Την στιγμή που η «βαριά» βιομηχανία της χώρας μας είναι ο τουρισμός φαίνεται πως οι αρμόδιοι αδιαφορούν να προσφέρουν σε όσους έρχονται ούτε καν τις υποτυπώδεις υπηρεσίες που έχουν να κάνουν με τη προστασία της ζωής τους!
Tο 10% των οργανωμένων παραλιών της χώρας δεν διαθέτει ναυαγοσώστη τους δύο καλοκαιρινούς μήνες αιχμής της τουριστικής σεζόν, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ το ποσοστό μη κάλυψης τον Ιούνιο φτάνει στο 20%!
Σε αυτή την αποκάλυψη προχώρησε ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος, Μάριος Μυρωνάκης, ο οποίος τόνισε ότι αυτή η κατάσταση δεν ισχύει μόνο για φέτος αλλά και όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ο ίδιος τονίζει ότι υπεύθυνοι γι’ αυτό είναι κάποιοι δήμοι, οι οποίοι κάθε χρόνο αργούν συστηματικά να εκκινήσουν τις διαδικασίες του διαγωνισμού για την επιλογή της ναυαγοσωστικής εταιρείας που θα επιτηρεί στο χώρο ευθύνης τους.
Οι δήμοι έχουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν τις διαδικασίες από τον Αύγουστο του προηγούμενου έτους ώστε οι ναυαγοσώστες να είναι στα πόστα τους το επόμενο καλοκαίρι. Ωστόσο, η αδιαφορία και η αμέλεια φτάνουν σε τέτοιο σημείο που οι υπεύθυνοι «ξυπνάνε» το Μάιο, τον Ιούνιο ή ακόμα και τις αρχές Ιουλίου, με αποτέλεσμα να χάνονται άδικα ζωές κάθε χρόνο από πνιγμούς!
Ο κ. Μυρωνάκης αναφέρει:
«Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία η ναυαγοσωστική περίοδος ξεκινάει την 1η Ιουνίου και ολοκληρώνεται στις 30 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, κάθε χρόνο σε κάποιους δήμους της χώρας παρατηρείται μία συστηματική κωλυσιεργία να ξεκινήσουν τις διαδικασίες. Τις ξεκινούν τον Μάιο, τον Ιούνιο ή ακόμα και στις αρχές Ιουλίου, τη στιγμή που γνωρίζουν καλά ότι η διαδικασία του διαγωνισμού χρειάζεται 2-3 μήνες για να ολοκληρωθεί.
Το αποτέλεσμα είναι σε πολλές περιπτώσεις να αποβαίνει άγονος και οργανωμένες παραλίες να παραμένουν χωρίς ναυαγοσώστη. Κάθε χρόνο το ποσοστό κάλυψης την 1η Ιουνίου βρίσκεται στο 80%, στο τέλος του μήνα φτάνει στο 90% και εκεί παραμένει. Να σημειωθεί ότι η κωλυσιεργία παρατηρείται κάθε χρόνο στους ίδιους δήμους της χώρας. Δεν είναι δυνατό να μην προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τον διαγωνισμό μέσα σε σχεδόν ένα χρόνο. Το αποτέλεσμα είναι διαρκώς να θρηνούμε άδικα θύματα».
Είναι χαρακτηριστικό ότι νησιά που προσελκύουν χιλιάδες τουρίστες όπως η Κέρκυρα, η Κως και μέρος της Κεφαλλονιάς δεν διαθέτουν διαθέτουν ναυαγοσώστη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Επαρκής κάλυψη υπάρχει σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική.
Όσο για τους πνιγμούς, ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος τονίζει ότι λιγότερο από το 15% σημειώνονται σε περιοχές που υπάρχει ναυαγοσώστης. Οι υπόλοιποι καταγράφονται σε παραλίες που δεν εποπτεύονται από ναυαγοσώστη ή σε κάποιες που έχουν διασώστη αλλά μετά τη λήξη του ωραρίου του.
«Όπου βρίσκεται ναυαγοσώστης, οι πνιγμοί έχουν σχεδόν μηδενιστεί. Πέρυσι στην Ελλάδα καταγράφηκαν περίπου 380 πνιγμοί. Από αυτούς οι 48 σημειώθηκαν σε παραλία με ναυαγοσώστη. Μάλιστα, ένα ποσοστό αυτών οφειλόταν σε παθολογικά αίτια», λέει ο κ. Μυρωνάκης.
Σήμερα σε ολόκληρη τη χώρα υπάρχουν 800 βάθρα ναυαγοσώστη, ενώ ο συνολικός αριθμός όσων βρίσκονται στην υπηρεσία διάσωσης των λουομένων, ανέρχεται σε 1.300.
Πάντως,η απουσία των ναυαγοσωστών πραγματικά αποτελεί μεγάλο κρίμα για την χώρα μας στην οποία την ίδια στιγμή υπάρχει νόμος – πρότυπο στην Ευρώπη που τους δίνει τη δυνατότητα να ασκούν τα καθήκοντά τους με σύγχρονα μέσα και σε κατάλληλες υποδομές.
«Ο νόμος του 2020 έχει εισάγει τη χρήση σύγχρονων σωστικών μέσων για όλες τις καιρικές συνθήκες. Έχουμε απινιδωτές, πεντάμετρα σκάφη, ένα μικρό σκάφος σε κάθε βάθρο, τζετ σκι και άλλα. Επίσης, μείωσε το χώρο ευθύνης του κάθε ναυαγοσώστη από τα 600 στα 400 μέτρα. Ωστόσο, για να γίνεται αποτελεσματικά η δουλειά μας και να μειωθούν οι πνιγμοί στο ελάχιστο, θα πρέπει να είναι τυπικοί και οι δήμοι», τονίζει ο κ. Μυρωνάκης.