Tρεις προτάσεις που αφορούν τέσσερις κορβέτες με το τελικό ποσό να ξεπερνά ελάχιστα τα 2 δις με το πρώτο πλοίο να ναυπηγείται στο εξωτερικό και τα επόμενα τρία σε Ελληνικό ναυπηγείο. Οι Ιταλοί οι οποίοι προσφέρουν το μεγαλύτερο σε εκτόπισμα πλοίο, πρόσφεραν στην τελική τους πρόταση πλήρες ανθυποβρυχιακό «πακέτο» με δύο sonar-τρόπιδας και συρόμενο- ενώ έριξαν το κόστος σημαντικά προσεγγίζοντας την Γαλλική πρόταση ενώ η Ολλανδική φέρεται ως η φθηνότερη και αυτό έδωσε στη Sigma το «εισιτήριο» για τον τελικό.
Τη δεδομένη στιγμή η Doha εμφανίζεται συνολικά ως η πιο δελεαστική πρόταση ωστόσο οι Γάλλοι φέρονται να έχουν ζητήσει δικαίωμα έως και την τελευταία στιγμή προκειμένου να κάνουν τη «ρελάνς» είτε με χαμηλότερη τιμή είτε με ένα διαφορετικό «πακέτο» οπλισμού αλλά ακόμα και με μια προσφορά η οποία να αφορά πώληση επιπλέον πλοίων σε τιμές κόστους.
«Κρυφό άσσο» όμως φαίνεται να διαθέτουν και οι Ιταλοί οι οποίο φέρονται να έχουν ήδη προετοιμάσει αντιπρόταση με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι αφορά άλλο μεγαλύτερο σε εκτόπισμα πλοίο και μάλιστα ετοιμοπαράδοτο χωρίς να διευκρινίζεται ακόμα ο τύπος του.
Το τελικό briefing
Το Ναυτικό Επιτελείο «μίλησε». Και πλέον ο φάκελος με την αναλυτική τελική αξιολόγηση των τριών φρεγατών που προκρίθηκαν στον «μεγάλο τελικό» βρίσκεται στο γραφείο του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου. Ουσιαστικά βρισκόμαστε ελάχιστα μέτρα πριν το «φώτο φίνις» το οποίο θα κρίνει τον νικητή της μεγάλης «ναυμαχίας».
Επόμενος και τελικός σταθμός του φακέλου αμέσως έπειτα από το γραφείο του Νίκου Παναγιωτόπουλου αναμένεται να είναι εντός των επόμενων ημερών το Μέγαρο Μαξίμου όπου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα προχωρήσει στο τελικό «briefing» με την πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ αλλά κυρίως με το Ναυτικό Επιτελείο. Εκεί όπου οι πολιτικές παράμετροι αλλά και το ζητούμενο του Στόλου θα κρίνουν το νικητή της «ναυμαχίας».
Οι τρεις επιλογές
Η FCX-30(Doha) της Ιταλικής Fincantieri, η Gowind της Γαλλικής Naval Group και η Sigma 10514 της Ολλανδικής Damen αποτελούν την τριπλέτα των «φιναλίστ» με τις δύο πρώτες να πλασάρονται ως τα μεγάλα φαβορί και τους Ολλανδούς ως το αουτσάιντερ με τις λιγότερες πιθανότητες να «κόψουν πρώτοι το νήμα».
Τα έμπειρα Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού ολοκλήρωσαν ένα μαραθώνιο εξαντλητικό «crash test» το οποίο ουσιαστικά άρχισε από την Άνοιξη. Έβαλαν στο μικροσκόπιο όλες τις προτάσεις και αξιολόγησαν κάθε τεχνικό χαρακτηριστικό των προτεινόμενων πλοίων αλλά και άλλες κρίσιμους παραμέτρους όπως το οικονομικό σκέλος, οι χρόνοι παράδοσης αλλά και τις προτεραιότητες του Στόλου. Με τους Ιταλούς να κάνουν στο φινάλε ένα εντυπωσιακό ντεμαράζ και να πλασάρονται στην κορυφή μαζί με το μεγάλο από την αρχή φαβορί τους γνώριμους από τις Belharra Γάλλους. Ενώ παρά το γεγονός ότι οι Ολλανδοί παρέμειναν στην αρχική τους πρόταση τελικά κατάφεραν να εξασφαλίσουν την τρίτη θέση με πολύ μικρές όμως πιθανότητες να καταφέρουν να μπουν σφήνα στο πολύ ισχυρό δίδυμο.