Φέτος συμπληρώθηκαν 2500 χρόνια από την πιο ξακουστή μάχη στην ιστορία της ανθρωπότητας. Τον περασμένο Μάρτιο δόθηκε μια πρώτη γεύση των εκδηλώσεων που θα ακολουθούσαν.
Σπαρτιάτες μαθητές περπάτησαν στα χνάρια της ιστορίας, καταθέτοντας στεφάνια στα μνημεία των ηρώων, μετά την ξενάγηση τους στο χώρο, όπου το 480 π.χ. μια χούφτα Έλληνες διέλυσαν το ηθικό της περσικής αυτοκρατορίας, με συνέπεια την ολοκληρωτική συντριβή των στρατευμάτων της, ένα χρόνο αργότερα στις Πλαταιές.
Οι μαθητές ωστόσο που βρέθηκαν στο μνημείο δεν προερχόταν μόνο από τη Σπάρτη. Μαζί τους ήταν και μαθητές από τις Θεσπιές, σε μια δεύτερη ένδειξη της προσπάθειας για αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας. Η πρώτη έγινε το 1997, όταν κατόπιν πρωτοβουλίας του δήμαρχου Σπάρτης και με έξοδα του Δήμου Σπαρτιατών στήθηκε δίπλα από το άγαλμά του Λεωνίδα και το μνημείο των Σπαρτιατών ένα άγαλμα που απεικονίζει ένα φτερωτό νεανία.
Η ακέφαλη ανδρική κεφαλή συμβολίζει την ανώνυμη εθελουσία εισφορά των 700 Θεσπιεών για την ελευθερία. Ανεγέρθη ως φόρος τιμής και αναγνώρισης στην ξεχασμένη αυτοθυσία των ανδρών που πολλοί αγνοούν (και ελάχιστοι γνωρίζουν στο εξωτερικό) ότι επίσης έμειναν στο στενό των Θερμοπυλών για να αντιμετωπίσουν το στρατό του Ξέρξη.
Για την ακρίβεια, οι Σπαρτιάτες είχαν τη μικρότερη δύναμη και από τις τρεις ελληνικές πόλεις – κράτη που έστειλαν στρατό και δεν εγκατέλειψαν τη μάχη. Μαζί με τους 700 Θεσπιείς ήταν και 400 Θηβαίοι, στη δική τους περίπτωση όμως οι ιστορικές αναφορές είναι διχασμένες σε ότι αφορά την αφοσίωση τους στο εθνικό καθήκον και το βαθμό συμβολής τους στη μάχη.
Βάσει μίας από τις επικρατέστερες εκδοχές, οι Θηβαίοι πολέμησαν μόνο την τελευταία ημέρα, ενώ όταν είδαν τους αποδεκατισμένους πια από τα τραύματα Σπαρτιάτες και τους Θεσπιείς να υποχωρούν μέσα από τις πύλες βρήκαν την ευκαιρία να χωριστούν από αυτούς και να αξιώσουν διαφορετικής τύχης.
Ζήτησαν συγχώρεση και οίκτο από τους αντιπάλους τους, φωνάζοντας ότι είναι φίλοι και υπήκοοι του μεγάλου βασιλιά και ότι είχαν εξαναγκαστεί να παραμείνουν στο στενό. Η Θήβα είχε τότε επίσημα συνθηκολογήσει με τον Ξέρξη και βάσει μιας άλλης αναφοράς (του Πίτερ Γκριν στο βιβλίο «Οι Ελληνοπερσικοί Πόλεμοι») η θηβαϊκή κυβέρνηση είχε στείλει στον Λεωνίδα μια συμβολική δύναμη 400 ταραχοποιών με αντιπερσικά φρονήματα, προκειμένου να κρατήσει με διπλωματικό τρόπο ερείσματα και στα δύο αντιμαχόμενα στρατόπεδα.
Για τους Θεσπιείς ωστόσο δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ιστορικά ότι παρέμειναν από την αρχή έως τέλους στο πλευρό των Σπαρτιατών. Οι Πλαταιές και οι Θεσπιές ήταν οι μόνες βοιωτικές πόλεις που δεν «μήδισαν», δεν αναγνώρισαν δηλαδή την κυριαρχία του Ξέρξη, προσφέροντας «γη και ύδωρ», όπως τους είχε ζητηθεί.
Όταν ο Λεωνίδας διέταξε τους υπόλοιπους Έλληνες να φύγουν από την περιοχή, μετά τη γνωστοποίηση της προδοσίας του Εφιάλτη και την επικείμενη κύκλωσή των αμυνομένων, οι Θεσπιείς ήταν οι μόνοι που αρνήθηκαν. Ο διοικητής τους Δημόφιλος και οι άνδρες του είναι αναμφίβολα οι ξεχασμένοι ήρωες των Θερμοπυλών. Αν μάλιστα λάβουμε ως δεδομένο ότι για τους Σπαρτιάτες ήταν απαγορευμένο διά νόμου να εγκαταλείψουν το πεδίο της μάχης, η απόφαση των Θεσπιέων να κάνουν το ίδιο είναι ακόμα περισσότερο άξια θαυμασμού και μνημόνευσης.
Μπορεί η σπαρτιατική φάλαγγα να είναι μία από τις ισχυρότερες πολεμικές μηχανές που επινόησε ποτέ ο άνθρωπος και εκείνη την εποχή κάθε Σπαρτιάτης μαχητής να ισοδυναμούσε, βάσει εκπαίδευσης και οπλισμού, με τέσσερις και πέντε στρατιώτες οποιασδήποτε άλλης περιοχής του γνωστού κόσμου, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι η υπερδιπλάσια δύναμη των Θεσπιέων στη μάχη έπρεπε να μείνει στο περιθώριο της ιστορίας.
Μετά τη Μάχη των Θερμοπυλών οι Έλληνες τοποθέτησαν επιγράμματα για τους νεκρούς κάθε πόλης. Το σχετικό για τους Θεσπιείς ανέφερε: «Άνδρες τοι ποτ’ έναιον υπό κροτάφοις Ελικώνος, λήματα των αυχεί Θεσπιάς ευρύχορος», που σημαίνει «Αυτοί οι άνδρες κατοικούσαν στους πρόποδες του Ελικώνα, για το θάρρος του περηφανεύεται ο πλατύς κάμπος των Θεσπιών».
Στη ροή του χρόνου ωστόσο η επιγραφή αυτή επισκιάστηκε πλήρως από την αντίστοιχη για τους Σπαρτιάτες σε επίπεδο υστεροφημίας. Η σύγχρονη πολιτεία μόλις την άνοιξη του 1997 θυμήθηκε τη θυσία των 700, όχι όμως με απόφαση της κεντρικής διοίκησης, αλλά όπως προαναφέρθηκε με πρωτοβουλία των Σπαρτιατών.
Ακόμα και τα σχολικά βιβλία της ιστορίας «αναδεικνύουν» ουσιαστικά με τις ισχνές αναφορές τους τον Δημόφιλο και τους άνδρες του σε διαχρονικό σύμβολο των μη αναγνωρισμένων, των ανώνυμων. Εκείνους δηλαδή που περισσότερο και από τους Σπαρτιάτες απεικονίζονται στις «Θερμοπύλες» του Καβάφη. Όχι απλώς προβλέποντας, αλλά γνωρίζοντας μετά βεβαιότητας ότι οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε…
Εμείς στο σχολείο μάθαμε για τους Θεσπιείς !
Τί Σπαρτιάτες , τί Θεσπιείς , τί Μακεδόνες τί , τί , όλοι Έλληνες είμαστε μέ πάμπλουτη ιστορία ! Κι ό Μεταξάς γιά τήν τιμή τών όπλων μάς πήγε στόν αγώνα , τελικά κερδίσαμε , αλλά μετά μπουκάρανε οί Γερμαναράδες… Ώς συνήθως δηλαδή…
Το θέμα είναι απλό. Τα σχολικά Βιβλία επίτηδες δεν προβάλλουν τους Θεσπιείς, που και υπερδιπλάσιοι από τους Σπαρτιάτες ήταν αλλά κυρίως έμειναν με δική τους Πρωτοβουλία και θέληση. Και αυτό γίνεται για να μάθουν από μικρά παιδιά να υπακούουν τυφλά στις επιταγές της εξουσίας και να υποβαθμίζουν την προσωπική ελευθερία και αυτοδιάθεση.
Ποιοί μαθητές ρέ νούμερο. Μαχητές ήταν.
Οι σπαρτιάτες ήταν επαγγελματίες πολεμιστές, και λόγω της εκπαίδευσης τους, ο θανατος ηταν για αυτούς αναμενωμενος, και εάν ήταν και ανδρείος , τότε ίσως να ήταν και επιδειωκομενος.
Αντιθετα οι 700 Θεσπιοις ηταν απλοι ανθρωποι της βιοπαλης και δεν είχαν την εκπαίδευση αλλα ουτε και το φρονημα να αντιμετωπίσουν μια τόσο άνιση μάχη γνωριζωντας οτι τους περιμένει σίγουρος και μαρτυρικος θανατος, και ξέροντας ότι αφήνουν πίσω ορφανά και απροστάτευτα τα παιδια τους
Έτσι λοιπόν εάν πρεπη να τιμούμε με δέος μια φορα την θυσια των Σπαρτιατών, την θυσία των Θεσπιεων θα πρεπη να την τιμούμε δεκσ φορες.
Δοξα και Τιμη Αιωνια λοιπον στους πεσόντες της μάχης των Θερμοπυλων
Τους 700 Θεσπιεις και τους 300 Σπαρτιατες !
Λυποῦμαι ἀλλὰ αὐτὰ τὰ ὁποῖα γραφεις εἶναι παραφιλολογία.. Οἱ Ἕλληνες ΓΕΝΙΚΩΣ ἦσαν, εἶναι καὶ θὰ εἶναι οἱ πραγματικοὶ τεχνῖται τοῦ πολέμου. Εἰς τὴν ἀρχαιότητα ἄν κάποιοι αἰσθητῶς ὑπερεῖχον εἰς τοῦτο, αὐτοὶ ἦσαν οἱ Θηβαῖοι. Οἱ δὲ Θεσπιεῖς ἐν προκειμένῳ δὲν ἦσαν μόνον “ἁπλοὶ ἄνθρωποι τῆς βιοπάλης” καὶ αὐτὰ τὰ γλυκερά. Ἦσαν πραγματικοὶ στρατιῶται, ἐπολέμησαν ὡς στρατιῶται καὶ ἀπέθανον ὡς στρατιῶται. Ὁ Λεωνίδης ὡς γενικὸς ἀρχηγὸς δὲν θὰ ἐδέχετο εἰς τὰς τάξειν του εἰ μὴ μόνον στρατιῶτας οἱ ὁποῖοι θὰ ἐγνώριζαν νὰ πολεμοῦν ὑπακούουοντες εἰς τὰς διαταγάς ἄλλως θὰ ἦσαν ὄχι μόνον ἄχρηστοι ἀλλὰ καὶ ἐμπόδιον. Εἰς τὰς Θερμοπύλας ἔπεσαν μαχόμενοι 4.000 Ἕλληνες ὅπως μᾶς πληροφορεῖ ὁ Ἡρόδοτος [7,228,5]. Καὶ τοῦτο εἶναι εὐνόητον διότι οἱ ὁπλῖται ἦσαν 1.000. (Τριακόσιοι Σπαρτιᾶται + ἑπτακόσιοι Θεσπιεῖς = Χίλιοι.) Ἕκαστος ὅμως ὁπλίτης ἠκολουθεῖτο ἀπὸ τρεῖς ψιλοὺς (ἐλαφρῶς ὁπλισμένοι ἀκοντισταὶ, σφενδονῆται, τοξόται) οἱ ὁποῖοι ἀκολουθοῦντες τὴν φάλαγγα ἀνελάμβανον ὡς ταχεῖς καὶ εὐέλικτοι τὴν καταδίωξιν τοῦ ἐχθροῦ.
Συνεπῶς ἔχομεν Χιλίους ὁπλίτας σύν τρεῖς χιλιάδας ψιλούς ἴσον τέσσερις χιλιάδες πολεμιστὰς γενικῶς.
Γράφει ὁ Ἡρόδοτος:
“Οἱ μέν νυν σύμμαχοι οἱ ἀποπεμπόμενοι οἴχοντό τε ἀπιόντες καὶ ἐπείθοντο Λεωνίδῃ, Θεσπιέες δὲ καὶ Θηβαῖοι κατέμειναν μοῦνοι παρὰ Λακεδαιμονίοισι. Τούτων δὲ Θηβαῖοι μὲν ἀέκοντες ἔμενον καὶ οὐ βουλόμενοι (κατεῖχε γάρ σφεας Λεωνίδης ἐν ὁμήρων λόγῳ ποιεύμενος), Θεσπιέες δὲ ἑκόντες μάλιστα, οἳ οὐκ ἔφασαν ἀπολιπόντες Λεωνίδην καὶ τοὺς μετ’ αὐτοῦ ἀπαλλάξεσθαι, ἀλλὰ καταμείναντες συναπέθανον· ἐστρατήγεε δὲ αὐτῶν Δημόφιλος Διαδρόμεω. [7, 222, 1]
Συνεπῶς: Δόξα καὶ Τιμη Αἰωνία στοὺς πεσόντες τῆς μάχης τῶν Θερμοπυλῶν, τοὺς 700 Θεσπιεῖς τοὺς 300 Σπαρτιᾶτες, καὶ τοὺς 3.000 ψιλούς γενικῶς!
…….οι Θεσπιεις ηταν ολοικαι ολοι επτακοσιοι και επεσαν ολοι στην μαχη….η Σπαρτη δεν ειχε μονο τριακοσιους πολεμιστες αλλα και αλλους….. ο Εφιαλτης ηταν σκυθικης καταγωγης με ελληνικο ονομα…..οπως και ο Τιμαιος μαζι με αλλους δυο με ελληνικα ονοματα που σκοτωσαν τον Αριστοτελη…. ηταν σκυθαιοι…..υποστηριζαν τους Περσες……ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΚΑΙ Σ Η Μ Ε Ρ Α…..
εχεις μαυρα μεσανυχτα
….απο την μπουχαρα η” απο το σουρασαν εισαι ρε ”’ασπρα ξημερωματα”” υπουλε ? Μελετα ρε παπαρονι την ελληνικη ιστορια την πραγματικη…….ηλιθιε.