Μια πατέντα δισεκατομμυρίων: Η γκάφα της Toyota που εκτόξευσε τη Honda

Κοινοποίηση:
honda-rotator-710x401

Η ιστορία του Σοϊτσίρο Χόντα αποτελεί τρανταχτό παράδειγμα ανθρώπου που όταν θέλει κάτι πολύ και είναι αποφασισμένος να το προσπαθήσει, θα δει την επιτυχία να τον περιμένει στη γωνία.
Ο δαιμόνιος Ιάπωνας που έδωσε το όνομά του σε μία από τις διασημότερες και πιο επιτυχημένες μάρκες μηχανοκίνητων, προσπάθησε, απορρίφθηκε, πόνεσε, κατάφερε όμως να αποδείξει πως όπου υπάρχει θέληση, θα βρεθεί και ο τρόπος.

Το παράξενο της όλης ιστορίας; Η επιτυχία της Honda Motor Company οφείλεται στην… Toyota η οποία άργησε πολύ να καταλάβει πως οι ιδέες του Σοϊτσίρο Χόντα ήταν πολλά υποσχόμενες και τόσο επαναστατικές που θα απέφεραν σε όποιον τολμούσε να τις υλοποιήσει πολλά εκατομμύρια, φήμη και ένα από τα γνωστότερα logos της αγοράς.

Ο Χόντα γεννήθηκε το 1906 και από μικρός μεγάλωσε στα μηχανουργεία, καθώς ο πατέρας του εργαζόταν ως επισκευαστής ποδηλάτων. Ο φιλόδοξος Ιάπωνας δεν άργησε να κολλήσει το «μικρόβιο» της μηχανολογίας.

Λατρεύοντας τα γρήγορα αυτοκίνητα και τους αγώνες ταχύτητας, ήξερε πολύ καλά τι ήθελε να κάνει στη ζωή του: θα μετέτρεπε το πάθος του για τα αυτοκίνητα σε κερδοφόρα επιχείρηση.

To «Χ» της Toyota στον Χόντα

Στα τέλη της δεκαετίας του ’30, λίγο μετά τα 20 του χρόνια, ξεκινά να σχεδιάζει τα πρώτα μεταλλικά ελατήρια εμβόλου, τα οποία είχε σκοπό να κατασκευάσει και να πουλήσει στην Toyota, που την εποχή εκείνη ήταν η πρώτη σε πωλήσεις κατασκευαστική εταιρεία αυτοκινήτων.

Η ιδέα του; Λαμπρή. Η ανταπόκριση; Απογοητευτική. Ο Mr. Honda απορρίπτεται από την Toyota.

Και ενώ κάποιος άλλος στη θέση του πιθανότητα θα είχε βάλει φρένο στα όνειρά του, εκείνος εκλαμβάνει την αποτυχία του ως «δώρο» και την αντιμετωπίζει ως την απόλυτη ευκαιρία να βελτιώσει το σχεδιασμό των μεταλλικών του ελατηρίων. Είχε ήδη ξοδέψει δύο ολόκληρα χρόνια για τον σχεδιασμό τους πριν την τελική μορφή που παρουσίασε στην Toyota. Τώρα, θα δημιουργούσε τη νούμερο ένα πατέντα που σε λίγο καιρό όλες οι εταιρείες θα πάσχιζαν να αγοράσουν.

Πόλεμος, αεροπλάνα και… σεισμοί σαμποτάρουν τον Mr. Honda

Το κατασκευαστικό του σχέδιο έπρεπε να μπει σε εφαρμογή, ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, όμως, το καθυστερούσε. Το κόστος που απαιτούνταν ήταν τεράστιο, με τον Χόντα να μην μπορεί να ανταποκριθεί. Ο εφευρετικός Ιάπωνας καταφέρνει τελικά το 1948, στα 42 του χρόνια, να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, με την επιτυχία να μοιάζει προδιαγεγραμμένη.

Σε χρόνο ρεκόρ, τα μεταλλικά ελατήρια εμβόλου που ο ίδιος εμπνεύστηκε σε αυτή τη μορφή, γίνονται ανάρπαστα. Το επόμενο εμπόδιο, όμως, τον περίμενε στη γωνία.

Το εργοστάσιό του στην Ιαπωνία χτυπήθηκε πολλές φορές και καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς από τους βομβαρδισμούς των Αμερικανών. Ο Χόντα αποφάσισε πως… δεν υπάρχει χρόνος για δράματα και έσπευσε να βρει μια λύση που μόνο κέρδος θα μπορούσε να του αποφέρει.

Έχοντας στο μυαλό του πως μετά τους βομβαρδισμούς τα αμερικανικά αεροσκάφη θα αναγκάζονταν να πετάξουν τα περίσσια μπιτόνια βενζίνης για να γλιτώσουν το περιττό βάρος κατά το ταξίδι της επιστροφής, αποφασίζει να τα περισυλλέξει και να κερδίσει χρήματα ώστε να ξαναχτίσει το εργοστάσιό του από την αρχή.

Τα χαρακτήρισε «μικρά δωράκια του προέδρου Τρούμαν»…

Το επόμενο «χτύπημα» βρισκόταν ένας μόλις βήμα μακριά. Στις 13 Ιανουαρίου του 1945, το εργοστάσιό του γκρεμίζεται από έναν τεράστιο σεισμό, με τον ίδιο να πουλά στην Toyota τη φόρμουλα σχεδιασμού πάνω στην οποία τόσο καιρό εργαζόταν.

Η επιτυχία ήρθε πάνω σε ένα… ποδήλατο!

Η τύχη, όμως, ήταν ξανά με το μέρος του. Μετά τη λήξη του πολέμου, η έλλειψη καυσίμων είχε πλήξει για τα καλά την Ιαπωνία, με τον κόσμο που θέλει να μετακινηθεί να έχει μόλις δύο εναλλακτικές: είτε να πάρει το τρένο ή να οδηγήσει ποδήλατο.

Έτσι, ο επιχειρηματίας αποφασίζει να εκμεταλλευτεί την κατάσταση και να «ενισχύσει» τη δυναμική των ποδηλάτων με έναν μικρό κινητήρα στο πίσω μέρος τους. Με τον τρόπο αυτό και θα αύξανε την ταχύτητά τους και θα έκανε ευκολότερη τη ζωή των οδηγών.

Επιστολές σε 18.000 (!) καταστήματα – H Honda γίνεται κολοσσός

Ο Χόντα είχε επιστρέψει για τα καλά στις business, αλλά δεν τα είχε καταφέρει ακόμα. Χρειάστηκε να στείλει επιστολές σε 18.000 (!) καταστήματα ποδηλάτων εξηγώντας τον σχεδιασμό του κινητήρα -ο οποίος θα εκτόξευε τις πωλήσεις των προϊόντων τους-, μέχρι να βρει επενδυτές που θα χρηματοδοτούσαν τη δική του έμπνευση.

Η ανταπόκριση υπήρξε τεράστια και σε λίγους μόλις μήνες ο Σοϊτσίρο είχε πολλά παραπάνω χρήματα από αυτά που χρειαζόταν για να βάλει το σχέδιό του σε εφαρμογή.

Honda και στη Formula 1

Από τη στιγμή εκείνη, όλα πήραν το δρόμο τους. Το 1952 η Honda Motor Co. λανσάρει τις δικές της μοτοσυκλέτες και μέχρι το 1959 είχε καταφέρει να αναδειχθεί ως η πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην Ιαπωνία.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, εισέρχεται στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ το 1963 κατακτά την κορυφή των πωλήσεων και στις ΗΠΑ, με τον Mr. Honda να αποδεικνύει πως τίποτα δε μπορεί να σταθεί εμπόδιο στα όνειρά του. Η είσοδός της στη Formula 1 δε, την απογείωσε.

Μέχρι σήμερα, οι επιτυχίες που μετρά η Honda είναι τεράστιες. Έχοντας καταφέρει να αποκτήσει φανατικούς καταναλωτές και να καταγράψει «τρελούς» αριθμούς πωλήσεων, αποτελεί μία από τις διασημότερες μάρκες μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων.

Ο Σοϊτσίρο Χόντα πέθανε το 1991, στα 84 του χρόνια, έχοντας κάνει τα γιαπωνέζικα προϊόντα γνωστά σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Η ιστορία του αποτελεί έμπνευση για κάθε φιλόδοξο που ξέρει να προσπαθεί και να επιμένει.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: