Να παρακάμψει το Ελεγκτικό Συνέδριο που έβαλε μπλόκο στην παράταση της σύμβασης του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ αποπειράται η κυβέρνηση με τροπολογία που κατέθεσε αργά το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή.
Τα επεισόδια στο φιάσκο με τις παρατάσεις της παραπάνω σύμβασης, που έληξε τυπικά χθες, δεν έχουν τελειωμό, με τελευταίο την κατάθεση τροπολογίας που δίνει το δικαίωμα στον ΟΑΣΑ να προβαίνει σε απευθείας αναθέσεις ή παρατάσεις υφιστάμενων συμβάσεων στο πλαίσιο λήψης έκτακτων μέτρων για οριζόμενο χρονικό διάστημα (που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31/12/2024) σε περίπτωση διακοπής των υπηρεσιών μεταφορών ή κινδύνου διακοπής αυτών.
Σύμφωνα με την τροπολογία των υπ. Οικονομίας και Μεταφορών, η νέα αυτή ρύθμιση ερείδεται στον Κανονισμό (Ε.Κ.) 13/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23/10/2007 για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, που δίνει την παραπάνω δυνατότητα ως «έκτακτο μέτρο» για να μην διακοπούν οι υπηρεσίες μεταφοράς και με χρονικό όριο που δεν υπερβαίνει τα δύο έτη.
Η σκοπιμότητα της ρύθμισης είναι προφανής, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο μπλόκαρε εκ νέου πρόσφατα την παράταση κατά 4 μήνες της σύμβασης του ΟΑΣΑ που παραχωρεί στα ΚΤΕΛ την εκτέλεση δημόσιας συγκοινωνίας στην Ανατολική και Δυτική Αττική, μπλόκο που αποτέλεσε το τρίτο κατά σειρά μέσα σε 15 μήνες της πολύπαθης σύμβασης που υπέγραψε τον Οκτώβριο του 2020 ο Κ. Καραμανλής – και πάλι με πρόσχημα την έκτακτη περίσταση τότε της Covid-19.
Η τροπολογία, ωστόσο, πλην της προφανούς παράκαμψης των δικαστών που επιχειρεί, εγείρει πολλαπλά ζητήματα νομιμότητας, καθώς για πολλοστή φορά επικαλείται την «έκτακτη συνθήκη» -του κινδύνου διακοπής των συγκοινωνιών εν προκειμένω-, επιχείρημα που σε όλες τις απορριπτικές αποφάσεις του Ε.Σ. έχει αποδομηθεί, καθώς έχει κρίνει πως δεν υφίστανται έκτακτα γεγονότα που δεν μπορούσε να προβλέψει ο ΟΑΣΑ, στον οποίο επιρρίπτει ευθύνες σήμερα για το ότι πέρασαν τρία χρόνια από την αρχική ανάθεση χωρίς το ζήτημα να έχει ολοκληρωθεί μέσω διαφανούς διαγωνιστικής διαδικασίας.
Το τελευταίο μόνο αμελητέο δεν μπορεί να θεωρείται από τη διοίκηση του ΟΑΣΑ και την ηγεσία του υπ. Μεταφορών, καθώς αντίκειται στο ενωσιακό δίκαιο -το οποίο, βέβαια, σήμερα επικαλείται- για τις συμβάσεις με τη «χρήση της διαδικασίας με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού». Ειδικότερα, το άρθρο 269 του 4412/2016 που ενσωματώνει την Οδηγία 2014/25/Ε.Ε. (άρθρο 50) ορίζει ξεκάθαρα σχετικά με τις προϋποθέσεις των απευθείας αναθέσεων στις μεταφορές ότι «οι περιστάσεις που χρησιμοποιούνται για την αιτιολόγηση της κατεπείγουσας ανάγκης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απορρέουν από ευθύνη του αναθέτοντος φορέα».
Τέλος να σημειώσουμε ότι, όπως περιλαμβάνεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, η δαπάνη για το Δημόσιο από τη νέα σύμβαση που μπορεί να συνάψει ο ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ ανέρχεται σε 53,2 εκατ. ευρώ.