Ο έφηβος που ήθελε να πάρει ένα μαχητικό αεροπλάνο με καπάκια από Pepsi

Κοινοποίηση:
AV-8B-Harrier-modified

Η απίστευτη ιστορία του Τζον Λέοναρντ. Πώς ένα διαφημιστικό της Pepsi δημιούργησε μια τρελή ιδέα και τελικά μια υπόθεση που έφτασε στα δικαστήρια.

To 1996 η Pepsi Cola ξεκίνησε μια καμπάνια επιβράβευσης των πελατών της. Συλλέγοντας καπάκια και ετικέτες συγκέντρωνες πόντους που αντιστοιχούσαν σε κάποια δώρα. Με 60 πόντους κέρδιζες έναν καπέλο και με 400 ένα τζιν μπουφάν. Η διαφημιστική που ανέλαβε την καμπάνια το πήγε ακόμα πιο πέρα. Όποιος κατάφερνε να συγκεντρώσει 7εκατ. ετικέτες θα κέρδιζε ένα ολοκαίνουργιο μαχητικό αεροσκάφος Harrier. Ήταν μια διαφημιστική υπερβολή, ένα τρικ αλλά ακόμα κι έτσι έπρεπε να μπουν τα «μικρά γράμματα» που το αποσαφηνίζουν. Η Pepsi δεν υπολόγισε ότι κάποιος θα έπαιρνε στα σοβαρά την εξαγγελία της…

Το σχέδιο και ο χρηματοδότης

Ο φοιτητής του Ουάσινγκτον Στέιτ, Τζον Λέοναρντ έκανε τους υπολογισμούς του και διαπίστωσε ότι πρόκειται για μεγάλη ευκαιρία. Αν αγόραζε 7εκατ. κουτιά ή μπουκάλια Pepsi δεν συνέφερε αλλά η εταιρία έδινε την δυνατότητα να πάρεις με μόλις 10 σεντς έναν πόντο. Αυτό σημαίνει ότι με μόλις 700.000 δολάρια θα μπορούσε να αποκτήσει το Harrier των 23εκατ.  Ήταν μια μοναδική ευκαιρία…

Το πρόβλημα όμως στο σχέδιο του 19χρονου τότε Λέοναρντ ήταν ότι δεν είχε αυτές τις 700.000. Τότε στην ιστορία μπαίνει ο Τοντ Χόφμαν, ένα 40άρης εκατομμυριούχος τον οποίο ο Λέοναρντ είχε γνωρίσει σε ένα ταξίδι. Περιέργως όταν ο Χόφμαν άκουσε το πλάνο του νεαρού δεν το απέρριψε γελώντας. Θεώρησε ότι είναι καλή ιδέα και αποφάσισε να τον στηρίξει.

«Ήρθε και μου είπε την ιστορία. Μου έβαλε το διαφημιστικό και το είδαμε ξανά και ξανά. Σκέφτηκα πως αυτό που κάνει αυτή η τεράστια εταιρία είναι εντελώς ανεύθυνο» τονίζει ο Χόφμαν.

«Ο Χόφμαν ήταν τα μαθηματικά που δεν έκανε η Pepsi. Υπολόγιζαν ότι υπάρχουν πολλοί ονειροπόλοι σαν κι εμένα εκεί έξω αλλά δεν σκέφτηκαν ποτέ ότι ένα άτομο σαν κι εμένα θα είχε πρόσβαση σε κάποιον που ήταν διατεθειμένος να μπει σε αυτή την τρελή υπόθεση και θα υπέγραφε την επιταγή με τα χρήματα» τονίζει ο Λέοναρντ.

Σοκ και δέος για την Pepsi

Ο επιχειρηματίας το έκανε λοιπόν και ο 19χρονος ήταν έτοιμος να διεκδικήσει το μαχητικό αεροσκάφος. Μετά το αρχικό σοκ η αντίδραση της Pepsi ήταν ότι το διαφημιστικό ήταν ξεκάθαρα χιουμοριστικό και παρότι εκατομμύρια το είδαν μόνο ένας επιχείρησε να πάρει το Harrier.

Ο Τζόν Λέοναρντ τότε επέλεξε να παίξει το χαρτί της δημοσιότητας. Ήξερε ότι η εταιρία δεν ήθελε σε καμία περίπτωση να πάρει διαστάσεις η υπόθεση σε μια περίοδο μάλιστα που η μάχη με την Coca Cola μαινόταν. Ο 19χρονος άρχιζε να εμφανίζεται σε τηλεοπτικά σόου και να εξηγεί γιατί πρέπει να του δοθεί το μαχητικό. Η Pepsi πανικοβλήθηκε και έδωσε εντολή στην πανίσχυρη δικηγορική ομάδα της να κυνηγήσει τον Λέοναρντ.

«Ο Τζον ήταν ένας κλασικός Αμερικάνος έφηβος. Ήταν μέλος αυτό που αποκαλούταν γενιά της Pepsi και αυτό είναι ειρωνικό. Η εταιρία έχασε μια μεγάλη ευκαιρία. Θα μπορούσε να τον πάρει και να του πει έλα να κάνουμε μια περιοδεία σε όλη την Αμερική με εσένα και το Harrier και θα σε πληρώσουμε. Επέλεξαν όμως να μας μηνύσουν» τονίζει ο Χόφμαν.

Δικαστική μάχη

Η υπόθεση λοιπόν έφτασε στα δικαστήρια καθώς ο Λέοναρντ απάντησε και αυτός με μήνυση για απάτη και παραβίαση σύμβασης. Η υπόθεση τελικά εκδικάστηκε το 1999 στη Νέα Υόρκη. Η δικαστή Κίμπα Γουντ (η οποία θα γινόταν διάσημη αργότερα για άλλες υποθέσεις) δικαίωσε τελικά την Pepsi. Δικαιολογώντας την απόφαση της τόνισε ότι ακόμα και αν η διαφήμιση το παρουσίασε ως προσφορά κανείς λογικός άνθρωπος δεν θα μπορούσε να πιστέψει ότι η εταιρία θα έγινε ένα μαχητικό Harrier 23εκατ. δολαρίων για 700.000 δολάρια. Υποστήριξε επίσης ότι δεν υπάρχει παραβίαση σύμβασης καθώς δεν υπήρχε κάτι υπογεγραμμένο μεταξύ της Pepsi και του Λέοναρντ. «Η διαφήμιση ήταν αστεϊσμός. Η παρουσίαση του ταξιδιού στο σχολείο με ένα αεροσκάφος Harrier είναι μια υπερβολική εφηβική φαντασίωση» τόνισε. Ανέφερε επίσης ότι δεν είναι δυνατόν να πιστέψει κάποιος ότι ένας έφηβος πιλοτάρει το κορυφαίο μαχητικό των ΗΠΑ, ούτε ότι υπάρχει σε κάποιο σχολείο χώρος προσγείωσης για ένα τέτοιο αεροσκάφος. Η πλευρά του Λεόναρντ κατέφυγε στο Εφετείο το οποίο συμφώνησε με την απόφαση της δικαστή Γουντ.

«Τι στο διάολο σκεφτόμουν;»

Το διαφημιστικό της Pepsi συνέχισε να μεταδίδεται με δύο αλλαγές. Για να «αποκτήσεις» το μαχητικό πλέον χρειαζόσουν 700 εκατ. πόντους και στο τέλος προστέθηκε και η φράση «απλά κάνουμε πλάκα». Μιλώντας για την υπόθεση ο Λέοναρντ τονίζει: «Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια με ενοχλούσε γιατί ακόμα και κοντινοί που άνθρωποι που έλεγαν ότι ήμουν οπορτουνιστής. Ναι κοιτάζοντας τώρα ήταν οπορτουνιστικό, απολύτως. Όμως αυτό δεν είναι πάντα κάτι αρνητικό. Τότε πραγματικά πίστευα με όλη μου την καρδιά ότι θα πάρουμε το αεροσκάφος. Σήμερα στα 48 μου συλλογίζομαι αυτή τη πίστη μου ότι θα πάρω τελικά ένα μαχητικό αεροσκάφος και λέω: Τι στο διάολο σκατά σκεφτόσουν ρε άνθρωπε;».

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: