Ο τεράστιος αλιευτικός στόλος και οι παράνομες πρακτικές ψαρέματος
Με σχεδόν 17,000 ανεπίσημα αλιευτικά σκάφη, να οργώνουν τα παγκόσμια χωρικά ύδατα, η Κίνα φαίνεται να υιοθετεί όλο και περισσότερο μη βιώσιμες πρακτικές αλιείας που στερεύουν τον υδροβιότοπο, στον βωμό της διατήρησης της θαλάσσιας οικονομίας της.
Στο ντοκιμαντέρ μικρού μήκους των Ed Ou και Will N. Miller, με τίτλο “Οι σκληρές ζωές των βιομηχανικών ψαράδων της Κίνας”, τα μέλη ενός πληρώματος ενός στόλου από αλιευτικά πλοία, εργάζονται ακούραστα χιλιάδες μίλια μακριά από την ακτή για να παρέχουν καλαμάρια για την παγκόσμια αγορά τροφίμων. Το πλοίο μοιάζει με μια τεράστια μηχανή με τερατώδη βρώμικη όψη και πολλές προβλήτες- που θυμίζουν καλάμια – σε κάθε πλευρά της, οι οποίες ανασύρουν από το νερό εκατοντάδες καλαμάρια. Η εικόνα ξαφνικά κάνει zoom out και η πανοραμική θέα δείχνει δεκάδες τέτοια πλοία να ταξιδεύουν στην θάλασσα, όλα πιάνοντας εκατοντάδες χιλιάδες μικρά και μεγάλα καλαμάρια.
Τα καλαμάρια όμως δεν αποτελούν το μοναδικό αλιευτικό ενδιαφέρον. Το ντοκιμαντέρ μας προσφέρει μια μικρή μόνο ματιά στην κλειδαρότρυπα των πρακτικών του τεράστιου αλιευτικού στόλου της Κίνας, ο οποίος σκανάρει καθημερινά τις θάλασσες για να συντηρήσει την επίσης μεγάλη αγορά θαλασσινών της. Μια αγορά που γιγαντώνεται τόσο γρήγορα, ώστε να φτάσει, σύμφωνα με εκτιμήσεις της μελέτης της Παγκόσμιας Τράπεζας, να αντιπροσωπεύει μέχρι το 2030, το 38% της συνολικής, παγκόσμιας κατανάλωσης ψαριών. Η αδηφάγος Κίνα, προσπαθεί ήδη να ικανοποιήσει την μεγάλη ζήτηση και να ενισχύσει τη θαλάσσια οικονομία της, καταφεύγοντας όμως σε μη βιώσιμες αλιευτικές πρακτικές.
Ο κινεζικός αλιευτικός στόλος
Σε άρθρο του Ian Urbina, ερευνητή δημοσιογράφου και συγγραφέα, συνεργάτη του National Geographic και μέλος του Συμβουλίου Ηγεσίας της Πρωτοβουλίας για την Ανοικτή Θάλασσα στο Ινστιτούτο Aspen, η πρακτική της Κίνας περιγράφεται αναλυτικά.
Για να ταΐσει την θαλάσσια βιομηχανία της η χώρα, σύμφωνα με τον ίδιο και νέα δορυφορικά δεδομένα, στέλνει μια αρμάδα βιομηχανικών σκαφών για να ψαρεύουν παράνομα στα ύδατα της Βόρειας Κορέας, εκτοπίζοντας τα μικρότερα βορειοκορεατικά σκάφη και οδηγώντας σε μείωση των κάποτε άφθονων αποθεμάτων καλαμαριών κατά περισσότερο από 70 τοις εκατό. Τα περισσότερα κινεζικά πλοία είναι τόσο μεγάλα που μαζεύουν τόσα ψάρια σε μια εβδομάδα όσα μπορεί να πιάσει ένα τοπικό σκάφος σε ένα χρόνο. Τα σκάφη αυτά, που αυξάνονται σε πλήθος συνεχώς, παραβιάζουν με αυτό τον τρόπο τις οδηγίες των Ηνωμένων Εθνών που απαγορεύουν την ξένη αλιεία στα ύδατα της Βόρειας Κορέας.
Φυσικά δεν παραμένει γεωγραφικά μόνο στην Κορέα. Ο στόλος της είναι τόσο μεγάλος ώστε να μπορεί να επεκταθεί σε μεγαλύτερα μήκη και πλάτη των γεωγραφικών υδάτων. Η επίσημη εκδοχή της κινεζικής κυβέρνησης το 2020 ήταν ότι διέθετε 2.600 σκάφη. Ωστόσο, τις τελευταίες δύο δεκαετίες συγκεκριμένα, η Κίνα έχει πάνω πάνω από 3.000 πλοία στην κατοχή της σύμφωνα με στοιχεία των New York Times. Τα ποσά όμως αρχίζουν και διαφέρουν σύμφωνα με στοιχεία που φέρουν στο φως διάφοροι άλλοι οργανισμοί. Η μελέτη του Overseas Development Institute (ODI) για παράδειγμα, τοποθετεί τον αριθμό αυτό πιο κοντά στις 17.000. Συγκριτικά, ο αλιευτικός στόλος των Ηνωμένων Πολιτειών που αλιεύει σε μακρινά ύδατα έχει λιγότερα από 300 σκάφη.
Πώς ο αλιευτικός στόλος της Κίνας εξαντλεί τους ωκεανούς;
Αυτή η μεγάλη διαφορά κλίμακας έχει σημάνει συναγερμό σχετικά με τη ζημιά που προκαλείται στις τοπικές οικονομίες και το περιβάλλον, καθώς και για την εμπορική βιωσιμότητα του τόνου, του καλαμαριού και άλλων ειδών που υπεραλιεύονται, όπως οι γαρίδες και τα απειλούμενα πλέον με εξαφάνιση ψάρια totoaba, τα οποία είναι πολύ πολύτιμα στην Ασία για τις υποτιθέμενες φαρμακευτικές ιδιότητες της ουροδόχου κύστης τους, η οποία μπορεί να πωληθεί μεταξύ 1.400 και 4.000 δολαρίων η κάθε μία. Ωστόσο, η χώρα κυριαρχεί στην αλιεία καλαμαριών, ψαρεύοντας το 50-70 τοις εκατό των καλαμαριών που αλιεύονται στα διεθνή ύδατα και ελέγχοντας έτσι την παγκόσμια προμήθεια των δημοφιλών θαλασσινών.
Δείτε Βίντεο: H “σκληρή” πραγματικότητα του ψαρέματος στη Κίνα