Ίσως καμία άλλη προσπάθεια μεταφοράς των Θείων Παθών στη μικρή ή τη μεγάλη οθόνη δεν έχει αποτυπωθεί τόσο ολοκληρωτικά στη συνείδηση των θεατών ανά τον κόσμο όσο η επική σειρά του Φράνκο Τζεφιρέλι «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ».
Σαραντατρία χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η δημιουργία του ταλαντούχου Ιταλού σκηνοθέτη συνεχίζει να μαγνητίζει τους τηλεθεατές και να συγκινεί τους πιστούς χάρη στη μυσταγωγική ατμόσφαιρα, αλλά και στον συνδυασμό ερμηνείας-παρουσιαστικού του Ρόμπερτ Πάουελ, που έχει μείνει για πάντα χαραγμένος στη τηλεοπτική μας μνήμη ως η απόλυτη ενσάρκωση του Ιησού.
Η ιταλική και βρετανική τηλεοπτική υπερπαραγωγή του Τζεφιρέλι, διάρκειας 371 λεπτών, έκανε πρεμιέρα το 1977 καθηλώνοντας έκτοτε εκατομμύρια τηλεθεατές ανά τον κόσμο.
Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ κυκλοφόρησε το 1977 και αποτέλεσε μια ακριβή παραγωγή, στην οποία συμμετείχαν «ιερά τέρατα» της 7ης Τέχνης όπως οι Anne Bancroft, Ernest Borgnine, Laurence Olivier, Christopher Plummer, Anthony Quinn, Rod Steiger, James Earl Jones, Peter Ustinov.κ και φυσικά o εξαϋλωμένος Robert Powell με τo θεϊκό γαλαvό βλέμμα – ιδανική επιλoγή για τo ρόλo τoυ Iησoύ.
Παρακάτω θα βρείτε μερικές άγνωστες πτυχές από τη δημιουργία της καθηλωτικής σειράς «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ».
Το καθηλωτικό βλέμμα του Ιησού – Πάουελ
Το καθηλωτικό βλέμμα του Ιησού-Πάουελ πέτυχε χάρη σε ένα έξυπνο σκηνοθετικό τέχνασμα του Φράνκο Τζεφιρέλι.
Ο θρυλικός σκηνοθέτης ζήτησε από τον Πάουελ να μην ανοιγοκλείνει τα μάτια του.
Συγκεκριμένα, σε όλη την τηλεταινία ο Πάουελ ανοιγοκλείνει τα μάτια του μόνο μια φορά. Επίσης για να τονίσουν ακόμα πιο έντονα το μπλε χρώμα των ματιών του Πάουελ, οι υπεύθυνοι του μακιγιάζ έβαφαν το άνω βλέφαρο του ηθοποιού με μια πολύ λεπτή γραμμή μαύρου eyeliner και το κάτω με μια εξίσου λεπτή γραμμή λευκού eyeliner.
Οι σκηνές της σταύρωσης
Στις σκηνές που ο Πάουελ βρίσκεται πάνω στο σταυρό η αλήθεια είναι ότι έφαγε πολύ κρύο.
Στα διαλείμματα των γυρισμάτων σκέπαζαν τον ηθοποιό με κουβέρτα, του φόραγαν παντόφλες και του έδιναν να πίνει κονιάκ για να τον κρατούν ζεστό.
Επίσης για να είναι πιο πειστικός και ρεαλιστικός στις συγκεκριμένες σκηνές, ο Πάουελ είχε κάνει σκληρή δίαιτα επί ημέρες και είχε χάσει αρκετά κιλά.
Ο ρόλος του Πιλάτου
Ο Φράνκο Τζεφιρέλι ήθελε τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι για το ρόλο του Πόντιου Πιλάτου.
Ωστόσο οι δυο τους δεν τα βρήκαν στα οικονομικά, καθώς ο Μαστρογιάννι ήταν πολύ ακριβός. Στο τέλος ο Τζεφιρέλι ήταν πανευτυχής για την επιλογή του Ροντ Στάιγκερ λέγοντας ότι ήταν «εξαιρετικός Πιλάτος».
Ο Γιώργος Βογιατζής στο ρόλο του Ιωσήφ
Ο γνωστός έλληνας ηθοποιός Γιώργος Βογιατζής που έπαιξε τον Ιωσήφ, αν και μπορούσε να ερμηνεύσει το ρόλο του στα αγγλικά, η φωνή του ντουμπλαρίστηκε από άλλο ηθοποιό, ο οποίος παραμένει άγνωστος.
Ο Ιησούς Χριστός σε ένα κινηματογραφικό πλατό
Ο Ρόμπερτ Πάουελ ως Ιησούς ασκούσε επιρροή ακόμα και στο συνεργείο του φιλμ.
Όταν έβγαινε από το καμαρίνι ντυμένος με τα ρούχα του ρόλου αμέσως σταμάταγε κάθε είδος απρεπούς κουβέντας από σεβασμό και δέος στο πρόσωπό του.
Από τη μεριά του ο ίδιος ο Ρόμπερτ Πάουελ σε συνέντευξή του, είχε δηλώσει ότι ο ρόλος του Ιησού τον έφερε πιο κοντά στη θρησκεία και τον Χριστό.
Ο Ιησούς παρολίγον… Ιούδας
Αρχικά ο Ρόμπερτ Πάουελ επρόκειτο να παίξει τον Ιούδα, ενώ και ο Πίτερ Ο’ Τουλ έκανε κάστινγκ για το συγκεκριμένο ρόλο από τον οποίο αποσύρθηκε λόγω ασθένειας.
Ο Λώρενς Ολιβιέ έχει παίξει όλο το Σαίξπηρ στο θέατρο και πολλές ταινίες στο σινεμά βασισμένες στα έργα του. Ο Ρόμπερτ Πάουελ ενσάρκωσε το Θεάνθρωπο. Τί πιο μεγάλο απ’ αυτό, ποιο ρόλο να θελήσεις να παίξεις μετά; Σίγουρα ο Κύριος Ιησούς Χριστός, στην επίγεια ενσάρκωσή του, δεν είχε αυτό το παρουσιαστικό. Όμως ο Ρόμπερτ Πάουελ τον έζησε το ρόλο, ταυτίστηκε μαζί του, είναι ο μέγιστος όλων.