«Εκτός από τον πλωτήρα, μάλλον έπαθε ζημιά και στο πηδάλιο»
Ο θάνατος των δύο πιλότων κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης της φωτιάς στην Κάρυστο έχει προκαλέσει θλίψη σε όλη την Ελλάδα και πολλά ερωτήματα για το πώς έλαβε χώρα το δυστύχημα.
Στο βίντεο από τη στιγμή της πτώσης, διακρίνεται το αεροπλάνο να κάνει ρίψη νερού, να παίρνει δεξιά στροφή και να χτυπά σε κλαδί δέντρου, χάνοντας τον πλωτήρα από το δεξί φτερό του, με αποτέλεσμα τον ακαριαίο θάνατο του σμηναγού Χρήστου Μπουλά, 34 ετών, και του ανθυποσμηναγού, Περικλή Στεφανίδη, 27 ετών.
Στη μνήμη τους έχει κηρυχθεί τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις.
«Είχαν εννέα δευτερόλεπτα για να αντιδράσουν»
Τα ακριβή αίτια της πτώσης αναζητούν εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι εξετάζουν το οπτικό υλικό. Ήταν 2:52 το απόγευμα της Τρίτης 25 Ιουλίου όταν το Canadair βυθίστηκε σε χαμηλό ύψος πάνω από τις πύρινες γλώσσες για να τις δαμάσει με τόνους νερού.
Μετά τη ρίψη του νερού το αεροσκάφος παίρνει απότομα ύψος, λόγω της ξαφνικής απώλειας βάρους, και αυξάνεται η ροπή στρέψης. Όπως αναφέρει η ΕΡΤ, από τη στιγμή που το Canadair CL-215 χτύπησε σε δέντρο και έχασε τον έναν πλωτήρα, οι δύο ιπτάμενοι είχαν μόλις εννέα δευτερόλεπτα για να αντιδράσουν.
Το πυροσβεστικό αεροσκάφος που συνετρίβη έκανε ρίψεις μαζί με ακόμη ένα Canadair στη συγκεκριμένη εστία φωτιάς (καθώς επιχειρούν πάντα σε ζεύγη). Είχαν απογειωθεί από τη Νέα Αγχίαλο, πέρασαν πάνω από τη Χαλκίδα και έφτασαν στην Κάρυστο για να επιχειρήσουν στο συγκεκριμένο σημείο.
«Εκτός από τον πλωτήρα, μάλλον έπαθε ζημιά και στο πηδάλιο»
Για τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του αεροσκάφους μίλησε στην ΕΡΤ ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης, ο οποίος δήλωσε ότι «το βίντεο αυτό θα μας στοιχειώνει για πάντα».
Όπως είπε ο ίδιος, έχει κάποια ερωτήματα αναλύοντας το επίμαχο βίντεο, εκφράζοντας την απορία εάν ο πλωτήρας ήταν το μόνο σύστημα που υπέστη ζημιά.
«Για όσους βλέπουν και ξαναβλέπουν αυτό το βίντεο, να επισημάνουμε να προσέξουν εκείνο το κόκκινο κομμάτι του πτερυγίου που αμέσως μετά, πηγαίνοντας προς το εσωτερικό της πτέρυγας, βρίσκεται το πηδάλιο. Στο πίσω μέρος της πτέρυγας (του αεροσκάφους) είναι ένα από τα πηδάλια ελέγχου. Είναι το πηδάλιο κλίσης», είπε, εκτιμώντας ότι το πιθανότερο είναι να είχε χαθεί ο έλεγχος του αεροσκάφους εξαιτίας της βλάβης του.
«Έχουμε ξαναδεί αεροπλάνα να χάνουν τον πλωτήρα (το βοηθητικό εξάρτημα του Καναντέρ το οποίο το βοηθάει στην προσθαλάσσωση για να μην ακουμπήσει το φτερό κάτω). Έχει συμβεί σε υδροληψία. Δεν ήμασταν μέσα στο αεροπλάνο. Δεν έχουμε τα στοιχεία, αλλά το ερώτημα που υπάρχει είναι αν εκείνο το πτερύγιο που υπάρχει σε εκείνο το σημείο παρέμεινε ακέραιο στη συνέχεια. Διότι, αν δεν παρέμεινε, τότε το αεροπλάνο θα είχε ένα σοβαρό πρόβλημα ελέγχου», σημείωσε.
Φαίνεται καθαρά πως το αεροπλάνο μετά την πρόσκρουσή του στα δέντρα δεν μπορεί να οριζοντιωθεί. Φυσικά μαζί με την απόσπαση του πλωτήρα έπαθε και βλάβη το πηδάλιο κλίσης αυτό είναι φανερό. Από αυτό το χρονικό σημείο το αεροπλάνο είναι πλέον καταδικασμένο αφού δεν μπορεί να οριζοντιωθεί. Το μόνο που κάνει ο πιλότος με αντανακλαστική κίνηση είναι να τραβάει συνεχώς το πηδάλιο ανόδου μήπως και ανασηκωθεί το αεροπλάνο. Η τροχιά του αεροπλάνου αυτά δείχνει.