Για δύο μέτρα και δύο σταθμά κατηγορεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο η ουκρανική Εκκλησία αναφορικά με την στάση του στο ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα συγκριτικά με αυτό της σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων.
«Η Πολιτική του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης προς τη Μακεδονία είναι ασυμβίβαστη με την πολιτική που εφαρμόζεται ήδη στην Ουκρανία”, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του στην Ένωση Ορθοδόξων Δημοσιογράφων ο αρχιερέας Νικολάι Ντανιλέβιτς, Αναπληρωτής Διευθυντής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Απαντώντας στην ερώτηση γιατί το Οικουμενικό Πατριαρχείο παρεμβαίνει στις υποθέσεις της ουκρανικής εκκλησίας ενώ αρνείται να επιλύσει το ζήτημα της σχισματικής «Μακεδονικής Εκκλησίας”, ο π.Νικολάι σημείωσε το διπλό πρότυπο που χρησιμοποιεί το Πατριαρχείο.
«Αυτός ο μύθος με την ουκρανική αυτοκέφαλια άρχισε παράλληλα με τη δυνατότητα χορήγησης αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Μακεδονίας και τα ΜΜΕ και τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης έχουν γράψει γι ‘αυτό”, εξήγησε.
Μετά την έκκληση προς τη βουλγαρική εκκλησία για βοήθεια στη ρύθμιση της κανονικής τους κατάστασης τον περασμένο Νοέμβριο, η «Μακεδονική Εκκλησία” απηύθυνε έκκληση στο Οικουμενικό Πατριαρχείο τον Μάιο. Η Κωνσταντινούπολη απάντησε αρχικά ότι θα λύσει το ζήτημα ως τη Μητέρα Εκκλησία των Βαλκανίων.
Στη συνέχεια, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο ότι δεν θα χορηγήσει αυτοκεφαλία στους Σκοπιανούς, εφ ‘όσον χρησιμοποιούν τον τίτλο «Μακεδονική”, ο οποίος προσβάλλει τις ελληνικές ευαισθησίες του. Τώρα το Πατριαρχείο λέει ότι δεν θα χορηγήσει αυτοκεφαλία επειδή η πΓΔΜ είναι κανονική επικράτεια της Σερβικής Εκκλησίας – αν και τέτοιες ανησυχίες δεν εμπόδισαν το Πατριαρχείο να παρεμβει στην κανονική επικράτεια της Ουκρανικής Εκκλησίας.
«Στην Σύναξη της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ζήτησε να δηλώσει ότι δεν θα αναγνωρίσει ποτέ την«Εκκλησία των Σκοπίων ». Αντιλαμβάνεται ότι αν το αναγνωρίσει, θα γίνει ξένος και θα έχει αντιπολίτευση στην Ελλάδα. Επιπλέον, θα είχε διαμάχη και με τη Σερβική Εκκλησία. Ως Έλληνας, αντιλαμβάνεται την ευαισθησία αυτού του ζητήματος, συνέχισε ο Ουκρανός ιερέας.
«Η επικράτεια της σημερινής πΓΔΜ μεταφέρθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Εκκλησία της Σερβίας το 1922”, σημειώνει, «αλλά όχι από έναν τομο, αλλά από μια πρακτική – ένα έγγραφο που μπορεί να ανακληθεί. Ήταν μια πρακτική που επίσης μετέφερε τη Μητρόπολη του Κιέβου στη Ρωσική Εκκλησία το 1686”.
«Για κάποιο λόγο, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ακυρώνει το έγγραφο του 1686, όχι όμως το έγγραφο του 1922, αν και η κατάσταση είναι απολύτως όμοια”,αναρωτιέται.
«Το πρόβλημα με την ελληνική Εκκλησία και το πρόβλημα με τη Σερβική Εκκλησία έχει τοποθετήσει τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο σε μια κατάσταση όπου πρέπει να αγωνιστεί σε τρία μέτωπα, αλλά ούτε και ο ίδιος Οικουμενικός Πατριάρχης μπορεί να αγωνιστεί ταυτόχρονα σε τρία μέτωπα”, δήλωσε ο Νικολάι.
Επιπλέον, όπως π.Νικολάι εξήγησε ότι η «Μακεδονική Εκκλησία” έχει ακόμα περισσότερο δικαίωμα στην αυτοκεαλία επειδή οι άνθρωποι εκεί είναι ενωμένοι στην επιθυμία τους, ενώ η Ορθοδοξία της Ουκρανίας χωρίζεται σε τρία στρατόπεδα και μια μειοψηφία του λαού ενδιαφέρεται για αυτοκεφαλία.
«Αλλά βλέπουμε ένα διπλό πρότυπο, μια πολιτική παρέμβαση και μια ορισμένη ασυνέπεια στις ενέργειες του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης”, συνοψίζει.