Με βάση την ΕΛΣΤΑΤ αλλά και μετρήσεις εταιριών μελετών στους κερδισμένους του 2020, πέρα από τα σούπερ μάρκετ που έχουν δει τους τζίρους τους να εκτοξεύονται και να παίρνουν περισσότερο από 1 δισ. τζίρο περισσότερο σε σχέση με πέρυσι:
-Μεγάλα κέρδη έχουν επίσης οι αλυσίδες με ηλεκτρονικά κανάλια πωλήσεων σε προϊόντα νέας τεχνολογίας, φάρμακα και καλλυντικά.
-Αύξηση κερδών έχουν επίσης και οι μεγάλες επιχειρήσεις πώλησης παιχνιδιών που ξεπούλησαν ειδικά την περίοδο των γιορτών.
Συγκεκριμένα, οι διασωθέντες της λιανικής τη φετινή χρονιά και κατά συνέπεια στην εορταστική αγορά, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, είναι η λιανική τροφίμων και φαρμακευτικών ειδών με αύξηση 4%, οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών με 10% και γενικότερα οι «online» πωλήσεις με επιπλέον αύξηση 15%.
Οι πληγέντες είναι πάνω από 40 κλάδοι του λιανεμπορίου, με μεγάλους χαμένους τα καταστήματα πώλησης ρολογιών και κοσμημάτων με -47%, καλλυντικών με -37%, ένδυσης με -30%, υπόδησης με -29%, επίπλων και ειδών οικιακής χρήσης με -19%.
Τρίβουν τα χέρια τους οι ιδιοκτήτες των Σούπερ Μάρκετ
Οι πωλήσεις στα Σούπερ Μάρκετ τόσο στο φυσικό όσο και στο ηλεκτρονικό δίκτυο, «τρέχουν” με ρυθμό αύξησης +20-30% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή χρονιά θα «κλείσει” με αύξηση του τζίρου τουλάχιστον 10% σε σχέση με το 2019, ποσοστό που μεταφράζεται σε επιπλέον 1 δισ. ευρώ στο ταμείο των σούπερ μάρκετ.
Αυτή η ενίσχυση της δύναμης των σούπερ μάρκετ οφείλεται μεν στα lockdown, άρα λιγότερες επιλογές για τον καταναλωτή, αλλά κυρίως στην ανάγκη του να ξοδεύει μόνο για να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες του, όπως είναι τα προϊόντα διατροφής.
Και το φαινόμενο αυτό δεν είναι μόνο Ελληνικό. Ένα από τα βασικά ευρήματα έρευνας της Palsgaard, που «έτρεξε” σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Μεξικό και Σιγκαπούρη, είναι ότι για πάνω από 1 στους 2 καταναλωτές (ποσοστό 55%) η τιμή αποτελεί το βασικό κριτήριο για την αγορά των προϊόντων διατροφής. Ενώ, σχεδόν οι μισοί (47%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα για να μαγειρέψουν στο σπίτι. Με το ποσοστό στους Millennials (ηλικίες 25-34 ετών) να αγγίζει το 57%, και 54% στη γενιά Ζ (ηλικίες 18-24).
Οι μεγάλοι χαμένοι από το lockdown και οι παράπλευρες απώλειες
Εκτός από τους κερδισμένους στην τρέχουσα συγκυρία, δηλαδή τον κλάδο των σούπερ μάρκετ ο οποίος λόγω και του lockdown στην εστίαση θα «μαζέψει” και το μερίδιο του «στομαχιού” αλλά και το delivery, υπάρχουν και οι χαμένοι.
Και αυτοί δεν είναι μόνο όσοι δραστηριοποιούνται άμεσα με τον κλάδο της μαζικής εστίασης που δεν έχουν take away και delivery, είναι και όλοι όσοι εφοδιάζουν αυτό το δίκτυο, δηλαδή τα μπαρ, τα καφέ, τα εστιατόρια κ.λπ. με τρόφιμα, ποτά, αναψυκτικά, υλικά συσκευασίας, οι χονδρέμποροι, οι μεταφορείς, οι τεχνίτες, τα cash & carry, οι κάβες κ.ά.
Επίσης τραγικές είναι οι συνθήκες στον τουρισμό αλλά και στον πολιτισμό και τη διασκέδαση.
Έρχονται μαζικά «λουκέτα» στην εστίαση
Αποκαλυπτική, ωστόσο, είναι και η έρευνα που πραγματοποίησε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών σε συνεργασία με την Εταιρεία Ερευνών Oipion Poll καθώς κατέγραψε την απαισιοδοξία των επιχειρήσεων εστίασης με το 41,7% να εκφράζει φόβο για λουκέτο το επόμενο διάστημα, δηλώνοντας πως είναι πολύ ή αρκετά πιθανόν να κλείσει.
Παράλληλα οικονομική ζημιά κατά τη διάρκεια της πανδημίας δηλώνει ότι έχει υποστεί το 98% των επιχειρήσεων του κλάδου της εστίασης.
Ο κλάδος του επισιτισμού μετράει τις ανείπωτες οικονομικές πληγές που προκαλούνται από την πανδημία και την ελλιπέστατη προστασία του από την κυβέρνηση. Ήδη έχουν χαθεί περισσότερα από 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 50% του ετήσιου κύκλου εργασιών του κλάδου. Οι 330.000 εργαζόμενοι του κλάδου βρίσκονται σε καθεστώς πλήρους ανασφάλειας, λαμβάνοντας μόνο τα 534 ευρώ του επιδόματος κι ενώ 50.000 εξ αυτών δεν θα λάβουν ούτε καν αυτό, καθώς και το δώρο Χριστουγέννων, αφού θα πρέπει να περιμένουν τουλάχιστον 40 ημέρες προκειμένου ο ΟΑΕΔ να τους εντάξει εκ νέου στους εποχικούς.
Η πανδημία στέρησε 15 δισ. ευρώ από τον ελληνικό τουρισμό
Δραματικές είναι οι επιπτώσεις της πανδημίας στον κλάδο του τουρισμού, με τις συνολικές απώλειες για το 2020 να διαμορφώνονται στα επίπεδα των 15 δισ. ευρώ. Κι αυτό, διότι η τουριστική ζήτηση εκτιμάται ότι θα κλείσει στο -75% για φέτος (-80% από το εξωτερικό, -45% από την Ελλάδα).
Την ίδια ώρα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, ακόμη και στο β’ τρίμηνο του 2020, όταν και ο ελληνικός τουρισμός ήταν ανοιχτός προς αρκετές διεθνείς αγορές, η μέση πτώση του κύκλου εργασιών των ξενοδοχείων διαμορφώθηκε στο 60% -δείγμα του ευρύτερου αρνητικού κλίματος.
Ειδικότερα:
Κύκλος εργασιών στα ελληνικά ξενοδοχεία -60% στο γ’ τρίμηνο
Κύκλος εργασιών στον τουριστικό κλάδο -12% στο γ’ τρίμηνο
Τουριστική ζήτηση -75% για το 2020
Τουριστική ζήτηση από εξωτερικό -80% για το 2020
Τουριστική ζήτηση από εσωτερικό -45% για το 2020
Απώλεια τουριστικών εισπράξεων 15 δισ. ευρώ για το 2020
«Βυθίζεται» διασκέδαση και πολιτισμός
Οι επιχειρήσεις της ψυχαγωγίας σε θέατρο και σινεμά αλλά και κέντρα διασκέδασης βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση. Εκτός όμως από το τι συμβαίνει σήμερα, διάχυτη είναι η ανησυχία για το αύριο.
Το θέατρο, χτυπημένο από τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας, μπαίνει σε καινούργια περίοδο ανασφάλειας μετρώντας ανυπολόγιστες οικονομικές ζημιές για τον ίδιο τον χώρο του θεάματος, αλλά κυρίως για τους ανθρώπους του, καλλιτέχνες, τεχνικούς, παραγωγούς. Αυτή η πρωτόγνωρη κρίση συνεπάγεται «οικονομική καταστροφή» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Ένωση Θεατρικών Παραγωγών.
Αντίστοιχα άσχημη είναι και η κατάσταση για τους κινηματογράφους αλλά και τα μπαρ και καφέ.
Πόσες και ποιες εταιρείες θα αντέξουν, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πόσοι εργαζόμενοι θα παραμείνουν ενεργοί την επόμενη ημέρα, κανείς δεν γνωρίζει.
Οι ηλεκτρονικές αγορές θα μείνουν
Σύμφωνα με όλες τις έρευνες σχετικά με την επίπτωση στις καταναλωτικές συνήθειες, ένας στους δύο Έλληνες θεωρεί ότι ο κορωνοϊός άλλαξε σημαντικά τη συμπεριφορά του, με τη συντριπτική πλειονότητα να δίνει έμφαση στο κόστος των προϊόντων, αλλά και στην υγεία τη δική του και των οικείων του.
Οι μελέτες και οι έρευνες επίσης δείχνουν πως οι ηλεκτρονικές αγορές ήρθαν για να μείνουν, παρά το γεγονός ότι περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές δεν είναι ικανοποιημένοι από την εμπειρία και εξέφρασαν προβληματισμούς για την ασφάλεια.
Επιπλέον, με βάση και τα ιστορικά δεδομένα από προηγούμενες κρίσεις, προκύπτει το συμπέρασμα ότι μακροπρόθεσμα κερδισμένα βγαίνουν τα brands και οι μεγάλες αλυσίδες που θα συνεχίζουν να επενδύουν αφού θα διαθέτουν μεγάλα κεφάλαια.
«Θλιβερή» πρωτιά για την Ελλάδα
Άλλη μία θλιβερή «πρωτιά» κατέκτησε η Ελλάδα πανευρωπαϊκά, αυτή τη φορά στις απώλειες εισοδήματος εξαιτίας της κρίσης του κορωνοϊού.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Eurostat, προκύπτει ότι οι Έλληνες, και μάλιστα οι χαμηλόμισθοι, δέχτηκαν το πιο σκληρό χτύπημα στην Ευρώπη από την πανδημία, μαζί με τους Κροάτες, καθώς έχασαν μέσα στο 2020 το 12% του εισοδήματός τους.
Μάλιστα, η Ελλάδα παρουσιάζει και μία από τις μεγαλύτερες ανισότητες μεταξύ φτωχών και πλουσίων στον τομέα αυτόν, καθώς τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα εμφανίζονται να έχουν σχεδόν τις μισές απώλειες (6,5%).
Η ανισότητα λοιπόν στην Ελλάδα εις βάρος των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων καταδεικνύεται με τον πλέον επίσημο τρόπο, καθώς η χώρα μας είχε το δεύτερο αρνητικό ρεκόρ σε όλη την Ε.Ε. μετά την Κροατία, όπου χάθηκε το 13% του εισοδήματος των χαμηλόμισθων.