«Μπαλάκι» οι ευθύνες για τα γερασμένα κι επικίνδυνα έργα υποδομής – Διαβρωμένη πεζογέφυρα στο Κάστρο Ορχομενού καθαιρείται πέντε χρόνια μετά!

Κοινοποίηση:
δφσαφδσ

Πέντε ολόκληρα χρόνια χρειάστηκε το ελληνικό Δημόσιο για να ξετυλίξει το κουβάρι των ευθυνών και αρμοδιοτήτων των διαφόρων φορέων του, ώστε να ληφθεί η απόφαση για την καθαίρεση επικίνδυνης μεταλλικής πεζογέφυρας προκειμένου να σταματήσει να χρησιμοποιείται.

Τελικώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε να δώσει εντολή καθαίρεσης της γέφυρας για τους πεζούς που βρίσκεται στο Κάστρο Ορχομενού Βοιωτίας πάνω από τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ στη χ.θ. 11+450, με στόχο αυτή να αντικατασταθεί με νέα κλειστού τύπου.

Όπως προκύπτει από την αλληλογραφία των τελευταίων ετών, τα προβλήματα στην εν λόγω γέφυρα είχαν διαπιστωθεί από το 2019 με την παραχωρησιούχο Νέα Οδό να ενημερώνει γι’ αυτά. Ωστόσο από τότε μέχρι σήμερα όλοι δήλωναν… αναρμόδιοι από το υπουργείο, μέχρι τον δήμο και την Περιφέρεια.

Αποτέλεσμα είναι το προβληματικό γεφυρικό έργο αν και επικίνδυνο, να στέκει ακόμα πάνω από την Εθνική Οδό.

Η περίπτωση αυτή συμπυκνώνει σε ένα και μόνο έργο αφενός την κατάσταση πολλών υποδομών που παραμένουν ασυντήρητες μετά την κατασκευή τους, αλλά και την κακοδαιμονία και τη γραφειοκρατία που καθυστερούν για χρόνια τις απαραίτητες εργασίες ακόμα και στις περιπτώσεις διαπιστωμένου κινδύνου.

Άλλωστε η Ελλάδα δεν διαθέτει προϋπολογισμό για τη συντήρηση δημόσιων κατασκευών, ενώ για πολλά έργα η πολιτεία δεν γνωρίζει ούτε την «ηλικία» ούτε το ιστορικό τους, με τις μελέτες και τα έγγραφα παραλαβής τους να έχουν χαθεί.

Την ίδια στιγμή οι τοπικές αρχές εμφανίζονται απρόθυμες ακόμα και να δηλώσουν τις εντός των ορίων τους υποδομές στο Μητρώο Υποδομών που τώρα καταρτίζεται, καθώς όπως έχει αποκαλύψει στο παρελθόν ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), Γιώργος Στασινός, φοβούνται ότι στη συνέχεια θα είναι νομικά υπεύθυνες σε περίπτωση ατυχήματος, καθώς κανείς δε θέλει να αναλάβει την ευθύνη τους. Αποδεικτική της κατάστασης που επικρατεί είναι η περίπτωση της συγκεκριμένης πεζογέφυρας.

Ενημέρωση και συνεχείς προειδοποιήσεις από τη Νέα Οδό

Τόσο γι’ αυτήν όσο και για τρεις άλλες, η Νέα Οδός με έγγραφό της ενημέρωνε ήδη από τον Ιούνιο του 2019 ότι «παρατηρούνται φθορές – οξειδώσεις του φέροντα οργανισμού των τεσσάρων πεζογεφυρών άνωθεν του ΠΑΘΕ και οι οποίες δεν ανήκουν στο έργο παραχώρησης».

Το Φεβρουάριο του 2022 η εταιρία της Νέας Οδού είχε επανέλθει με νέο έγγραφο, στο οποίο επαναλάμβανε τις διαπιστώσεις για τις φθορές και τις οξειδώσεις προσθέτοντας ότι «απαιτούνται ενέργειες περαιτέρω αξιολόγησης».

Η παραχωρησιούχος στη συνέχεια προχωρά σε οπτική επιθεώρηση με ταυτόχρονη διενέργεια μη καταστροφικών ελέγχων επί της μεταλλικής διάβασης πεζών, βάσει της οποίας συμπεραίνεται ότι «η μεταλλική κατασκευή αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα διάβρωσης τα οποία έχουν οδηγήσει στην απομείωση της διατομής των μελών της και συνεπώς καθίσταται επιβεβλημένη άμεσα, είτε η αποκατάσταση των φθορών – βλαβών κατόπιν σχετικών μελετών είτε η πλήρης αντικατάσταση του φορέα και των κλιμάκων, προκειμένου να καταστεί ασφαλής η διέλευση τόσο των χρηστών της όσο και των διερχόμενων αυτοκινήτων κάτωθεν αυτής, δηλαδή στον αυτοκινητόδρομο».

Για τα αποτελέσματα του ελέγχου αυτού ενημερώνει τον Αύγουστο του 2022.

Στο μεταξύ το τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας με δική του επιστολή πληροφορεί από τον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς το Α.Τ. Ορχομενού για την μη αρμοδιότητα της συντήρησης της πεζογέφυρας.

Περνούν και άλλοι μήνες και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με έγγραφο της αρμόδιας διεύθυνσης τον Ιανουάριο του 2023 καλεί τον δήμο Ορχομενού να προχωρήσει άμεσα στην ενίσχυση της εν λόγω πεζογέφυρας.

Το υπουργείο σημειώνει ότι σε διαφορετική περίπτωση για λόγους ασφάλειας των χρηστών τόσο της πεζογέφυρας όσο και του αυτοκινητοδρόμου, θα προχωρήσει στην ενίσχυσή της. Έχει ήδη ζητήσει, πάντως, τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και διατυπώνει τη θέση ότι οι Περιφέρειες έχουν την αρμοδιότητα συντήρησης συνοδών έργων των εθνικών οδών, μεταξύ αυτών και των γεφυρών που βρίσκονται στις οδούς των οποίων έχουν την υποχρέωση συντήρησης.

Ο δήμος από την πλευρά του απαντά ότι «..ουδεμία ευθύνη φέρει για την συντήρηση της μεταλλικής γέφυρας διάβασης πεζών» επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι η αρμοδιότητα ανήκει στη ΚΓ Στερεάς Ελλάδας από τις 22/07/2021.

Στα τέλη του 2023 κι ενώ η αρμοδιότητα συνεχίζει να πετάγεται ως μπαλάκι από τον έναν στον άλλο, το υπουργείο αναθέτει στον

παραχωρησιούχο να εκπονήσει οικονομοτεχνικές μελέτες από τις οποίες θα προκύψει, η πλέον δόκιμη λύση από τεχνικής και οικονομικής πλευράς, είτε για την αποκατάσταση των φθορών – βλαβών, είτε για την πλήρη αντικατάσταση του φορέα και των κλιμάκων των τεσσάρων πεζογεφυρών άνωθεν του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ στις θέσεις:

Χ.Θ. 16+250 στον Δήμο Μεταμόρφωσης
Χ.Θ. 20+700 στον Δήμο Κηφισιάς
Χ.Θ. 115+450 στον Δήμο Ορχομενού (Κάστρο)
Χ.Θ. 163+100 στον Δήμο Λοκρών
Η μελέτη του καθηγητή του ΕΜΠ για τη γέφυρα στο Κάστρο παραδίδεται τον Φεβρουάριο του 2024, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η υφιστάμενη πεζογέφυρα είναι ανασφαλής και προκρίνοντας τη λύση της αντικατάστασης της με νέα δεδομένου ότι και ο οικείος δήμος εκφράζει την αναγκαιότητα διατήρησης της εν λόγω πεζογέφυρας.

Τον περασμένο Μάρτιο εγκρίθηκε η Μελέτη Καθαίρεσης και η μελέτη σήμανσης – ασφάλισης για τη διαμόρφωση προσωρινού κυκλικού κόμβου στο Κάστρο Βοιωτίας για μεταφορά της στάσης του ΚΤΕΛ στην νέα θέση.

Τον προηγούμενο μήνα δόθηκε στον παραχωρησιούχο εντολή εκπόνησης της Οριστικής Μελέτης της λύσης κλειστού τύπου Μεταλλικής Πεζογέφυρας με τον ελαφρύτερο φορέα, στον οποίο δίνεται επιπλέον η δυνατότητα, λόγω της μορφολογίας της, να προστεθεί και στέγαση για την προστασία των πεζών από τη βροχή.

Η καθαίρεση της γέφυρας θα γίνει στο πλαίσιο του έργου «Σύμβαση Παραχώρησης για τη Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Έργου Αυτοκινητόδρομος Ιόνια Οδός από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα».

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response