Με μεγάλη ταχύτητα και χωρίς κανένας από τους έμπειρους πιλότους να μπορεί να το σταματήσει, το μοιραίο Boeing 737 ΜΑΧ της Ethiopian Airlines βουτούσε ξανά και ξανά προς το έδαφος, εξαιτίας της εσφαλμένης ενεργοποίησης ενός αυτοματοποιημένου συστήματος, προτού τελικά συντριβεί παρασύροντας στον θάνατο 157 άτομα.
Τα παραπάνω αναφέρει, εν ολίγοις, η προκαταρκτική έκθεση των αιθιοπικών Αρχών για την αεροπορική τραγωδία του περασμένου μήνα, που δόθηκε εχθές στην δημοσιότητα.
Όπως επισημαίνεται στο έγγραφο, τουλάχιστον τρεις φορές ο κυβερνήτης Γιάρεντ Γκετατσιου κραύγασε απελπισμένος «ανέβα» στο αεροσκάφος, ενώ αυτό συνέχιζε να «βουτά» προς το έδαφος, παρότι οι πιλότοι εφάρμοσαν όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες και οδηγίες της κατασκευάστριας εταιρείας για την απενεργοποίηση του προβληματικού συστήματος.
Η τραγωδία της 10ης Μαρτίου, που παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με μια ακόμη συντριβή Boeing 737 MAX 8 στην Ινδονησία τον περασμένο Οκτώβριο, κατά την οποία σκοτώθηκαν 189 άνθρωποι, οδήγησε στην παγκόσμια καθήλωση του συγκεκριμένου μοντέλου αεροσκάφους.
Ανακοινώνοντας εχθές τα πορίσματα της προκαταρκτικής έρευνας, η υπουργός Μεταφορών της Αιθιοπίας Νταγκμαβίτ Μότζες τόνισε ότι η Boeing θα πρέπει «να επανεξετάσει το σύστημα διαχείρισης πτήσης του αεροσκάφους».
Επίσης, κάλεσε τις αεροπορικές Αρχές «να επαληθεύσουν ότι η επανεξέταση του συστήματος διαχείρισης πτήσης του αεροσκάφους έγινε σωστά από τον κατασκευαστή» πριν ο στόλος των Boeing 737 MAX, λάβει άδεια για να ξαναπετάξει.
Πώς λειτουργεί το σύστημα MCAS
Παρότι δεν αναφέρθηκε ειδικά στο σύστημα σταθεροποίησης του αεροσκάφους (MCAS), που πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι ευθύνεται για το δυστύχημα, η Μότζες έκανε λόγο για μία επαναλαμβανόμενη κατακόρυφη καθοδική κίνηση του αεροσκάφους. «Το πλήρωμα εκτέλεσε πολλές φορές όλες τις οδηγίες του κατασκευαστή, αλλά δεν κατόρθωσε να ανακτήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους», είπε χαρακτηριστικά η υπουργός κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Το σύστημα MCAS («Maneuvering Characteristics Augmentation System»), έχει σχεδιασθεί ειδικά για το μοντέλο 737 MAX και ενεργοποιείται αυτόματα όταν χρειάζεται να διορθωθεί μία ανωμαλία της αεροδυναμικής που συνδέεται με τα αυξημένο βάρος των κινητήρων. Τον περασμένο Νοέμβρη, η Boeing εξέδωσε προειδοποίηση προς τα πληρώματα, επισημαίνοντας ότι ένα σφάλμα του αισθηστήρα που μετρά την γωνία προσβολής μπορεί να έχεις ως αποτέλεσμα το MCAS να φέρει ξαφνικά το αεροπλάνο σε πορεία «με την μύτη προς το έδαφος».
Σε αυτήν την περίπτωση, η εταιρεία συνιστούσε στους πιλότους να απενεργοποιήσουν τον μηχανισμό και να επαναφέρουν το αεροπλάνο στην σωστή θέση χειροκίνητα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον Αμντέγιε Φέντα, επικεφαλής του Γραφείο Ενημέρωσης Δυστυχημάτων της Ethiopian, που μίλησε στους δημοσιογράφους στην ίδια συνέντευξη Τύπου, στην πρώτη φάση της έρευνας δεν βρέθηκαν ίχνη βλάβης από κάποιο εξωτερικό αντικείμενο, όπως π.χ. πουλί, στον εξοπλισμό του αεροσκάφους, ούτε και κάποιο δομικό πρόβλημα στο μοιραίο Boeing MAX 8.
Η δήλωση αυτή διαψεύδει το χθεσινό ρεπορτάζ του ABC News, που ανέφερε (επικαλούμενο πηγές από τον στενό κύκλο της έρευνας) ότι ένας αισθητήρας του αεροσκάφους είχε πάθει ζημιά από πρόσκρουση με κάποιος εξωτερικό αντικείμενο, και ότι αυτό «ενεργοποίησε» το προβληματικό λογισμικό.
Σε δήλωση που εξέδωσε μετά την ανακοίνωση των προκαταρκτικών πορισμάτων, η Ethiopian Airlines επισήμανε ότι η εταιρεία αισθάνεται περήφανη για τον επαγγελματισμό και την ευσυνειδησία που επέδειξαν οι πιλότοι της.