζει την ολοκλήρωση ενός από τα πιο φιλόδοξα έργα υποδομής της τελευταίας δεκαετίας: το νέο μετρό της πόλης. Το σύστημα αυτό, που χαρακτηρίζεται ως το πρώτο στον κόσμο χωρίς οδηγούς, εγκαινιάστηκε με μεγαλοπρέπεια και έχει ήδη προσελκύσει την προσοχή διεθνών μέσων ενημέρωσης.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του μετρό, που διήρκεσε σχεδόν 20 χρόνια, ανακαλύφθηκαν πάνω από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Αυτά τα ευρήματα περιλαμβάνουν αντικείμενα που χρονολογούνται από διάφορες ιστορικές περιόδους και τώρα εκτίθενται στους 13 σταθμούς του μετρό. Η παρουσία αυτών των θησαυρών προσφέρει στους επιβάτες μια μοναδική ευκαιρία να συνδυάσουν τη μετακίνηση τους με την εξερεύνηση της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης.
Η γραμμή του μετρό έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων (6 μιλίων) και η συνολική επένδυση για την ολοκλήρωσή της ανήλθε σε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι κάτοικοι της πόλης αναμένουν ότι το νέο αυτό μέσο θα βελτιώσει σημαντικά τις μετακινήσεις τους, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού και προσφέροντας μια πιο άνετη εμπειρία.
Το νέο σύστημα μετρό αναμένεται να αλλάξει δραστικά τον τρόπο που οι πολίτες κινούνται στην πόλη. Με την αυτοματοποίηση των συρμών, οι επιβάτες θα απολαμβάνουν ένα ασφαλές και αποτελεσματικό μέσο μεταφοράς. Η λειτουργία χωρίς οδηγούς είναι μια πρωτοποριακή προσέγγιση που μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για άλλες πόλεις παγκοσμίως.
Η Daily Mail και άλλα διεθνή μέσα έχουν ήδη αναγνωρίσει τη σημασία αυτού του έργου, το οποίο δεν είναι μόνο ένα τεχνικό επίτευγμα αλλά και μια σημαντική πολιτιστική παρέμβαση στην καθημερινότητα των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.
«Οι εργάτες ανακάλυψαν μια αγορά της βυζαντινής εποχής, ένα ρωμαϊκό νεκροταφείο και τα απομεινάρια του πιο πολυσύχναστου δρόμου της Θεσσαλονίκης τον 6ο αιώνα. Πρόκειται για έναν πολυσύχναστο δρόμο με πολλά καταστήματα, λένε οι αρχαιολόγοι.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, πλαισιωμένος από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, πάτησε το Σάββατο ένα μπλε κουμπί για να ξεκινήσει η λειτουργία ενός συστήματος που άργησε πολύ», συνέχισε.
Στο ρεπορτάζ της Daily Mail αναφέρεται πως οι πρώτες πιστώσεις για ερευνητικές εκσκαφές ήταν μέρος του προϋπολογισμού του 1976.
Ένας σταθμός – μουσείο
«Δεν πρόκειται απλώς για ένα έργο δημοσίων έργων, το οποίο είναι απίστευτα σημαντικό για την πόλη. Είναι επίσης ένα μουσείο», ανέφερε το άρθρο χρησιμοποιώντας τα λόγια του Κυριάκου Μητσοτάκη πριν επισκεφθεί τον σταθμό Βενιζέλου.
Σύμφωνα με τον ανάδοχο του έργου, οι κατασκευαστές έπρεπε να σκάψουν βαθύτερα από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί – έως και 31 μέτρα, για να διασφαλίσουν ότι οι σήραγγες θα διέρχονται κάτω από τα αρχαιολογικά ευρήματα.
«Είναι μια ευκαιρία για τη Θεσσαλονίκη να γίνει μια δεύτερη Ρώμη, όσον αφορά τις αρχαιότητες», δήλωσε η Μελίνα Παϊσίδου, μία από τους αρχαιολόγους που ανακάλυψαν τα υπόγεια κειμήλια.
«Οι αρμόδιοι δήλωσαν ότι η λειτουργία της γραμμής θα σημαίνει 57.000 λιγότερα αυτοκίνητα την ημέρα στην ασφυκτικά γεμάτη από κίνηση πόλη, ενώ αναμένεται ότι 254.000 επιβάτες θα χρησιμοποιούν το σύστημα καθημερινά.
Η Θεσσαλονίκη έχει πληθυσμό 300.000 κατοίκων, ο οποίος αυξάνεται σε πάνω από 1 εκατ. αν συμπεριληφθούν και τα προάστια και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη μητροπολιτική περιοχή στην Ελλάδα.
Μια επέκταση της γραμμής προς τα ανατολικά με 5 επιπλέον σταθμούς έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει το 2025.
Σχεδιάζεται και μια επέκταση προς τα δυτικά. Αλλά πιθανότατα θα χρειαστούν αρκετά ακόμη χρόνια για να φτάσει το μετρό στο πολυσύχναστο αεροδρόμιο Μακεδονία της πόλης.
Οι συρμοί κατασκευάστηκαν από τη Hitachi Rail, η οποία δήλωσε ότι το νέο μετρό θα μειώσει 77.000 τόνους CO2 ετησίως.