Μέχρι τις Αχαρνές, τη Βαρυμπόμπη και τη Λυκόβρυση στα βόρεια της Αττικής, αλλά και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, την Άνω Ηλιούπολη και τη Γλυφάδα στα νότια προάστια, όπως επίσης και την Πετρούπολη στα δυτικά προάστια, αναμένεται να φτάσει σε πλήρη ανάπτυξη το ΜΕΤΡΟ της Αθήνας. Συνολικά προβλέπεται η κατασκευή τουλάχιστον 33 νέων σταθμών, που θα ολοκληρώσουν το έργο και θα συνδέσουν όλο το λεκανοπέδιο με μέσο σταθερής τροχιάς, που πλέον θα αποτελείται από έξι γραμμές και συνολικά 110 σταθμούς, μαζί με την υπό κατασκευή νέα Γραμμή 4.
Ασφαλώς, το κόστος και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης όλων αυτών των επεκτάσεων, δεν είναι εύκολο να υπολογιστούν, ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη την πρότερη εμπειρία, είναι προφανές ότι θα απαιτηθούν δύο ή ακόμα και τρεις δεκαετίες, ενώ το κόστος εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 10 δισ. ευρώ. Επίσης, είναι δεδομένο ότι δεν μπορούν να γίνουν ταυτόχρονα όλα αυτά τα έργα και για λόγους έλλειψης χρηματοδότησης, αλλά και για να μην μετατραπεί το ήδη προβληματικό θέμα του κυκλοφοριακού στην Αττική σε “εφιάλτη”.
Γραμμή 2
Από τα έργα που είναι πιο ώριμα, με δεδομένο ότι ήδη “τρέχει” ο σχετικός διαγωνισμός, ύψους 682 εκατ. ευρώ, είναι η επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον. Αφορά την κατασκευή τριών νέων σταθμών στην Παλατιανή (επί της Θηβών), το Ίλιον (συμβολή Θηβών με Ελαιών) και τον Άγιο Νικόλαο. Η εν λόγω γραμμή θα εξυπηρετεί πάνω από 50.000 επιβάτες, συνδέοντας την Ανθούπολη στο Περιστέρι με το Ίλιον. Το έργο διεκδικούν η Intrakat, η ΤΕΡΝΑ και δύο κοινοπραξίες, αποτελούμενες από την Άκτωρ-Metlen (Μυτιληναίος) και την Άβαξ-Ghella-Alstom. Εκτός από την επέκταση της Γραμμής 2 με τρεις νέους σταθμούς, το έργο περιλαμβάνει και την επέκταση του Αμαξοστασίου Ελαιώνα, την αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του μετρό της Αθήνας, όπως επίσης και την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, χωρητικότητας 150 Ι.Χ. αυτοκινήτων για άμεση διασύνδεση των επιβατών με το μετρό.
Η ολοκλήρωση του δικτύου της Δυτικής Αττικής σε βάθος χρόνου προβλέπει την κάλυψη και άλλων περιοχών, όπως το Καματερό (επί της οδού Φυλής), το Ζεφύρι και τις Αχαρνές στο κέντρο του Μενιδίου. Μάλιστα, στον σταθμό στο Ζεφύρι θα προβλέπεται και σύνδεση με τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Έτσι, θα καλυφθούν και οι ανάγκες των δήμων Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Φυλής και Αχαρνών-Θρακομακεδόνων.
Γραμμή 1
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δρομολογούμενη επέκταση της Γραμμής 1 από το Θησείο μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Το έργο εκτιμάται ότι θα απαιτήσει κεφάλαια άνω των 400 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνοντας ενδιάμεσους σταθμούς σε Καλλιθέα (Χαμοστέρνας, Πλ. Δαβάκη), τον Λόφο Φιλαρέτου στις Τζιτζιφιές και καταλήγοντας στο ΚΠΙΣΝ. Αυτή την περίοδο προχωρά η μελετητική ωρίμανση του συγκεκριμένου έργου, κάτι που εκτιμάται ότι θα απαιτήσει περίπου δύο χρόνια από σήμερα.
Γραμμή 2
Τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ θα χρειαστούν και για τη νότια επέκταση της Γραμμής 2, που θεωρείται από τα πλέον κρίσιμα έργα, λόγω της εν εξελίξει ανάπτυξης στο Ελληνικό. Σε πρώτη φάση σχεδιάζεται η επέκταση της τωρινής γραμμής κατά 4,4 χιλιόμετρα, ώστε να φτάσει μέχρι τη Γλυφάδα. Η χάραξη θα ξεκινά από τον υφιστάμενο σταθμό στην περιοχή του Ελληνικού, θα περνά από την Άνω Γλυφάδα και θα καταλήγει στο κέντρο της πόλης, πλησίον της πλατείας του Αγίου Κωνσταντίνου. Με δεδομένη την κυκλοφοριακή επιβάρυνση που θα σημειωθεί στην περιοχή, όταν ξεκινήσει να λειτουργεί το Ελληνικό, σε 2-3 χρόνια, η επέκταση του ΜΕΤΡΟ προς τη Γλυφάδα θα προσφέρει σημαντική ανάσα.
Γραμμή 4
Σε μεταγενέστερο στάδιο θα προχωρήσουν και οι επεκτάσεις της νέας Γραμμής 4, της οποίας κατασκευάζεται η πρώτη φάση με 15 νέους σταθμούς, που θα εξυπηρετούν ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια, του Γουδή και το Γαλάτσι. Στη συνέχεια σχεδιάζονται τρεις επεκτάσεις. Η πρώτη θα κινείται προς τα δυτικά με κατάληξη την Πετρούπολη. Θα περιλαμβάνει έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Ν. Φιλαδέλφεια, Πύργος Βασιλίσσης, Ίλιον και Πετρούπολη. Η δεύτερη επέκταση θα κινείται από τον Ευαγγελισμό προς το υπό σχεδιασμό κυβερνητικό Πάρκο στις παλιές εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στη Δάφνη. Η επέκταση περιλαμβάνει τους σταθμούς Παγκράτι, Βύρωνας και ΠΥΡΚΑΛ.
Επέκταση στα βόρεια
Ωστόσο, η πιο σημαντική θα είναι η επέκταση προς τα βόρεια προάστια, που αρχικά θα φτάσει στο Μαρούσι και στη συνέχεια και μέχρι τη Λυκόβρυση. Η κρισιμότητα του συγκεκριμένου έγκειται στο ότι έχει την προοπτική να ανακουφίσει τον κυκλοφοριακό φόρτο της Λ. Κηφισίας, αναβαθμίζοντας την πρόσβαση των κατοίκων του λεκανοπεδίου προς το σημαντικό επιχειρηματικό κέντρο της Αττικής, λόγω της συγκέντρωσης του μεγαλύτερου όγκου γραφειακών χώρων στην περιοχή.
Πρόκειται για ένα έργο που θα κοστίσει τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ. Η επέκταση αυτή θα ξεκινά από του Γουδή και θα προσθέτει άλλους επτά σταθμούς σε Λ. Κατεχάκη, Φάρο (Ψυχικό), Φιλοθέη, Σίδερα (Χαλάνδρι), Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισο Αμαρουσίου, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση.
Με τα έργα αυτά θα ολοκληρωθεί το δίκτυο του ΜΕΤΡΟ, φέρνοντας την Αθήνα στο ίδιο επίπεδο με άλλες μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης. Θα αναβαθμιστούν οι προσβάσεις στο μεγαλύτερο μέρος των περιοχών της Αττικής, πέραν των πιο περιφερειακών της σημείων, όπου και πάλι υπάρχουν σήμερα δυνατότητες εξυπηρέτησης μέσω του προαστιακού σιδηρόδρομου. Το ζήτημα είναι να ιεραρχηθούν σωστά οι προτεραιότητες, με δεδομένη τη μελλοντική ανάπτυξη επιμέρους περιοχών, όπως το Ελληνικό ή τα βόρεια προάστια, που σήμερα συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος σε νέους κτιριακούς όγκους, είτε γραφείων είτε κατοικιών.