Αμερικανικά και βρετανικά πλοία επιστρέφουν προσεκτικά στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς η συμφωνία για την εκεχειρία της Γάζας και την ανταλλαγή αιχμαλώτων συνεχίζει να ισχύει.
Οι Χούτι
Ξεκινώντας από την περασμένη εβδομάδα, το κίνημα των Χούτι της Υεμένης κατέστησε σαφές ότι θα τηρήσει την κατάπαυση του πυρός και θα απέχει από την επίθεση σε διεθνή πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, εφόσον το Ισραήλ επιμένει στην εκεχειρία.
Οι Χούτι, βέβαια, είναι πιθανότερο να συνεχίσουν να επιτίθενται μόνο σε ισραηλινά σκάφη. Στόχος είναι να περιορίσουν τις θαλάσσιες επιχειρήσεις υπέρ της Παλαιστίνης, που έχουν δει drones και πυραύλους να πιέζονται εναντίον ξένων πλοίων για πολλούς μήνες, μεταφράζεται σε λιγότερα περιστατικά την περασμένη εβδομάδα.
Το Joint Maritime Information Center (JMIC) του στρατού των Χούτι της Υεμένης ανακοίνωσε την Τρίτη ότι: «Το JMIC εκτιμά ότι καθώς η ειρηνευτική συμφωνία προχωρά και τα σκάφη και οι υποδομές παραμένουν άστοχα, αναμένεται βελτιωμένη σταθερότητα· ωστόσο, ο κίνδυνος στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν παραμένει αυξημένος. ”
Οι ναυτικές μεταφορές
Σύμφωνα με το The Cradle με έδρα το Λίβανο, “Από τις 19 Ιανουαρίου, έξι πλοία των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου διέσχισαν με ασφάλεια την Ερυθρά Θάλασσα. Παρά το γεγονός αυτό, μεγάλες διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες όπως η δανική Maersk, η ελβετική εταιρεία MSC και η ιαπωνική εταιρεία Mitsui OSK Lines Ltd. είπε ότι δεν θα ξαναρχίσουν αμέσως τα ταξίδια παρά τις διαβεβαιώσεις της Υεμένης».
Τον περασμένο χρόνο, οι διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν την πολύ μεγαλύτερη και δαπανηρή διαδρομή γύρω από την αφρικανική ήπειρο για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Οι Χούτι έχουν επιτεθεί σε περισσότερα από 100 διεθνή εμπορικά πλοία και έχουν στοχοποιήσει ακόμη και πολεμικά πλοία των ΗΠΑ και της Βρετανίας, συμπεριλαμβανομένων αεροπλανοφόρων. Οι Χούτι έχουν επίσης καταρρίψει πολλά αμερικανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη MQ-9 Reaper.
Οι ωκεάνιες γραμμές είπαν ότι παρακολουθούν τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά δεν πρόσφεραν χρονοδιάγραμμα για την επανέναρξη των τακτικών δρομολογίων εκεί. Μεταξύ των μεγάλων γραμμών, μόνο η CMA CGM έχει διατηρήσει πρόγραμμα στη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ.
«Η κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ παραμένει ρευστή και η κατάσταση ασφαλείας είναι ασαφής», ανέφερε η MSC σε δήλωση στην FreightWaves. «Προκειμένου να εγγυηθούμε την ασφάλεια των ναυτικών μας και να διασφαλίσουμε τη συνέπεια και την προβλεψιμότητα των υπηρεσιών για τους πελάτες μας, η MSC θα συνεχίσει να διέρχεται μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας [γύρω από την Αφρική] μέχρι νεοτέρας».
Το κόστος της διέλευσης μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει αυξηθεί πολύ και η αποφυγή της στρατηγικής πλωτής οδού από και προς τη Μεσόγειο έχει επίσης κοστίσει στην Αίγυπτο δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.