Ξεπαγώνει το έργο που θα προσφέρει ανάσα στην Δυτική Αττική, βάζοντας τέλος στο κυκλοφοριακό κομφούζιο που μαστίζει την Εθνική Οδό και τη Λεωφόρο Σχιστού.
Μετά από ήξεις αφήξεις, κατασκευαστικά ευτράπελα και παραμονή του έργου επί σειρά ετών στη ναφθαλίνη, το «αιώνιο έργο» φαίνεται πως μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, αναβαθμίζοντας σημαντικά την καθημερινότητα των οδηγών.
Πρόκειται για τον πολυπαθή τριπλό κόμβο στον Σκαραμαγκά, ένα έργο ζωτικής σημασίας τόσο για τη Δυτική Αθήνα, αλλά και τον Πειραιά που η υλοποίησή του θα σηματοδοτήσει τον τερματισμό του μποτιλιαρίσματος στην Εθνική Οδό και τη Λεωφόρου Σχιστού, οι οποίες μαστίζονται από απαρχαιωμένες υποδομές.
Ένα στοιχειωμένο παρελθόν
Η ιστορία του έργου είναι μακρά και στοιχειωμένη, με το έργο να ξεκινά το 1997 σαν κρατικό με την κατασκευή των ημιτελών σήμερα δίδυμων σηράγγων (διαβάστε περισσότερα εδώ), αλλά για διαφόρους λόγους πέρασε στο συρτάρι. Το 2011 επανήλθε με νέα μελέτη για να εγκαταλειφθεί και πάλι. Τα χρόνια πέρασαν και το έργο έμεινε μετέωρο, βάζοντας φρένο στις ελπίδες των πολιτών για διευκόλυνση των μετακινήσεών τους.
Το έργο επιστρέφει
Σήμερα το έργο φαίνεται πως βγαίνει από τη ναφθαλίνη, όπως αποκάλυψε προ μηνών ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης. Ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά χαρακτηρίστηκε ως «εθνικής σημασίας» και πλέον δέχεται σημαντικές παρεμβάσεις που προλειαίνουν το έδαφος για την -έστω και καθυστερημένη – υλοποίησή του.
Τη σπίθα άναψε η συνάντηση της Περιφέρειας Αττικής με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου ελήφθη η απόφαση το έργο να άρει την κακοδαιμονία του.
Η πρώτη κίνηση του ΥΠΟΜΕ ήταν να δοθεί λύση στο θέμα της απαλλοτρίωσης, και αυτό που έγινε ήταν να επικαιροποιηθούν και να τροποποιηθούν οι περιβαλλοντικοί όροι οι οποίοι θα οδηγηθούν στο ΥΠΕΝ για επανέγκριση.
Σειρά θα πάρει πρόσληψη τεχνικού συμβούλου για την ωρίμανση του έργου, ο οποίος θα αναλάβει τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης με στόχο αυτή να γίνει μέχρι το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση αυτή θα καλυφθεί από την ένταξη του ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του ΠΕΠ Αττικής, ενώ φορέας υλοποίησης θα είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ο αρχικός προϋπολογισμός έφτανε τα 55 εκ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αλλά θα επανεξεταστεί δεδομένου ότι απαιτείται η επικαιροποίηση των οικονομικών δεδομένω (πολλώ δε μάλλον μετά τη γεωμετρική αύξηση των τιμών πρώτων υλών στην οικοδομή), ενώ θα πρέπει να συνυπολογισθεί ότι περνούν αγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου οι οποίοι πιθανόν να πρέπει να μετατοπιστούν.
Η σημασία του έργου
Με το μποτιλιάρισμα στη Λ.Σχιστού και τη Λ. Αθηνών στην περιοχή του Σκαραμαγκά να είναι ανυπόφορο, το έργο κρίνεται καθοριστικής σημασίας για την αποσυμφόρηση της κατάστασης.
Η ολοκλήρωσή του τριπλού κόμβου θα φέρει την απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα λειτουργήσουν και οι στοιχειωμένες διανοιγμένες σήραγγες στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν από τη λίμνη Κουμουνδούρου.
Φυσικά, πρέπει να εξεταστεί η κατάσταση των δύο ημιτελών σηράγγων, δεδομένου ότι αποτελούν μέρος της εργολαβίας και θα πρέπει να εξακριβωθεί η κατάσταση στην οποία βρίσκονται.
Μόλις το έργο λειτουργήσει θα ανατείλει ένα νέο κυκλοφοριακό καθεστώς, μιας και θα βελτιωθεί η κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου και την Ολυμπία Οδό και προς Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.
Τα επιπρόσθετα έργα
Επιπλέον, στην περιοχή επίκεινται και άλλα οδικά έργα όπως η διαπλάτυνση της Λ. Αθηνών στο τμήμα από το Χαϊδάρι μέχρι τον Ασπρόπυργο που σήμερα λειτουργεί με δύο λωρίδες, αδυνατώντας να εξυπηρετήσει τον καθημερινό όγκο οχημάτων. Για το έργο γίνεται μελέτη από το ΥΠΟΜΕ και θα αναζητηθούν τα κονδύλια που θα επιτρέψουν τη μελλοντική ολοκλήρωσή του.
Μέρος της ατζέντας ήταν επίσης η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος όπου θα δημιουργηθεί ένας νέος οδικός άξονας, για τη σύνδεση του Σχιστού με το πορθμείο του Περάματος.
Πρόκειται για έργα που θα μεταμορφώσουν τις οδικές υποδομές της περιοχής ώστε να μετριαστεί ο αυξανόμενος κυκλοφοριακός φόρτος, τόσο από Ι.Χ. από την Λ. Αθηνών όσο και -κυρίως- φορτηγών προερχόμενα από το λιμάνι του Πειραιά.
Η ακτινογραφία της εργολαβίας
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται (με την αίρεση της συμπλήρωσης ή αφαίρεσης φυσικού αντικειμένου στη φάση προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης):
α. Κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου «Σκαραμαγκά».
β. Κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου «Ναυπηγείων», ο οποίος προβλέπεται να εξυπηρετεί τη σύνδεση της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως (Σχιστού) με την οδό Παλάσκα.
γ. Βελτίωση του ανισόπεδου κόμβου «Σχιστού» μεταξύ της Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου και της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως – Σχιστού.
δ. Ολοκλήρωση του ημιδιανοχθέντος τμήματος της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (Δ.Π.Λ.Α.) σε μήκος 1,5 χλμ. περίπου, από το πέρας του κατασκευασμένου και ήδη σε λειτουργία τμήματος της Λεωφόρου, μέχρι τα όρια του Ανισόπεδου Ημικόμβου Σκαραμαγκά (συμβολής της Δ.Π.Λ.Α. στην Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου), καθώς και τα απαιτούμενα έργα συλλεκτήρων όμβριων και αποχέτευσης, οδοφωτισμού, σηματοδότησης, σήμανσης – ασφάλισης, πρασίνου.