Με ευλάβεια και κατάνυξη χιλιάδες πιστοί πλημμύρησαν τις εκκλησίες της Θεσσαλονίκης, για την Ακολουθία των Αγίων Παθών της Μεγάλης Πέμπτης, που σηματοδοτεί και την κορύφωση του θείου δράματος.
Μετά από τα δύο προηγούμενα χρόνια όπου δεν επιτρεπόταν η προσέλευση στους ναούς λόγω μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού, φέτος οι λειτουργίες τελέστηκαν με πλήθος πιστών.
Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε από τις φωτογραφίες του GRTimes στον Ιερό Ναό της του Θεού Σοφίας και στον Άγιο Μηνά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, πιστοί αναμένουν στη σειρά για να προσκυνήσουν τον Τίμιο Σταυρό με τον Εσταυρωμένο.
Αξίζει να αναφερθεί ότι οι πρώτοι Επιτάφιοι έχουν αρχίσει να στολίζονται, σε κάποιες μικρότερες εκκλησίες όπου η ακολουθία έχει ολοκληρωθεί. Πιστοί στη Μονή της Αγίας Θεοδώρας ξεκινήσαν τον στολισμό, ο οποίος μπορεί και θα διαρκέσει όλη νύχτα, προκειμένου το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής να παραδοθεί για προσκύνημα.
Τα λουλούδια του Επιταφίου και οι συμβολισμοί τους
Πασχαλιές, ζουμπούλια, ανεμώνες, μαργαρίτες, άσπρα, μωβ, κίτρινα και μπλε λουλουδάκια του αγρού, κρίνοι, τριαντάφυλλα, άνθη λεμονιάς και βιολέτες, αποτελούν τα “στολίδια” που Επιταφίου που επιλέγονται κάθε χρόνο από την ελληνική ύπαιθρο ή από επαγγελματίες ανθοδέτες.
Το έθιμο του στολισμού του Επιταφίου θέλει τις νέες γυναίκες κυρίως, της κάθε ενορίας, να ξενυχτούν στολίζοντας τον ξυλόγλυπτο επιτάφιο με κάθε λογής ανοιξιάτικα λουλούδια. Συνήθως τα λουλούδια μαζεύονται από το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης από τους κήπους και τις αυλές των σπιτιών στα χωριά καθώς και αγριολούλουδα από τα χωράφια.
Πίσω από τα χρώματα των λουλουδιών κρύβονται συμβολισμοί: έτσι το κόκκινο συμβολίζει το αίμα, το μωβ το πένθος και το λευκό την αγνότητα.
Στις σύγχρονες πόλεις τη θέση των γυναικών παίρνουν συνήθως επαγγελματίες ανθοδέτες επιστρατεύοντας πλήθος από εξωτικά λουλούδια και πρασινάδες. Έτσι, πολλές φορές ο στολισμός του Επιταφίου καταλήγει σε πραγματικά έργα τέχνης με μοτίβα αγγέλων, σταυρών και γραμμάτων που σχεδιάζονται πρώτα σε χαρτί.
grtimes.gr