Οι “Cola wars”, δηλαδή ο ανταγωνισμός μεταξύ των αναψυκτικών τύπου κόλα στις ΗΠΑ και παγκοσμίως, έφτασε στο αποκορύφωμα του, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του `90. Η Pepsi ήθελε να ανακόψει την κυριαρχία της Coca Cola και με την βοήθεια μιας top level διαφημιστικής ομάδας, έβαλε μπρος μια νέα καμπάνια: Πιες Pepsi, μάζεψε καπάκια, τα οποία αντιστοιχούν σε δώρα.
Μη ξεχνάμε, πως το 1996, όλοι οι νέοι έβλεπαν μετά μανίας τηλεόραση, από εκείνες με την κεραία που πήγαινε πέρα-δώθε μέχρι να βρούμε σήμα, διαφορετικά η εικόνα είχε «χιόνια». Σε αυτό το σποτ, κεντρικό ρόλο έπαιζε ένα μαχητικό αεροσκάφος, στο οποίο έμπαινε ο νεαρός πρωταγωνιστής, έχοντας κερδίσει όλα σχεδόν τα δώρα. Η διαφήμιση περιέγραφε πόσοι πόντοι αντιστοιχούν σε κάθε δώρο. Και στο τέλος, τόνιζε πως με επτά εκατομμύρια πόντους, κερδίζεις ένα μαχητικό αεροσκάφος.
Τρολιά; Δεν έμοιαζε για κάτι τέτοιο. Δεν υπήρχαν πουθενά «ψιλά γράμματα», καμία αποποίηση ευθύνης. Άρα, όντως η Pepsi θα έδινε ένα οπλισμένο αεροσκάφος στο μεγάλο νικητή; Ο 18χρονος τότε, Τζον Λέοναρντ, έλεγε “challenge accepted” και δημιούργησε μια ομάδα από πέντε επενδυτές, ανάμεσα τους και ο μέντορας του, ο επιχειρηματίας Τοντ Χόφμαν, με σκοπό να μαζέψει τα απαιτούμενα καπάκια και να στείλει το λογαριασμό στην Pepsi. Ακουγόταν αδύνατο, αλλά ο Λέοναρντ τα κατάφερε μέσα σε λίγους μήνες!
Τελικά, πήρε το σκάφος;
Η Pepsi αρνήθηκε να του δώσει το αεροσκάφος, υποστηρίζοντας ότι η διαφήμιση ήταν προφανώς ένα αστείο και ότι κανείς λογικός άνθρωπος δεν θα έπαιρνε στα σοβαρά ότι ένα brand αναψυκτικού μπορούσε να διαθέσει πολεμικά αεροσκάφη σε νικητές βραβείων. Του έστειλαν μια ντουζίνα από μονόλιτρες Pepsi, μαζί με μια επιστολή, όπου του έλεγαν συγχαρητήρια για την αυταπάρνηση του. Ο Λέοναρντ προχώρησε σε μήνυση, κατηγορώντας Pepsi για ψευδή διαφήμιση.
Αν και η Pepsi έδωσε τη δυνατότητα συμβιβασμού στον Λέοναρντ, προσφέροντας χρήματα (κοντά στα 700.000 δολάρια), εκείνος αρνήθηκε. Το δικαστικό σίριαλ τελείωσε τον Αύγουστο του 1999, με τη δικαστή Κίμπα Γουντ να αποφασίζει υπέρ της Pepsi. Το δικαστήριο έκρινε ότι η διαφήμιση ήταν σαφώς υπερβολική και δεν μπορούσε να ληφθεί στα σοβαρά, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι κανένας λογικός άνθρωπος δεν θα πίστευε ότι η Pepsi προσέφερε πραγματικά ένα στρατιωτικό αεροσκάφος.
Η υπόθεση αυτή παραμένει εμβληματική για ζητήματα που σχετίζονται με την υπερβολή και τη χιουμοριστική διαφήμιση, και έγινε ντοκιμαντέρ από το Netflix.