Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της UNESCO, ο αριθμός των παιδιών που παρακολουθούν σχολείο παγκοσμίως έχει φτάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα! Αυτή η θετική εξέλιξη οφείλεται στην αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού και στις συνεχείς προσπάθειες για τη βελτίωση της εκπαίδευσης. Ωστόσο, παρά την ενθαρρυντική αυτή πρόοδο, η υπηρεσία του ΟΗΕ εκφράζει ανησυχία για τον επίσης υψηλό αριθμό παιδιών που δεν έχουν πρόσβαση στη “εκπαίδευση”.
Η ετήσια έκθεση για την εκπαίδευση στον κόσμο παρουσιάστηκε στην όμορφη πόλη Φορταλέζα, στη βορειοανατολική Βραζιλία, και αναφέρει ότι από το 2015 έως το 2023, ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε κατά 110 εκατομμύρια, φτάνοντας συνολικά τα 1,412 δισεκατομμύρια παιδιά στα σχολεία. Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και δείχνει τις θετικές επιδράσεις των πολιτικών που προάγουν την “εκπαίδευση” για όλους.
Τα ποσοστά ολοκλήρωσης των σπουδών έχουν αυξηθεί επίσης από το 2015, αν και με βραδύ ρυθμό, από 85% σε 88% στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και από 53% σε 59% στη δευτεροβάθμια, δηλαδή 40 εκατομμύρια νέοι απόφοιτοι Λυκείου περισσότεροι σε σχέση με πριν από 8 χρόνια.
Ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών για την εκπαίδευση, την επιστήμη και τον πολιτισμό (UNESCO) υπογραμμίζει ωστόσο ότι 251 εκατομμύρια παιδιά δεν πηγαίνουν σχολείο, καταγράφοντας μια μείωση μόλις 1% σε σχέση με το 2015.
Ένα τρίτο των παιδιών και των εφήβων στις φτωχές χώρες δεν έχουν πρόσβαση στο σχολείο, έναντι μόλις 3% στις πλουσιότερες χώρες.
“Ο αποκλεισμός επιδεινώνεται από τους κοινωνικούς κανόνες και τη φτώχεια, κυρίως στο Αφγανιστάν και στον Νίγηρα”, επισημαίνει η έκθεση. Τουλάχιστον 1,4 εκατομμύριο έφηβες στο Αφγανιστάν απαγορεύτηκε να έχουν πρόσβαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μετά την επιστροφή των Ταλιμπάν στην εξουσία το 2021.
Η έκθεση παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας συνάντησης της UNESCO για την εκπαίδευση, η οποία διεξάγεται στο πλαίσιο της βραζιλιάνικης προεδρίας της G20 στα τέλη Νοεμβρίου, και “στοχεύει στην προώθηση του πολυμερούς διαλόγου αναγνωρίζοντας ότι η εκπαίδευση είναι παράγοντας κοινωνικής ισότητας και κινητήρια δύναμη της αειφόρου ανάπτυξης”.
ΑΠΕ-ΜΠΕ-AFP