Έρευνα που δημοσίευσε το λιβανέζικο κανάλι Al-Jadeed αποκαλύπτει νέα στοιχεία για την πολύνεκρη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού.
Η έρευνα εμπλέκει στην υπόθεση επιχειρηματίες, οι οποίοι βρίσκονται κοντά στο συριακό καθεστώς και φέρονται να σχετίζονται με το φορτίο νιτρικής αμμωνίας που έφτασε στη χώρα το 2013 και εξερράγη τον Αύγουστο του 2020.
Η έρευνα επικαλείται τις απόψεις ειδικών και υποστηρίζει ότι οι πρωταγωνιστές της, τα ονόματα των οποίων έχουν δημοσιευτεί από την αρχή της διερεύνησης της υπόθεσης, είναι στην πραγματικότητα δευτερεύοντες χαρακτήρες που χρησιμοποιήθηκαν ως αποδιοπομπαίοι τράγοι για να αποσπάσουν την προσοχή από τους πραγματικούς υπεύθυνους.
Σύμφωνα πάντα με την έρευνα, τα ονόματα που είχαν ακουστεί, στην πραγματικότητα δεν εμπλέκονται σε τόσο μεγάλο βαθμό στην υπόθεση.
Για παράδειγμα, γίνεται αναφορά στον 43χρονο ρώσο μόνιμο κάτοικο Κύπρου, τονίζοντας ότι δεν ήταν ο ιδιοκτήτης του πλοίου που μετέφερε τους 2.750 τόνους νιτρικής αμμωνίας στο λιμάνι της Βηρυτού.
Αντίθετα, τη χρονική περίοδο που έγινε η έκρηξη, το πλοίο ανήκε σε εταιρεία κύπριου επιχειρηματία. Αυτή η πληροφορία είχε ήδη γίνει γνωστή από τις αρχές της διερεύνησης της υπόθεσης τον Αύγουστο.
Επίσης, ο καπετάνιος του πλοίου δεν ήταν ο Borys Prokoshev, όπως είχε γραφεί αλλά ο Abakumov Viacheslav, το όνομα του οποίου φιγούραρε στις έρευνες αλλά δεν είχε κατηγορηθεί επίσημα.
Οι αναφορές στην Κύπρο όμως δεν σταματούν εκεί. Ονομα που βρισκόταν στο επίκεντρο των ερευνών ήταν της εταιρείας Savaro Limited, η οποία φέρεται να είχε αγοράσει τη νιτρική αμμωνία από εργοστάσιο στη Γεωργία.
Η έρευνα του Al-Jadeed αποκαλύπτει ότι η Savaro είναι εταιρεία κέλυφος που δημιουργήθηκε για να παρέχει κάλυψη στην πραγματική εταιρεία και τους ανθρώπους που βρίσκονταν πίσω από την αγορά.
Η δημοσιογραφική έρευνα συνέδεσε την εταιρεία Savaro Limited με την εταιρεία Hesco Engineering and Construction που βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ιδιοκτήτης της φέρεται να είναι ο George Haswani, σύρος επιχειρηματίας που έχει ρωσική υπηκοότητα.
Σε βάρος του Haswani, ο οποίος βρίσκεται κοντά στο συριακό καθεστώς, και της εταιρείας του επιβλήθηκαν αμερικανικές κυρώσεις καθώς κατηγορήθηκε για τον «επικίνδυνο ρόλο του στην επικοινωνία ανάμεσα στο καθεστώς και τον ISIS, για την αγοροπωλησία πετρελαίου».
Η Hesco Engineering and Construction διαλύθηκε τον Νοέμβριο του 2020, σχεδόν 3 μήνες μετά την έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού.
Η Savaro Limited έχει άλλη διεύθυνση, η οποία παρουσιάζεται επισήμως στις βρετανικές αρχές.
Μοιράζεται αυτή τη διεύθυνση με άλλη εταιρεία που ονομάζεται IK Petroleum, η οποία ιδρύθηκε το 2013, λιγότερο από ένα μήνα πριν την εκφόρτωση του φονικού φορτίου στον Λίβανο.
Οπως και η Hesco Engineering and Construction, η IK Petroleum ανήκει σε άλλον σύρο-ρώσο επιχειρηματία, τον Imad Khoury, εναντίον του οποίου επίσης επιβλήθηκαν κυρώσεις από τις ΗΠΑ το 2016 για την υποστήριξη του αδελφού του Mudallal Khoury.
Εναντίον και του ίδιου του Mudallal Khoury επιβλήθηκαν κυρώσεις το 2015 από τις ΗΠΑ επειδή φέρεται να εμπλέκεται σε παράνομη επιχειρηματική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένης της απόπειρας μεταφοράς νιτρικού αμμωνίου στα τέλη του 2013, περίπου την ίδια περίοδο που το πλοίο MV Rhosus εισήλθε στη Βηρυτό.
Τέλος, η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι αδελφοί Khoury και ο George Haswani συγκαταλέγονταν ανάμεσα στους πελάτες της κυπριακής τράπεζας FBME.
Οι ΗΠΑ έβαλαν στη μαύρη λίστα την FBME για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων τη φερόμενη διευκόλυνση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και τρομοκρατία.
Πηγή: sigmalive.com
θα το φέρουν από δω θα το πάνε από εκεί, θα το κάνουν όπως θέλουν αυτοί που ναι μεν έβαλαν το φιτίλι αλλά ποτέ δεν θα τους μάθουμε γιατί θα φτιάξουν το αφήγημα όπως τους βολεύει