«Πρόβα τζενεράλε» για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες η έξοδος του Πάσχα – Πληρότητες έως και 100% σε πολλούς προορισμούς από τη Μ. Πέμπτη – Οι στόλοι και τα δρομολόγια στις «χρυσές» γραμμές των Κυκλάδων
Σε θέσεις μάχης βρίσκονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εν όψει της τουριστικής περιόδου, οι οποίες θα κάνουν πρόβα τζενεράλε στη διάρκεια του δεκαπενθημέρου των εορτών του Πάσχα. Οι Κυκλάδες είναι «τα μήλα των Εσπερίδων» και για χάρη τους θα κονταροχτυπηθούν όμιλοι και ανεξάρτητες εταιρείες, μια που αυτές αποτελούν διεθνή τουριστικό πόλο έλξης, με πλοία να αποπλέουν από Πειραιά, Ραφήνα και Ηράκλειο Κρήτης, όπου οι τουρίστες καταφτάνουν από το εξωτερικό με πτήσεις τσάρτερ.
Μια πρώτη εικόνα από τις κρατήσεις που έχουν γίνει για το Πάσχα περιγράφει ότι στα δρομολόγια για Κυκλάδες από το απόγευμα της Μεγάλης Πέμπτης έως και τη Μεγάλη Παρασκευή οι πληρότητες σε αρκετά πλοία φτάνουν το 100%, ενώ για άλλους προορισμούς αγγίζουν το 60% με 70%.
Για την επιστροφή οι ταξιδιώτες απλώνονται μέσα στην εβδομάδα και σε αυτό βοηθάει η αργία της Πρωτομαγιάς που πέφτει Τετάρτη του Πάσχα και όσο να ‘ναι θα αποσυμφορήσει τη Δευτέρα και την Τρίτη, αφού πολλοί είναι εκείνοι που θα παρατείνουν τις εορταστικές διακοπές τους.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης το Πάσχα θα φτάσει το 10% σε σύγκριση με το 2018. «Υπάρχει μεγάλη κινητικότητα και σε αυτό βοηθάει η αργία-απεργία της Πρωτομαγιάς», επισήμανε στο «newmoney» στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας, τονίζοντας ότι «η μεγαλύτερη αύξηση θα σημειωθεί βάσει των κρατήσεων που έχουμε στα νησιά των Κυκλάδων και του Αργοσαρωνικού».
Οσον αφορά στη μεγάλη εικόνα για την κίνηση της ελληνικής ακτοπλοΐας, η μάχη θα δοθεί στο Κεντρικό Αιγαίο, μια που στο Ιόνιο υπάρχει μόνο μία εταιρεία. Οι πρώτες προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξησή της τους καλοκαιρινούς μήνες κατά 6%-7% σε σύγκριση με το 2018. Από την 1η Νοεμβρίου 2018 έως την 31η Οκτωβρίου 2019 εκτιμάται ότι θα έχουν πραγματοποιήσει δρομολόγια συνολικά 255 πλοία όλων των τύπων.
Οι στόλοι και τα δρομολόγια
Η διάταξη των στόλων ειδικά στις Κυκλάδες έχει ως εξής:
Η Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου θα δραστηριοποιηθεί με έξι πλοία:
■ τα SuperFerry και SuperFerry II που θα αποπλέουν από Ραφήνα για Ανδρο-Τήνο-Μύκονο-Πάρο-Σαντορίνη και Ηράκλειο,
■ το SuperRunner από Ραφήνα για Τήνο-Μύκονο-Πάρο-Νάξο-Ιο-Σαντορίνη,
■ το SuperSpeed από Πειραιά για Πάρο-Νάξο-Μύκονο-Τήνο,
■ το SuperCat από Πειραιά για Σίφνο-Μήλο-Φολέγανδρο- Σαντορίνη-Ιο-Νάξο-Μύκονο και
■ το Golden Express, το οποίο είναι συνιδιοκτησία με τον κ. Θεολόγο Παναγιωτάκη, που θα ξεκινάει από Ραφήνα για Σύρο-Μύκονο-Πάρο-Νάξο-Κουφoνήσι-Κατάπολα.
Η Seajets, με εκπρόσωπο τον κ. Μάριο Ηλιόπουλο, ήταν η πρώτη εταιρεία που εκμεταλλεύτηκε τους ειδικούς όρους που επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να κάνει δεκτή την εξαγορά της Hellenic Seaways από τον Ομιλο Attica. Πιο συγκεκριμένα, αν εταιρεία έβαζε ταχύπλοο στη σύνδεση Ιου με Σαντορίνη, τότε η μια HSW θα έπρεπε να αποσύρει πλοίο της και ειδικότερα το Hellenic Highspeed, όπως και συνέβη, αφού η Seajets κατέθεσε αίτημα για δρομολόγηση του Tera Jet από Πειραιά για Πάρο-Νάξο-Ιο-Σαντορίνη, αίτημα το οποίο εγκρίθηκε από την Επιτροπή. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Hellenic Highspeed ίσως ναυλωθεί στο Μαρόκο.
■ To World Champion, το οποίο η Seajets αγόρασε το φθινόπωρο του 2018 από Πειραιά για Σύρο-Μύκονο-Νάξο-Σαντορίνη.
■ To Champion Jet 2, από Ηράκλειο για Σαντορίνη-Iο-Νάξο-Μύκονο.
■ To Aqua Blue θα δρομολογηθεί από τη Ραφήνα για Aνδρο-Τήνο-Μύκονο, με προέκταση του δρομολογίου δύο φορές την εβδομάδα ή για Ικαρία, Σάμο ή Νάξο. Αυτό αναμένεται να ξεκαθαρίσει αυτές τις ημέρες.
■ Η Blue Star Ferries του Ομίλου Attica δραστηριοποιείται στην Παροναξία και στις Μικρές Κυκλάδες με τα πλοία Blue Star Delos, Blue Star Patmos, Blue Star Paros και Blue Star Naxos, ενώ τις ημέρες αιχμής θα προσθέσει και έκτακτα δρομολόγια.
■ H Ηellenic SeaWays του Ομίλου Attica θα έχει παρουσία μόνο με ένα ταχύπλοο. Πρόκειται για το Highspeed 4, το οποίο θα δρομολογηθεί το καλοκαίρι στη γραμμή από Πειραιά για Πάρο-Νάξο.
■ Οι Μινωικές Γραμμές έχουν δρομολογημένο στις Κυκλάδες σε ημερήσια βάση το Santorini Palace, πρώην Highspeed 7, το οποίο είναι μέρος του τιμήματος για την πώληση στην Attica του ποσοστού που κατείχε στην HSW. Το ταχύπλοο κάνει το δρομολόγιο Ηράκλειο-Σαντορίνη-Ιο-Πάρο-Νάξο-Μύκονο.
■ Στις δυτικές Κυκλάδες δραστηριοποιείται η Aegean Speed Lines του κ. Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη με το ταχύπλοο Speedrunner III.
Στο ίδιο νησιωτικό σύμπλεγμα υπάρχει και η Zante Ferries με δύο πλοία, το «Διονύσιος Σολωμός» και το «Αδαμάντιος Κοραής».
■ Στην Κρήτη δραστηριοποιούνται οι Μινωικές Γραμμές και η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Attica τόσο στα Χανιά όσο και στο Ηράκλειο.
■ Στα Δωδεκάνησα η Blue Star εκτελεί δρομολόγια με τα Blue Star I και Blue Star II, ενώ το καλοκαίρι θα μπει και το Nήσος Χίος, το οποίο θα αναλάβει την άγονη γραμμή του νησιωτικού συμπλέγματος, ενώ μία φορά την εβδομάδα θα πηγαίνει Χίο, και συγκεκριμένα στα Μεστά, και τη Μυτιλήνη.
■ Στο Ανατολικό Αιγαίο τα πλοία Νήσος Σάμος και Νήσος Ρόδος καλύπτουν τα δρομολόγια από Χίο για Μυτιλήνη. Το Νήσος Μύκονος για Σύρο-Μύκονο-Εύδηλο-Καρλόβασι. Το ε/γ-ο/γ Διαγόρας για Μύκονο-Ικαρία-Σάμο και προέκταση μέχρι την Καβάλα καλύπτοντας την άγονη γραμμή του βορείου Αιγαίου.
■ Στο Ιόνιο η εικόνα είναι ξεκάθαρη αφού έχει απομείνει ένας και μόνο παίκτης. Τις γραμμές από Πάτρα και Κυλλήνη προς Κεφαλονιά και Ζάκυνθο από αυτό το καλοκαίρι θα εξυπηρετεί η Levante Ferries του κ. Γιώργου Θεοδόση. Μέσα στο 2018 εξαγόρασε την εταιρεία του κ. Διονύση Λυκούδη, Kefalonian Lines, αποκτώντας το πλοίο Νήσος Κεφαλονιά. Το άλλο πλοίο που είχε η εταιρεία του κ. Λυκούδη, το Alexandra L, αποσύρθηκε. Ο κ. Θεοδόσης αγόρασε και το Ανδρέας Κάλβος από τη Ζante Ferries, το οποίο δρομολογήθηκε στη γραμμή Πάτρα-Σάμη-Ιθάκη.
Οι μικροί πήραν κεφάλι
Οι εισηγμένες Minoan – Αttica – ANEK και η HSW καλύπτουν πλέον μόνο το 43% της μεταφορικής κίνησης των επιβατών, με το υπόλοιπο 57% να καλύπτεται, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας οικονομικών συμβούλων XRTC, από τις μικρές εταιρείες.
Η μερίδα του λέοντος στους επιβάτες μέχρι το 2013 ανήκε στις εισηγμένες και την HSW με ποσοστό 64% στο σύνολο του μεταφορικού επιβατικού έργου. Από το 2014 το ποσοστό αυτό μειώνεται διαρκώς, για να φτάσει το 2017 μόλις στο 43%. Οι άλλες εταιρείες δεν αποτελούν πια αμελητέα ποσότητα, αφού διαθέτουν αριθμητικά στο σύνολό τους περισσότερα πλοία απ’ όσα οι μεγάλοι -οι εισηγμένες και η HSW- και κατακτούν συνέχεια μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Οσον αφορά στα οχήματα, όπως τα αυτοκίνητα και φορτηγά, τα ποσοστά διαφοροποιούνται, αφού οι εισηγμένες και η HSW διαθέτουν πλοία με μεγάλη μεταφορική ικανότητα. Συγκεκριμένα καλύπτουν το 53% της μεταφορικής κίνησης των οχημάτων, ενώ το 47% πραγματοποιείται από τις ιδιωτικές μικρές εταιρείες.
Σύμφωνα με τα στελέχη του κλάδου της ακτοπλοΐας, χρόνο με τον χρόνο οι Ελληνες που ταξιδεύουν με πλοία μειώνονται. Την κατάσταση ισορροπεί η αύξηση του αριθμού των ξένων, αλλά όχι στον αναμενόμενο βαθμό. Και αυτό γιατί ο εισερχόμενος τουρισμός εξυπηρετείται κυρίως από τις αεροπορικές εταιρείες, συνεπώς η σημαντική του αύξηση για τον ελληνικό τουρισμό δεν επηρέασε ανάλογα και το μεταφορικό έργο των ακτοπλοϊκών μας. Η ακτοπλοΐα έχει χάσει 1,5 εκατομμύριο επιβάτες σε σχέση με το 2009, που σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης των τουρισμού εξυπηρετήθηκε αεροπορικά.
Στο μεταξύ, τα ακριβά καύσιμα κλυδωνίζουν την ακτοπλοΐα, με αποτέλεσμα να αναμένονται μεγάλες οικονομικές φουρτούνες. Το πετρέλαιο αποτελεί το 50% του ημερήσιου κόστος λειτουργίας ενός συμβατικού πλοίου και το 70% ενός ταχύπλοου. Από κάθε εισιτήριο, το 35% πηγαίνει, συνολικά, σε ΦΠΑ, Ταμεία Λιμενικού, προμήθεια ταξιδιωτικών πρακτορείων. Με το 65% που εισπράττει η εταιρεία πρέπει να καλύψει όλα τα λειτουργικά της έξοδα, τα οποία χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται.
Οπως τόνισαν στελέχη της ακτοπλοΐας, το 2019 εκτιμάται ότι η τιμή των καυσίμων θα είναι αυξημένη κατά 25% από τον μέσο όρο του 26% που έκλεισε το 2018.
Οι υπάρχουσες τιμές των εισιτηρίων, αν και παρέμεναν σταθερές εδώ και δύο χρόνια, ήταν ακριβές για τον μέσο Ελληνα που βλέπει την αγοραστική του δύναμη να μειώνεται λόγω της υψηλής φορολογίας και της ολοένα μειούμενης αμοιβής εργασίας του. Η τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών το 2019 θα κάνει ακόμη πιο ακριβό το ταξίδι διά θαλάσσης. Ηδη από τα τέλη Μαρτίου κάποιες από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αύξησαν την τιμή του εισιτηρίου κατά 1,5 ευρώ για όλες τις κατηγορίες προς τους περισσότερους προορισμούς που εξυπηρετούν με τα πλοία τους. Σε γραμμές με πολύ έντονο ανταγωνισμό οι τιμές παραμένουν ίδιες με πέρσι. Δεν αποκλείεται εν μέσω καλοκαιριού οι εταιρείες να κάνουν προσφορές σε μια προσπάθεια να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
18 εκατομμύρια επιβάτες, 350.000 εργαζόμενοι
■ Η ακτοπλοΐα μέσω των άμεσων και έμμεσων επιδράσεων συμμετέχει στο ΑΕΠ της χώρας με 12,9 δισ. ή 7,3%, αλλά και στην απασχόληση με 350.000 θέσεις εργασίας, ήτοι το 50% αυτής στα νησιά.
■ Ως Ελλάδα διαθέτουμε έναν ποιοτικό στόλο, ίσως τον καλύτερο στην Ευρώπη για παρόμοιες υπηρεσίες, και διεκπεραιώνουμε ένα ιδιαίτερα αξιόλογο μεταφορικό έργο, το οποίο το 2017 άγγιξε τους 17.500.000 επιβάτες, ενώ το 2018 ξεπέρασε τα 18 εκατομμύρια.
■ Το μεταφορικό έργο των ακτοπλοϊκών πλοίων αποτελεί το 17,5% της συνολικής ευρωπαϊκής κίνησης.
■ Το 65%-70% του εισερχόμενου τουρισμού έχει προορισμό τα νησιά. Ακόμα και η σημαντική τουριστική αύξηση της Αθήνας δεν θα ήταν δυνατή αν δεν υπήρχε η δυνατότητα μονοήμερων ή ολιγοήμερων επισκέψεων στα νησιά.
■ Το 65% του μεταφορικού έργου, δηλαδή 11 εκατομμύρια επιβάτες (μετάβαση – επιστροφή), αφορά τον τουρισμό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, επισκέπτονται τα νησιά με ακτοπλοϊκά πλοία 2 εκατομμύρια αλλοδαποί και σχεδόν 4 εκατομμύρια Ελληνες τουρίστες.
■ Η επικοινωνία των νησιών μεταξύ τους επιτυγχάνεται μόνο διά θαλάσσης, όπως επίσης και η εξυπηρέτηση των μικρών νησιών.
■ Από τα 95 συνολικά νησιά που εξυπηρετούνται, τα 69 το κάνουν μόνο ακτοπλοϊκά.
■ Περισσότερο από το 85% των εμπορευματικών μεταφορών υποστηρίζεται από την ακτοπλοΐα. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την τροφοδοσία των νησιών, η ακτοπλοΐα έχει σχεδόν την αποκλειστικότητα, συνεπώς υποστηρίζει το σύνολο των τουριστών ανεξάρτητα αν χρησιμοποιούν πλοία ή αεροπλάνα για τις μετακινήσεις τους.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης το Πάσχα θα φτάσει το 10% σε σύγκριση με το 2018, ενώ για τους καλοκαιρινούς μήνες οι πρώτες προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση κατά 6%-7% σε σχέση με πέρυσι.
Η ακτοπλοΐα έχει χάσει 1,5 εκατομμύριο επιβάτες σε σχέση με το 2009, που σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του τουρισμού εξυπηρετήθηκε αεροπορικά. Στο μεταξύ,
τα ακριβά καύσιμα κλυδωνίζουν την ακτοπλοΐα, με αποτέλεσμα να αναμένονται μεγάλες οικονομικές φουρτούνες.
Η Διαπλοκή στο φόρτε της. Υπάρχουν γραμμές που παραμένουν “άγονες” για να παίρνουν επιδοτήσεις οι εφοπλιστές και έχουν μονοπώλιο την γραμμή, αυξάνουν τα εισιτήρια ανάλογα τις προσδοκίες τους, χωρίς να προσφέρουν στον επιβάτη κάποια ανταπόδοση. Μια διαδρομή μιας ώρας την κάνουν μιάμιση για οικονομία στο πετρέλαιο, πάνε με την μία μηχανή, λες και δεν έκανε την αύξηση στο εισιτήριο λόγω αύξησης του πετρελαίου. Καθαρή Κλοπή, αλλά αλλά.