Ο ομότιμος καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές, Παναγιώτης Καρύδης δίνει απαντήσεις
Η πρόσκρουση του εμπορικού πλοίου «Dali» στην γέφυρα «Francis Scott Key» στη Βαλτιμόρη προκάλεσε την κατάρρευση της μέσα σε δευτερόλεπτα. Οι εικόνες ευλόγως προκάλεσαν το ερώτημα πόσο ασφαλείς είναι οι κατασκευές που θεμελιώνονται σε βαθιά νερά και φυσικά τι θα είχε συμβεί αν η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είχε δεχθεί ανάλογο χτύπημα ή ένας σεισμό μετακινούσε μια από τις βάσεις της.
Ο ομότιμος καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές, Παναγιώτης Καρύδης, μίλησε για το συγκεκριμένο θέμα και υπογράμμισε πως «η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου έχει υπολογιστεί να αντέχει χωρίς να καταρρέει».
«Η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου στηρίζεται σε τέσσερα μεσόβαθρα μέσα στη θάλασσα μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου. Έχει υπολογιστεί, λοιπόν, η σχετική γέφυρα να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα. Δηλαδή αν μετακινηθεί λόγω του ρήγματος κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο να μην καταρρέει. Αυτό προφανώς δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση (στη Βαλτιμόρη) γιατί απλά δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά», εξήγησε ο κ. Καρύδης.
Προσέθεσε πως τα δεδομένα με το Μέριλαντ είναι διαφορετικά σε επίπεδο κατασκευών. «Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι η γέφυρα κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, από οποιοδήποτε υλικό κι αν ήταν κατασκευασμένη, μπετό ή μέταλλο» τόνισε.
Ο Παναγιώτης Καρύδης (φωτό) επεσήμανε ακόμα ότι κατά τη στατική και αντισεισμική μελέτη της γέφυρας δεν υπολογίζονται μόνο σενάρια με βάση τα Ρίχτερ αλλά και την ένταση του σεισμού.
Όπως είπε, «δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι και η ένταση του σεισμού, οι επιταχύνσεις για περιθώριο επανάληψης σεισμού 2000 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να αντέξει χωρίς να καταρρέει, εκεί είναι το κλειδί όλων των αντισεισμικών κατασκευών και των κτιρίων μας, να αντέχουν όσο μεγάλος σεισμός κι αν γίνει, χωρίς να καταρρέουν».
Παράλληλα, σημείωσε: «Είναι περίπου σαν να έγινε μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή (της Βαλτιμόρης) και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων» ανέφερε ο καθηγητής, ο οποίος στάθηκε και στο γεγονός πως «πέντε λεπτά πριν την πρόσκρουση, είχε φανεί πως το πλοίο κατευθυνόταν πάνω στον πυλώνα της γέφυρας».
Κοίτα μην είναι η επόμενη που θα πέσει … Γιατί πριν γίνει το δυστύχημα στα Τέμπη είχε γίνει μόδα σε όλο το πλανήτη εκτροχιασμός τρένων….