Θα καταλήξει και η δεύτερη προσπάθεια σε μια γιγάντια έκρηξη; Η SpaceX ετοιμάζεται να εκτοξεύσει εκ νέου τον μεγαλύτερο και ισχυρότερο πύραυλο στον κόσμο, το Starship, την επόμενη εβδομάδα, εάν μέχρι τότε εκδοθεί εξουσιοδότηση από την αμερικανική ρυθμιστική αρχή.
Η ανάπτυξη του Starship παρακολουθείται πολύ στενά από τη NASA, η οποία υπολογίζει σε αυτό το σκάφος για τις αποστολές Artemis που επιστρέφουν στη Σελήνη. Μια τροποποιημένη έκδοση του μηχανήματος πρέπει στην πραγματικότητα να χρησιμεύσει στην προσγείωση αστροναυτών στη σεληνιακή επιφάνεια.
«Το Starship ετοιμάζεται να απογειωθεί ήδη από τις 17 Νοεμβρίου, με την επιφύλαξη της ρυθμιστικής έγκρισης», ανέφερε η SpaceX στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το βράδυ της Παρασκευής.
Starship preparing to launch as early as November 17, pending final regulatory approval → https://t.co/bJFjLCiTbK pic.twitter.com/qRKv9ugWsR
— SpaceX (@SpaceX) November 11, 2023
Στις 20 Απριλίου, το Starship απογειώθηκε για πρώτη φορά από το Τέξας. Αλλά αρκετοί κινητήρες δεν λειτούργησαν και οι ομάδες του SpaceX ανατίναξαν σκόπιμα τον πύραυλο μετά από λίγα λεπτά. Η ρυθμιστική αρχή αέρα (FAA) ξεκίνησε μια έρευνα ασφάλειας, η οποία ολοκληρώθηκε στα τέλη Οκτωβρίου. Όμως δεν έχει ολοκληρώσει την περιβαλλοντική έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την ομοσπονδιακή Υπηρεσία Άγριας Ζωής.
Ο χώρος απογείωσης ανακατασκευάστηκε πλήρως
Η απογείωση είχε ωθήσει ένα σύννεφο σκόνης αρκετά χιλιόμετρα βορειοδυτικά της εξέδρας εκτόξευσης, η οποία είχε υποστεί σοβαρές ζημιές. Κομμάτια σκυροδέματος είχαν εκτοξευθεί κάτω από τη δύναμη των μηχανών. Έκτοτε, η εξέδρα εκτόξευσης ανακατασκευάστηκε και ένα σύστημα «κατακλυσμού» νερού έχει εγκατασταθεί και δοκιμαστεί. Αυτές οι βροχοπτώσεις νερού που εκκενώνονται κατά την εκκίνηση των κινητήρων πρέπει να εξασθενήσουν τα ακουστικά κύματα, περιορίζοντας τους κραδασμούς.
Ο πύραυλος είναι ένας γίγαντας, ύψους 120 μέτρων, που αποτελείται από δύο μέρη: το Super Heavy πρόωσης και τους 33 κινητήρες του, και πάνω από αυτό το Starship, που κατ’ επέκταση δίνει το όνομά του σε ολόκληρο τον πύραυλο.
Η πραγματική του καινοτομία είναι ότι πρέπει να είναι πλήρως επαναχρησιμοποιήσιμο, καθώς τα δύο μέρη έχουν σχεδιαστεί για να επιστρέφουν στην προσγείωση στην εξέδρα εκτόξευσης, μειώνοντας έτσι το κόστος. Κατά τη διάρκεια της πρώτης δοκιμής από τη βάση της Μπόκα Τσίκα, αυτά τα δύο μέρη απέτυχαν να διαχωριστούν κατά την πτήση.
Ως εκ τούτου, το σύστημα διαχωρισμού άλλαξε, είπε ο Έλον Μασκ κατά τη διάρκεια συνεδρίου στις αρχές Οκτωβρίου, προσθέτοντας ότι η δοκιμή αυτού του νέου συστήματος θα ήταν «το πιο επικίνδυνο μέρος» της δεύτερης δοκιμής.
«Δεν θέλω να δημιουργήσω πολύ μεγάλες ελπίδες», προειδοποίησε το αφεντικό της SpaceX. Το σχέδιο πτήσης θα είναι το ίδιο με τον Απρίλιο: το διαστημόπλοιο πρέπει να προσπαθήσει να κάνει μια «σχεδόν πλήρη περιήγηση στη Γη και να βουτήξει στο νερό κάπου στον Ειρηνικό, ακριβώς έξω από τις ακτές της Χαβάης», περιέγραψε ο δισεκατομμυριούχος. Επομένως, τεχνικά δεν θα φτάσει στην τροχιά της Γης, αλλά θα είναι «ακριβώς από κάτω».