Διευρυμένο είναι τελικά το πεδίο του μειωμένου ΦΠΑ στα μεταφορικά μέσα, καθώς δεν περιορίστηκε στο τουριστικό «πακέτο», αλλά κάλυψε και τις αστικές συγκοινωνίες, κάνοντας έτσι πιο ελαφρύ το κόστος για τις μετακινήσεις των εργαζομένων.
Από την άλλη, εισακούστηκε από το οικονομικό επιτελείο το αίτημα των επαγγελματιών της εστίασης και του τουρισμού, που ζητούσαν εδώ και μήνες την εφαρμογή ΦΠΑ 13% σε όλα τα σερβιριζόμενα ροφήματα, ως ένα μέτρο απορρόφησης έστω μέρους των απωλειών που προκαλεί η πανδημία. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος της μετάταξης του καφέ, των αναψυκτικών και των λοιπών ροφημάτων στο μειωμένο συντελεστή, έχει κόστος γύρω στα 50 εκατ. Ευρώ για το πεντάμηνο εφαρμογής του μέτρου, ενώ η μείωση του ΦΠΑ στα μέσα μεταφοράς κοστίζει γύρω στα 68- 70 εκατ. Ευρώ.
Ανάσα με την μείωση του ΦΠΑ για πέντε μήνες στα ΜΜΜ
Επί της ουσίας, έστω για πέντε μήνες, ο ΦΠΑ στις μεταφορές προσώπων επανέρχεται στο μειωμένο συντελεστή 13% και έτσι ικανοποιείται ένα ακόμα αίτημα των επαγγελματιών του Τουρισμού, που ζητούσαν- και δικαίως- μείωση του κόστους των μετακινήσεων, έτσι ώστε το ελληνικό προϊόν να γίνει πιο ελκυστικό και πιο ανταγωνιστικό. Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο πήγε ένα βήμα παραπέρα εντάσσοντας και τις αστικές συγκοινωνίες στο χαμηλό συντελεστή κι αυτό σημαίνει πρακτικά ότι εκτός από τρένα, ΚΤΕΛ, πλοία και αεροπλάνα, ο ΦΠΑ 13% θα εφαρμόζεται και σε μετρό, αστικά λεωφορεία, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, τρόλεϊ, τραμ.
Σήμερα, ένα εισιτήριο αστικών συγκοινωνιών κοστίζει 1,40 ευρώ και επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%. Με τη μετάταξη σε ΦΠΑ 13%, η τιμή του θα πρέπει να πέσει στα 1,28 ευρώ κι αυτό σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος που χρησιμοποιεί π.χ. το μετρό για 25 ημέρες το μήνα, γλιτώνει συνολικά 6 ευρώ για τη διαδρομή σπίτι- εργασία. Είναι προφανές ότι οι διαδρομές είναι περισσότερες, το όφελος είναι μεγαλύτερο.
Παραδείγματα για την μείωση του ΦΠΑ στα ΜΜΜ
Ας δούμε μερικά παραδείγματα για τα υπόλοιπα μεταφορικά μέσα, που «ακουμπάνε» στο τουριστικό «πακέτο»:
Ένα εισιτήριο λεωφορείου για Θεσσαλονίκη κοστίζει 59 ευρώ, μετ’ επιστροφής και 39 ευρώ για απλή μετάβαση. Με το μειωμένο ΦΠΑ, οι τιμές θα πρέπει να διαμορφωθούν στα 54 ευρώ και 36 ευρώ αντιστοίχως. Αν πάλι επιθυμεί κανείς να ταξιδέψει με τρένο προς τη Θεσσαλονίκη, το κόστος σήμερα είναι 55 ευρώ και θα πρέπει να μειωθεί στα 50 ευρώ.
Για μια απλή μετάβαση οδικώς στην Πάτρα, το εισιτήριο κοστίζει 20,70 ευρώ και με το μειωμένο ΦΠΑ θα πρέπει να περιοριστεί στα 18,86 ευρώ.
Για να μεταβεί κανείς στις Σπέτσες με πλοίο κλειστού τύπου, θα πρέπει να πληρώσει 42,50 ευρώ. Με το μειωμένο ΦΠΑ, η τιμή θα πρέπει να περιοριστεί στα 38,73 ευρώ
Για το ακτοπλοϊκό ταξίδι προς Μυτιλήνη, με θέση αεροπορικού τύπου, το εισιτήριο κοστίζει 54 ευρώ. Από την 1η Ιουνίου θα πρέπει να πέσει στα 49,20 ευρώ
Αν θελήσει κάποιος να μεταβεί αεροπορικώς στο Ηράκλειο και να επιστρέψει με τον ίδιο τρόπο, η τιμή του εισιτηρίου διαμορφώνεται στα 123 ευρώ (αν και οι τιμές «παίζουν» ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και το χρόνο της κράτησης). Από τον επόμενο μήνα, το ίδιο εισιτήριο θα πρέπει να κοστίζει 112 ευρώ.
Το στοίχημα για την εστίαση
Κι αν στα εισιτήρια των μεταφορικών μέσων τα πράγματα είναι λίγο ως πολύ καθαρά- αν και ακούγονται ήδη φωνές για πρόσθετες επιβαρύνσεις λόγω περιορισμού των θέσεων- η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση είναι μεγάλο στοίχημα και για το οικονομικό επιτελείο και για τους ίδιους τους επαγγελματίες. Το ζητούμενο δεν είναι άλλο από το να περάσει όλη η μείωση στην τελική τιμή, δηλαδή στον πελάτη, έτσι ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά το κίνητρο. Για παράδειγμα ένας καφές με τιμή καταλόγου 3,5 ευρώ, θα πρέπει να πέσει τουλάχιστον στα 3,12 ευρώ.