Μια εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πυροδότησε σχέδια για ένα «οικονομικό μπλακ άουτ» αύριο Παρασκευή (28/2) σε ένα από τα πολλά μποϊκοτάζ που σχεδιάστηκαν από ακτιβιστές με σκοπό να στείλουν μήνυμα στις μεγάλες εταιρείες σε μια εποχή που πολλοί Αμερικανοί παλεύουν με την ακρίβεια. Η πρωτοβουλία καλεί τους καταναλωτές να αναστείλουν όλες τις δαπάνες, τόσο διαδικτυακά όσο και προσωπικά, για μία ημέρα. Ο διοργανωτής του, η People’s Union USA, αυτοχαρακτηρίζεται ως ένα ακομμάτιστο, λαϊκό κίνημα αφιερωμένο στην οικονομική αντίσταση.
Ο John Schwarz είναι ο ιδρυτής της Peoples Union USA και ζει στην περιοχή του Σικάγο. Ο 57χρονος δάσκαλος διαλογισμού είπε ότι σκέφτηκε την ιδέα για μποϊκοτάζ καθώς αναζητούσε έναν τρόπο να αναλάβει δράση ως απάντηση στο ταραχώδες ξεκίνημα της κυβέρνησης Τραμπ, η οποία έχει κινηθεί επιθετικά για να συρρικνώσει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
«Καταστρέφουν τόσα πολλά πράγματα σε αυτή τη χώρα. Αν οι άνθρωποι πρόκειται να παρέμβουν και να κάνουν μια αλλαγή που θα ωφελήσει τους ίδιους, είναι τώρα» είπε. Οι αναρτήσεις του στο Instagram και στο TikTok – με το όνομα TheOneCalledJai – έγιναν γρήγορα viral. Σε διάστημα λίγων εβδομάδων, έχει συγκεντρώσει 255.000 νέους ακολούθους στο Instagram και περισσότερους από 100.000 νέους ακολούθους στο TikTok. Τα σχόλια από τους οπαδούς ήταν «συντριπτικά», είπε, και ένα GoFundMe για τη χρηματοδότηση του κινήματος συγκέντρωσε περισσότερα από 65.000 δολάρια.
«Είμαστε όλοι εξαντλημένοι. είμαστε όλοι κουρασμένοι. Φτάνει πια», είπε ο Schwarz. «Δεν μπορούμε να καθόμαστε και να παρακολουθούμε αυτούς τους ανθρώπους να καυχώνται για τον πλούτο τους… και μετά να έχουμε άγχος και φόβο, χωρίς να ξέρουμε πώς θα τα καταφέρουμε μέχρι το τέλος του μήνα».
Τι είναι το οικονομικό μπλακ άουτ;
Οι διοργανωτές καλούν τους πολίτες να μην ξοδέψουν καθόλου χρήματα και να μην κάνουν αγορές φυσικά ή μέσω διαδικτύου, να μην κάνουν παραγγελίες από αλυσίδες εστιατορίων και να μην βάζουν βενζίνη. Η πρωτοβουλία είναι ένας τρόπος για τους καταναλωτές να ευθυγραμμίσουν την οικονομική τους ισχύ και να μην ξοδέψουν καθόλου χρήματα για 24 ώρες από τις 12:01 π.μ. της Παρασκευής. Το θέμα δεν είναι να «πέσει» το χρηματιστήριο, είπε στην Washington Post, αλλά να πειστούν οι εταιρείες «τουλάχιστον να σταματήσουν και να παρατηρήσουν το κίνημα».
Η προσπάθεια έρχεται σε μια περίοδο που πολλοί καταναλωτές αισθάνονται ανήσυχοι για την οικονομία. Το καταναλωτικό κλίμα υποχώρησε τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με μια μέτρηση από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, εν μέσω φόβων ότι οι νέοι δασμοί θα μπορούσαν να επιδεινώσουν τον πληθωρισμό. Οι Αμερικανοί αναμένουν τώρα ότι οι τιμές θα αυξηθούν κατά 4,3% το επόμενο έτος, μια ολόκληρη ποσοστιαία μονάδα υψηλότερη από ό,τι τον Ιανουάριο. Αυτός είναι υπερδιπλάσιος του στόχου της Ομοσπονδιακής Τράπεζας για τον πληθωρισμό του 2%.
«Εμείς είμαστε η οικονομία. Είμαστε το εργατικό δυναμικό», είπε ο Schwarz. «Ενεργοποιούνται μόνο επειδή ξυπνάμε κάθε μέρα και κάνουμε αυτό που κάνουμε. Αν σταματήσουμε, δεν έχουν τίποτα και είναι καιρός να αποδεχτούν αυτή την αλήθεια».