Οι ναυτικές τραγωδίες που συγκλόνισαν την Ελλάδα

Κοινοποίηση:
Χωρίς τίτλο

Το βράδυ της Παρασκευής σημειώθηκε τρομακτική σύγκρουση ανάμεσα σε φουσκωτό που μετέφερε 10 τουρίστες και σε πολυεστερικό πεντάμετρο αλιευτικό στο οποίο επέβαιναν 3 Έλληνες ψαράδες, στο Πόρτο Χέλι.

Το ναυτικό αυτό δυστύχημα, στο οποίο τραυματίστηκαν θανάσιμα οι δύο άνδρες του αλιευτικού σκάφους ενώ σοβαρά τραυματισμένη είναι και η γυναίκα, «ξυπνά» μνήμες άλλων αντίστοιχων ναυτικών τραγωδιών.

Το ναυάγιο του επιβατηγού πλοίου «Χειμάρρα» παραμένει ακόμη και σήμερα το πιο πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία της Ελλάδας. Απέπλευσε από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης το πρωί της 18ης Ιανουαρίου του 1947, με προορισμό τον Πειραιά. 544 οι επιβάτες και 86 άτομα το πλήρωμα.

Δεν έφτασε ποτέ. Στις τέσσερις και μισή τα ξημερώματα της επόμενης ημέρας κι ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό, προσέκρουσε λόγω πυκνής ομίχλης στις βραχονησίδες Βερδούγια. Η σφοδρή πρόσκρουση αχρήστεψε το πηδάλιο του οχηματαγωγού, που άρχισε να βάζει νερά, ενώ ο πανικός που επικράτησε έκανε τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Το πλήρωμα δεν μπόρεσε επ’ ουδενί να διατηρήσει την τάξη και η εγκατάλειψη έγινε ανεξέλεγκτα παρόλο που το σκάφος βυθίστηκε μετά από μιάμιση και πλέον ώρα. Τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα «κατάπιναν» ανθρώπινες ζωές που πηδούσαν στη θάλασσα για να σωθούν, ενώ το φοβερό ψύχος συνέβαλλε ακόμη πιο πολύ στην τραγική μοίρα των επιβατών. Χάθηκαν συνολικά 383 άνθρωποι στο ναυάγιο του «Χειμάρρα» που συγκλόνισε την χώρα για εβδομάδες και μήνες ολόκληρους.

Δεκαεννιά χρόνια αργότερα, όταν πολλοί είχαν ξεχάσει την «Χειμάρρα» το οχηματαγωγό-επιβατηγό «Ηράκλειο» ξεκινούσε στις 8 Δεκεμβρίου του 1966 από την Σούδα της Κρήτης για τον Πειραιά. Εκείνο το βράδυ, οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ άσχημες, με τους ανέμους να φτάνουν τα 9 μποφόρ και τους 17 ναυτικούς να κάνουν ότι μπορούν για να «τιθασεύσουν» το «τέρας», την ίδια στιγμή που οι 191 επιβάτες έκαναν το σταυρό τους.

Στις δύο τα ξημερώματα ένα φορτηγό-ψυγείο πέντε τόνων άρχισε να κινείται λόγω του σφοδρού κυματισμού και να προσκρούει πάνω στους πλευρικούς καταπέλτες. Όταν ο ένας άνοιξε, το φορτηγό «εξαφανίστηκε» μέσα στην θάλασσα, η οποία μπήκε στο γκαράζ, όταν το πλοίο βρισκόταν στην περιοχή της Φαλκονέρας.

Ο ασυρματιστής πρόλαβε να στείλει SOS για τελευταία φορά στις δύο και έξι λεπτά, ενώ ο πλοίαρχος του «Ηράκλειο» φόρεσε πρώτος σωσίβιο και πήδηξε στην θάλασσα για να σωθεί, αφήνοντας όλους τους άλλους στην μοίρα τους. Από τις  208 ψυχές σώθηκαν μόνο 46. 16 μέλη του πληρώματος και 30 επιβάτες -που κατάφεραν να αντέξουν μέσα στα παγωμένα νερά μέχρι να τους περισυλλέξουν. Ο πλοίαρχος που είχε φύγει πρώτος, χάθηκε για πάντα και το πτώμα του δεν βρέθηκε ποτέ.

Τον Σεπτέμβριο του 2000, το «Εξπρές Σάμινα» ήταν επίσης ένα ναυάγιο που συγκλόνισε την Ελλάδα, όταν βυθίστηκε ανοιχτά της Πάρου, μετά από πρόσκρουση στις βραχονησίδες Πόρτες.

Εν αντιθέσει με τα δύο προηγούμενα ναυάγια, αυτή την φορά η τηλεόραση κατέγραψε συγκλονιστικές σκηνές από μια ναυτική τραγωδία, που κόστισε την ζωή σε 81 άτομα από τους 533 επιβαίνοντες.

Οι κάτοικοι της Πάρου έκαναν τα πάντα για να σώσουν όσους περισσότερους μπορούσαν, ενώ ο λιμενάρχης του νησιού Δημήτρης Μάλαμας, πέθανε από καρδιακή προσβολή έχοντας συσσωρεύσει τεράστιο άγχος και φοβερή πίεση, προκειμένου να σωθούν όλοι οι άνθρωποι, που πάλευαν μέσα σε ανέμους οχτώ μποφόρ και κύματα για να ζήσουν…

13 Ιουλίου 1999: Τέσσερις νεκροί από βύθιση πλοιάριου

Στις 3 Ιουλίου του 1999 το ταξιδιωτικό πλοιάριο «Ιάσων», που μεταφέρει γκρούπ τουριστών στην παραλία του «Ναυαγίου» αλλά και στις Σπηλιές, στη Ζάκυνθο, βυθίζεται και «κόβει» το νήμα της ζωής για τέσσερις ανθρώπους, ανάμεσα στους οποίος και ένα μικρό κοριτσάκι, μόλις τεσσάρων ετών.

Οι επιβάτες του πλοιάριου, κατήγγειλαν ότι ο καπετάνιος, ο οποίος διασώθηκε, αγνόησε τις διαμαρτυρίες τους αναφορικά με τους μεγάλους κυματισμούς και τους ισχυρούς ανέμους, καθώς και την υπόδειξή τους να μην ξεκινήσουν την περιήγησή τους.

2 Απριλίου 2002: Σκοτώθηκε στην προσπάθειά του να αποβιβαστεί

Ο 32χρονος Ισραηλινός υπήκοος RUSSO AMIR, άτομο με ειδικές ανάγκες, στην προσπάθειά του να αποβιβασθεί από το φουσκωτό σκάφος που επέβαινε, χάνει την ισορροπία του και πέφτει στην θάλασσα, μεταξύ πρύμνης και προβλήτας λιμένα Πόρου και χτυπά το κεφάλι του στον μόλο.

Ο τραυματίας μεταφέρεται με ασθενοφόρο στο θεραπευτήριο του Κέντρου Υγείας Πόρου, όπου διαπιστώνεται και ο θάνατός του.

24 Ιουνίου 2006: Άδικος χαμός 25χρονης

Η τραγική σύγκρουση ταχύπλοου σκάφους επιχειρηματία, μήκους 20 μέτρων, με ιστιοπλοϊκό, σε απόσταση μόλις 1,5 μιλίου από τις ακτές της Βούλας, στις 24 Ιουνίου του 2006, «έκοψε» απότομα το νήμα της ζωής μίας 25χρονης κοπέλας.

8 Δεκεμβρίου 2008: Θανάσιμος τραυματισμός κυβερνήτη αλιευτικού

Ναυτικό δυστύχημα σημειώθηκε στις 8 Δεκεμβρίου του 2008, στην θαλάσσια περιοχή της νότιας εισόδου λιμένα Πόρου, ανοιχτά από τη θέση «ΣΤΑΥΡΟΣ», όταν το ταχύπλοο σκάφος «ΠΟΠΗ», με δύο επιβαίνοντες και τον 49χρονο κυβερνήτη, συγκρούστηκε με το επαγγελματικό αλιευτικό σκάφος «ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ», στο οποίο επέβαιναν τέσσερα  άτομα.

Από την σύγκρουση τραυματίστηκε θανάσιμα  ο 56χρονος κυβερνήτης του αλιευτικού.

8 Αυγούστου 2014: Ακρωτηριάστηκε 34χρονος Ιταλός

Στις 8 Αυγούστου του 2014, 34χρονος Ιταλός κολυμπά κοντά στο νησάκι της Παναγιάς όταν παρασύρεται από ταχύπλοο σκάφος στους Παξούς.

Ο λουόμενος τραυματίζεται από τις περιστροφές της προπέλας του σκάφους, με αποτέλεσμα να ακρωτηριαστεί το χέρι του και να προκληθούν σοβαρές βλάβες στις νευρικές απολήξεις και τα αγγεία του.

16 Αυγούστου 2016:  Τραγωδία στην Αίγινα

Τέσσερις νεκροί και συνολικά 17 τραυματίες ήταν ο τραγικός απολογισμός της σύγκρουσης ταχύπλοου σκάφους με τουριστικό επιβατηγό, που σημειώθηκε το μεσημέρι της 16ης Αυγούστου του 2016.

Ανάμεσα στους νεκρούς ένα μικρό κοριτσάκι πέντε ετών αλλά και ο πατέρας του. Ο τέταρτος νεκρός εντοπίζεται δύο μίλια μακριά από το σημείο του δυστυχήματος. Το τουριστικό σκάφος μετέφερε περίπου 20 παραθεριστές από την Πέρδικα στο νησάκι της Μονής, όταν έπεσε πάνω του με μεγάλη ταχύτητα το ταχύπλοο, το έκοψε στη μέση και το ανέτρεψε.

Πέντε από τους τραυματίες μεταφέρονται στην Αθήνα.

Μία 29χρονη Ουκρανή υπέστη μερικό ακρωτηριασμό στην αριστερή κάτω κνήμη και μεταφέρεται στο ΚΑΤ για να εκτιμηθεί από την μικροχειρουργική κλινική η βιωσιμότητα του ποδιού της. Τελικά καταφέρνει να σώσει το πόδι της.

Ο 75χρονος χειριστής του ταχύπλοου συλλαμβάνεται ενώ επικαλείται πρόβλημα υγείας. Για αρκετό διάστημα αιωρούνταν το ποιος ήταν πραγματικά ο οδηγός του ταχύπλοου και αν ο ηλικιωμένος, που ανέλαβε την ευθύνη, έλεγε την αλήθεια.

Ακόμα και σήμερα συγκλονίζει η μαρτυρία της μητέρας που έχασε τον σύζυγό της αλλά και την πεντάχρονη κόρη της: «Ο γιος μου ήταν από πίσω μου και με κράτησε και μετά μου φωνάζει “μαμά, μαμά η Σέβη πέθανε” η κόρη μου.

Κι εγώ γύρισα το κεφάλι και ο άντρας μου και η κόρη μου ήταν από εκεί από πίσω γυρισμένοι στο νερό. Εγώ ούτε τις νύχτες κοιμάμαι, ούτε το πρωί ξυπνώ, είναι σαν να ζω όνειρο.

Ακόμα εμείς δεν έχουμε συνέλθει από όλα αυτά, ούτε εγώ ούτε ο γιος μου. Ο γιος μου φοβάται, τις νύχτες πρέπει να κρατάω το χέρι του. Μόνος του δεν κάθεται ούτε ένα λεπτό στο σπίτι».

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: