Eλλάδα και θάλασσα είναι δύο έννοιες αλληλένδετες στη συνείδηση ενός ξένου, όχι μόνο για το διάσημο ελληνικό καλοκαίρι, τα ξακουστά νησιά και τις παραλίες, αλλά και για την κυριαρχία των Ελλήνων εφοπλιστών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες που ελέγχονται από Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν περίπου 4.750 πλοία (άνω των 1.000 gt) συνολικής μεταφορικής ικανότητας 365,45 εκατ. τόνων (dwt), νούμερα που αντιπροσωπεύουν περίπου το 1/5 (19,89%) της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και το 1/2 (49,15%) του στόλου της Ε.Ε!
Παρά το εντυπωσιακό μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου, ωστόσο, το ελληνικό νηολόγιο κατατάσσεται στην έβδομη θέση παγκοσμίως. Κι αυτό καθώς την ελληνική σημαία έχουν στον ιστό τους μόνο το 16% αυτών των πλοίων (περίπου 760). Έτσι, η Ελλάδα κατατάσσεται πίσω από… εξωτικές χώρες, όπως ο Παναμάς, η Λιβερία, τα Νησιά Μάρσαλ, το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη και η Μάλτα.
Η ελληνική σημαία είναι η τρίτη σε… προτίμηση των ελληνόκτητων πλοίων. Τα περισσότερα (16,6%) φέρουν τη σημαία ευκαιρίας των κοραλλιογενών Νήσων Μάρσαλ του κεντρικού Ειρηνικού Ωκεανού, με τους 55.000 κατοίκους. Ακολουθεί η Λιβερία με ποσοστό 16,3%.
Θα έλεγε έτσι κανείς ότι οι Έλληνες εφοπλιστές είναι αρωγοί στο δύσκολο έργο του… Ζορζ Γουεά, που από τον Ιανουάριο του 2018 έχει αναλάβει τη διακυβέρνηση της αφρικανικής χώρας.
Στις επόμενες θέσεις προτιμήσεων είναι κατά σειρά η Μάλτα, ο Παναμάς, η Κύπρος και οι Μπαχάμες.
Αυτό το 16% παρουσίας της γαλανόλευκης στα ελληνόκτητα πλοία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην οικογένεια Αγγελικούση. Ο Γιάννης Αγγελικούσης, επικεφαλής τριών εταιρειών (Anangel Maritime Services Inc., Maran Tankers Management Inc. και Maran Gas Maritime Inc) θεωρείται ο ισχυρότερος εφοπλιστής του κόσμου.
Στην κατοχή του ανήκουν περισσότερα από 120 πλοία και τα 105 εξ’ αυτών πλέουν με ελληνική σημαία. Η αδελφή του, Άννα Αγγελικούση, είχε έως τα τέλη του 2017 πάνω από τα μισά πλοία του στόλου της με ελληνική σημαία (31/51), ενώ η εταιρία «Minerva» του Ανδρέα Μαρτίνου 45 και η «Marmaras» του Διαμαντή Διαμαντίδη 37.
Άλλοι εφοπλιστές που ενισχύουν το εθνικό νηολόγιο είναι ο Παναγιώτης Τσάκος μαζί με το γιο του Νίκο Τσάκο και ο Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος, μαζί με τα παιδιά του Γιώργο και Παναγιώτη.
Επίσης η οικογένεια των Γρηγόρη Χατζηελευθεριάδη, Κέρτσικωφ, Καρασταμάτη, όπως και οι παραδοσιακές πλέον εφοπλιστικές οικογένειες του Ν. Λυκιαρδόπουλου, του Κ. Μ. Λεμού, του Γ. Κουμάνταρου, του Αρ. Αλαφούζου, καθώς και οι συνεχιστές των επιφανών εφοπλιστών, Πήτερ Γ. Λιβανός, Γρηγόρης Καλλιμανόπουλος και Γ. Χανδρής.
Έως τον Ιούνιο του 2017 ο όμιλος Βαρδινογιάννη (Avin) διέθετε 18 πλοία που έφερα την ελληνική σημαία, ενώ ο όμιλος Λάτση 12. Η Capital των Βαγγέλη Μαρινάκη και Γεράσιμου Καλογηράτου και οι κραταιές εταιρίες των Γιώργου Προκοπίου, Χάρης Βαφειά και Πέτρου Παππά δεν διέθεταν κανένα πλοίο με ελληνική σημαία.
Συμπερασματικά, μόνο το 1/4 των περίπου 200 ελληνόκτητων εταιριών στηρίζουν την ελληνική σημαία, κάτι που αντιστοιχεί σε μόνο 18 εφοπλιστές.
«Όταν παραλαμβάνουμε ένα βαπόρι, είναι τιμή για εμάς να ακούμε τον ελληνικό ύμνο. Χίλιες φορές να μπορούσαμε να βάλουμε την ελληνική σημαία να κυματίζει στα πλοία μας», δήλωσε τον περασμένο Ιανουάριο σε συνέντευξη Τύπου της διεθνούς έκθεσης «Ποσειδώνια», ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.
Απέδωσε τη δυσκολία αυτή δευτερευόντως στη φορολογία και πρωτίστως σε θέματα ανταγωνιστικότητας, η οποία μαστίζεται από το συνδικαλισμό. Χρειάζεται να ξεπεράσουμε αγκυλώσεις και να κάνουμε τη σημαία ανταγωνιστική όπως η Μάλτα και η Κύπρος. Χρειάζεται μια επανάσταση απέναντι στους συνδικαλιστές, που όμως θα ωφελήσει τους εργαζόμενους αφού θα έρθουν χιλιάδες νέοι στα πλοία», είπε μεταξύ άλλων.
Ακόμα και στην περίοδο της έντονης κρίσης πάντως, η βιομηχανία της ελληνικής ναυτιλίας συνέχισε να ανθεί, απασχολώντας περίπου 200.000 ανθρώπους.