Προσωπικός Γιατρός: Απαντήσεις σε κοινές ερωτήσεις πολιτών

Κοινοποίηση:
ΓΙΑΤΡΟΣ

Προσωπικός Γιατρός: Ο θεσμός του Προσωπικού Γιατρού αποτελεί μία εμβληματική μεταρρύθμιση της ΠΦΥ, καθώς για πρώτη φορά ο Προσωπικός Γιατρός του κάθε πολίτη θα έχει κομβικό ρόλο τόσο για την παρακολούθησή του και την πρόληψη της υγείας του όσο και για την εύρυθμη λειτουργία του ΕΣΥ. Με το σύστημα του προσωπικού γιατρού να αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2023, οι πολίτες σε όλη τη χώρα καλούνται να εγγραφούν στο σύστημα και να επιλέξουν τον γιατρό που θα γίνει ο… προσωπικός τους.

Εκτός όμως από τα τεχνικά προβλήματα που υπάρχουν, ένας τέτοιος θεσμός είναι πρωτόγνωρος για τους πολίτες και όπως είναι φυσικό υπάρχουν ερωτήματα, απορίες και παρανοήσεις.

Ερωτήσεις που έχουν προκύψει το τελευταίο διάστημα και που αρκετοί πολίτες  είτε δεν έχουν καταλάβει είτε δεν έχουν βρει απάντηση παρατίθενται εδώ.

Ερωτοαπαντήσεις:

-Ποιοι πολίτες μπορούν να εγγραφούν στον προσωπικό γιατρό;

Όλοι οι πολίτες από την ηλικία των 16 ετών και άνω, ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ, αλλά και ανασφάλιστοι.

-Όποιος ήταν οικογενειακός γιατρός μας μπορεί να γίνει… προσωπικός;

Όσοι ασθενείς ήταν εγγεγραμμένοι σε Oικογενειακό Γιατρό και ο γιατρός τους συνεχίζει και ως Προσωπικός Γιατρός δεν χρειάζεται να κάνουν τίποτα. Παραμένουν στη λίστα ασθενών του γιατρού τους.

Για να μην υπάρχει σύγχυση καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε πως η Γενική Οικογενειακή Ιατρική είναι ιατρική ειδικότητα, η εκπαίδευση στην οποία σε προετοιμάζει να αναλάβεις τον κομβικό ρόλο του Οικογενειακού Γιατρού στο σύστημα υγείας, ρόλου που μετονομάστηκε τώρα σε  Προσωπικός Γιατρός για συμβολικούς θεωρώ λόγους, σηματοδοτώντας την επανεκκίνηση στην ΠΦΥ.

-Μπορούν να εγγραφούν και παιδιά ή ανδρόγυνο στον οικογενειακό γιατρό

Μπορούν όλοι άνω των 16 ετών να εγγραφούν. Και είναι θεμιτό την φροντίδα στα μέλη μιας οικογένειας να την προσφέρει ο ίδιος γιατρός, καθώς έτσι ο γιατρός θα έχει γνώση του οικογενειακού πλαισίου μέσα στο οποίο κάποιος διαβιεί, γνώση ιδιαίτερα σημαντική στην ανάπτυξη της εξατομικευμένης προσέγγισης για τον κάθε ασθενή.

-Μπορεί ένας πολίτης να καλέσει τον προσωπικό γιατρό και να του ζητήσει να τον/την προσθέσει στη λίστα του;

Αυτή δεν είναι μια διαδικασία που προβλέπεται και θα μπορούσε να γίνει μόνο στην περίπτωση που τον άνθρωπο αυτόν ο γιατρός τον γνωρίζει καλά και μπορεί να τον ταυτοποιήσει με ασφάλεια από απόσταση.

-Αν ένας πολίτης έχει διαλέξει προσωπικό γιατρό αλλά θέλει να αλλάξει, μπορεί;

Μπορεί. Ο πολίτης έχει το δικαίωμα να αλλάξει γιατρό μια φορά τον χρόνο, είτε γιατί δεν είναι ικανοποιημένος από τον γιατρό, είτε για άλλο λόγο πχ μετακόμιση. Ασκώντας το δικαίωμα αυτό ο ασθενής και με την προϋπόθεση πως υπάρχει μια επαρκής δεξαμενή γιατρών, γιατροί που προσφέρουν ποιοτικότερη φροντίδα θα επιβραβεύονται με πολυπληθέστερες λίστες και συνεπώς καλύτερες αποζημιώσεις. Αποτελεί κίνητρο βελτίωσης της ποιότητας της φροντίδας.

-Υπάρχει κάποια ειδοποίηση στον πολίτη σε περίπτωση που ένας γιατρός κοντεύει να συμπληρώσει τους 2.000 εγγεγραμμένους;

Όχι. Απλά όταν κάποιος γιατρός συμπληρώσει τον μέγιστο αριθμό πολιτών που δήλωσε πως επιθυμεί να φροντίζει, όχι απαραίτητα 2.000, αλλά ακόμα και 850, σταματά πλέον να εμφανίζεται ως διαθέσιμος στην πλατφόρμα εγγραφής πολιτών.

-Ενημερώνεστε όταν ένας πολίτης σας διαλέξει ως προσωπικό του γιατρό;

Δεν υπάρχει ξεχωριστή ενημέρωση για την κάθε εγγραφή.

Οι πολίτες απλώς εμφανίζονται καταχωρημένοι στη λίστα ασθενών του γιατρού. Η αποδοχή των ασθενών γίνεται αυτόματα, χωρίς να απαιτείται κάποια  ενέργεια από τον γιατρό. Ο γιατρός δεν έχει το δικαίωμα να απορρίψει κάποιον που γράφτηκε στη λίστα του.

-Μετά την εγγραφή υπάρχει κάποιο «πρωτόκολλο»; Του τηλεφωνείτε; Ζητάτε κάποια στοιχεία του;

Σύμφωνα με τις βασικές αρχές της ΠΦΥ ο γιατρός δεν πρέπει να περιμένει τον ασθενή να τον επισκεφτεί, αντίθετα ο ίδιος προσπαθεί ενεργητικά να προσεγγίσει τον ασθενή. Αναμένουμε οδηγίες από τον ΕΟΠΥΥ και το Υπουργείο Υγείας για το θέμα αυτό.

-Ποιες θα είναι οι αρμοδιότητες σας ως προσωπικός γιατρός;

Ο Προσωπικός Γιατρός καλείται να αποτελεί το σημείο πρώτης επαφής του ασθενούς με το σύστημα υγείας και για σχεδόν οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας του, πλην των επειγόντων που πρέπει να κατευθύνονται στα ΤΕΠ.

Η ενεργοποίηση και τροφοδότηση του ατομικού ηλεκτρονικού φακέλου υγείας, η παραπομπή στις κατάλληλες προληπτικές εξετάσεις υγείας, η διαχείριση των συνήθων χρονίων νοσημάτων και των παραγόντων κινδύνου (πχ διαβήτης, υπέρταση, δυσλιπιδαιμία, ΧΑΠ, οστεοπόρωση, κλπ), η σύσταση και διενέργεια των απαραίτητων εμβολιασμών αποτελούν μερικές από τις αρμοδιότητες του Προσωπικού Γιατρού.

Όταν δε ο ασθενής χρήζει παραπομπής σε εξειδικευμένη φροντίδα, στην κοινότητα ή στο νοσοκομείο, ο Προσωπικός Γιατρός θα πρέπει να διευκολύνει την πρόσβαση και να λειτουργεί ως πλοηγός του ασθενούς μέσα στο σύστημα υγείας.

– Με πιο απλά λόγια γιατί θα έρχονται σε εσάς οι πολίτες και με τι θα φεύγουν από εσάς.

Θα πρέπει να έρχονται με οποιοδήποτε στοιχείο είναι σημαντικό για το χτίσιμο του ηλεκτρονικού φακέλου υγείας τους και την αξιολόγηση της κατάστασης της υγείας τους- παλιότερες εξετάσεις, γνωματεύσεις, εξιτήρια, κλπ και να φεύγουν με ό,τι κρίνει ο γιατρός τους απαραίτητο για την διατήρηση- βελτίωση της υγείας τους, από απλές συμβουλές και οδηγίες, μέχρι εξετάσεις, φαρμακευτικές αγωγές, παραπομπές σε εξειδικευμένη φροντίδα, κλπ

– Θα υπάρχει δυνατότητα και για τηλεφωνική επικοινωνία με τους ασθενείς (σε περίπτωση που θέλουν κάποια συμβουλή);

Υποχρέωση των γιατρών είναι η εξυπηρέτηση των κλεισμένων από τους ασθενείς ραντεβού μέσα στο δεσμευμένο πρόγραμμα ραντεβού του γιατρού, το οποίο και θα ανεβαίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ραντεβού στο τέλος κάθε μήνα και για τις επόμενες 60 ημέρες και με την έναρξη λειτουργίας του συστήματος ραντεβού να καθορίζεται την 1 Οκτωβρίου.

Από εκεί και πέρα ο κάθε προσωπικός γιατρός, στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα, δύναται να προσφέρει οποιαδήποτε υπηρεσία επιθυμεί στους ασθενείς της λίστας του, ανάλογα και με τις δυνατότητες του, πχ γραμματειακή υποστήριξη, κλπ., χωρίς να επιτρέπεται να ζητήσει ή να λάβει οποιαδήποτε αμοιβή από αυτούς, πλην από αμοιβή για κατ’ οίκον επίσκεψη σε ασθενή.

Φυσικά ο πολίτης αν δεν μένει ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που λαμβάνει από τον Προσωπικό Γιατρό του μπορεί να τον αλλάζει, πιέζοντας προς τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών.

-Εγώ που έχω διαβήτη θα πρέπει να αφήσω τον διαβητολόγο μου για να έρθω σε εσάς.

Φυσικά και όχι. Μπορείτε, τουλάχιστον στη φάση αυτή, να χρησιμοποιείτε, εκτός του Προσωπικού Γιατρού σας, όποιον άλλον γιατρό επιθυμείτε, τόσο γενικό οικογενειακό γιατρό ή παθολόγο, όσο και εξειδικευμένο ιατρό.

Σας προσφέρεται όμως η δυνατότητα  να έχετε δωρεάν πρόσβαση στον Προσωπικό Γιατρό σας. Σε πολλές περιπτώσεις, από τη στιγμή που δεν υφίστανται λόγοι παραπομπής και φυσικά αν το επιθυμείτε ο Προσωπικός Γιατρό σας μπορεί να διαχειριστεί τον διαβήτη σας ο ίδιος.

Αντίθετα αν κρίνει απαραίτητη την παραπομπή σας στον εξειδικευμένο διαβητολόγο ή σε άλλο επαγγελματία υγείας (πχ οφθαλμίατρο, ποδίατρο, κλπ) θα προσπαθήσει να διευκολύνει την πρόσβασή σας σε αυτόν. Είναι πολύ σημαντική η διασύνδεση του Προσωπικού Γιατρού σας με τους υπόλοιπους επαγγελματίες υγείας που σας φροντίζουν, ώστε να επιτυγχάνεται ο βέλτιστος συντονισμός και τα καλύτερα αποτελέσματα για την υγεία σας.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: