Κίνδυνος για το παγκόσμιο εμπόριο – Κλιμακώνονται οι εντάσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα

Κοινοποίηση:
983e35fbe7a6f4ae73f04183a29a17dd_XL

Σήμα κινδύνου για το διεθνές εμπόριο, αυτή τη φορά λόγω των εντάσεων στη Νότια Σινική Θάλασσα, εκπέμπου οι αναλυτές.

Τους τελευταίους μήνες, η ένταση έχει κλιμακωθεί στην ιδιαίτερα αμφισβητούμενη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, μια οριακή θάλασσα στον δυτικό Ειρηνικό ωκεανό που αποτελεί κρίσιμη εμπορική οδό για την Κίνα, την Ιαπωνία και την Ινδία, τρεις από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου.
Με το Πεκίνο να διεκδικεί σχεδόν ολόκληρη τη θάλασσα και μια χούφτα άλλες χώρες να έχουν επικαλυπτόμενες διεκδικήσεις, έχουν ξεσπάσει αρκετές συγκρούσεις μεταξύ της Κίνας, των Φιλιππίνων και του Βιετνάμ που έχουν προκαλέσει ανησυχίες για ένα επεισόδιο που θα μπορούσε να διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο. Αυτές οι εξελίξεις στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας θα πρέπει να βρίσκονται στο ραντάρ των διεθνών αγορών και των αλυσίδων εφοδιασμού λόγω της σημασίας αυτών των υδάτινων οδών για το διεθνές εμπόριο, σύμφωνα με τον Marko Papic από την BCA Research. «Η Θάλασσα της Νότιας Κίνας είναι η πιο πολύτιμη ναυτιλιακή οδός στον κόσμο όσον αφορά την αξία του εμπορίου που διέρχεται από αυτήν», δήλωσε ο Papic στο CNBC, σημειώνοντας ότι οι συγκρούσεις εκεί εγκυμονούν προφανείς κινδύνους για την παγκόσμια ναυτιλία.

Ο Papic πρόσθεσε ότι η θαλάσσια οδός είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα εμπορεύματα και τα αγαθά εισροών που ταξιδεύουν μέσω αυτής για να φτάσουν στην Κίνα, με τα κινεζικά βιομηχανικά προϊόντα να ταξιδεύουν στη συνέχεια μέσω της διαδρομής σε άλλα μέρη του κόσμου.
Οι συγκρούσεις στην περιοχή έχουν προσελκύσει σταδιακά την προσοχή των κυβερνήσεων παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, οι οποίες έχουν συνάψει συνθήκη αμοιβαίας άμυνας με τις Φιλιππίνες.
Το CSIS China Power Project εκτιμά ότι το εμπόριο ύψους 3,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων πέρασε από τη Νότια Σινική Θάλασσα το 2016, αποτελώντας το 21% του παγκόσμιου εμπορίου.
Εν τω μεταξύ, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη εκτιμά ότι το 60% του θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ασία, με τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας να μεταφέρει περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας ναυτιλίας εκείνο το έτος.

Αύξηση των εντάσεων

Η Θάλασσα της Νότιας Κίνας, που βρίσκεται στο δυτικό Ειρηνικό Ωκεανό, βρίσκεται μεταξύ της Κίνας, της Ταϊβάν, των Φιλιππίνων, του Βιετνάμ, της Ινδονησίας, της Ταϊλάνδης, της Μαλαισίας και της Καμπότζης, πολλές από τις οποίες έχουν αμφισβητούμενες διεκδικήσεις στα ύδατα.
Ωστόσο, η Κίνα, ειδικότερα, διεκδικεί σχεδόν το σύνολο της Θάλασσας της Νότιας Κίνας ως δικό της, στο πλαίσιο της «γραμμής των εννέα διαβήτων», η οποία απορρίπτει απόφαση του 2016 από διεθνές διαιτητικό δικαστήριο της Χάγης, στην Ολλανδία, που δεν διαπίστωσε καμία νομική ή ιστορική βάση για τις αξιώσεις του Πεκίνου. Αυτό έχει οδηγήσει σε κλιμακούμενες τριβές με πολλούς από τους γείτονες της Κίνας, οι οποίοι πιστεύουν ότι η ακτοφυλακή της χώρας έχει εισβάλει στις αποκλειστικές οικονομικές τους ζώνες.

Νωρίτερα αυτό το μήνα, οι Φιλιππίνες κατηγόρησαν κινεζικές πυραυλάκατους ότι καταδιώκουν φιλιππινέζικα σκάφη και κατευθύνουν λέιζερ σε αεροσκάφη περιπολίας κοντά στην αμφισβητούμενη κοίτη Half Moon Shoal. Ακολουθούν άλλες συγκρούσεις που περιλάμβαναν συγκρούσεις σκαφών, κανόνια νερού και τραυματισμούς Φιλιππινέζων ναυτικών, σύμφωνα με Φιλιππινέζους αξιωματούχους.
Ο πρόεδρος των Φιλιππίνων Ferdinand Marcos Jr. πίεσε το θέμα σε περιφερειακή σύνοδο κορυφής την Πέμπτη, ζητώντας την επιτάχυνση των διαπραγματεύσεων για έναν κώδικα συμπεριφοράς για τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, ενώ κατηγόρησε το Πεκίνο για παρενόχληση και εκφοβισμό.

Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Εξωτερικών του Βιετνάμ καταδίκασε επίσης πρόσφατα τις ενέργειες της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, κατηγορώντας κινεζικά σκάφη ότι πραγματοποίησαν «βίαιη επίθεση» σε βιετναμέζικα αλιευτικά σκάφη.
«Έχουμε δει τις τελευταίες εβδομάδες ότι οι εντάσεις δεν αυξάνονται μόνο μεταξύ της Κίνας και των Φιλιππίνων, αλλά και με το Βιετνάμ», δήλωσε ο Richard Heydarian, σύμβουλος πολιτικής και ανώτερος λέκτορας διεθνών σχέσεων στο Πανεπιστήμιο των Φιλιππίνων. «Νομίζω ότι είναι θέμα χρόνου να μιλήσουν όλο και περισσότερες χώρες της ASEAN και θέμα χρόνου να δούμε ακόμη πιο ανησυχητικές συγκρούσεις», πρόσθεσε ο ίδιος.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: