Στις φετινές προεδρικές εκλογές των Ηνωμένων Πολιτειών, οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok, το Instagram και το X (πρώην Twitter) έχουν αναδειχθεί σε σημαντικούς παράγοντες στην προεκλογική στρατηγική τόσο των Ρεπουμπλικάνων όσο και των Δημοκρατικών. Αυτή η νέα προσέγγιση στο μάρκετινγκ έχει επηρεάσει την πολιτική σκηνή και την οικονομία της χώρας.
Τα δύο πολιτικά στρατόπεδα επενδύουν εκατομμύρια δολάρια σε influencers, οι οποίοι με τη σειρά τους προβάλλουν τις θέσεις και τα μηνύματα των υποψηφίων μέσω αναρτήσεων και βίντεο. Ορισμένοι από αυτούς τους influencers αμείβονται με χιλιάδες δολάρια για κάθε ανάρτηση που κάνουν, είτε πρόκειται για υποστήριξη της Κάμαλα Χάρις είτε του πρώην προεδρικού υποψηφίου Ντόναλντ Τραμπ.
Πολλοί influencers συμμετείχαν σε συνέδρια που διοργανώθηκαν από τα δύο κόμματα αυτό το καλοκαίρι, όπου είχαν την ευκαιρία να δημοσιεύσουν selfies και βίντεο από τα παρασκήνια. Αυτές οι δραστηριότητες ενισχύουν την ορατότητα των υποψηφίων στα κοινωνικά δίκτυα, προσελκύοντας έτσι ένα νεανικό κοινό που είναι πιο πιθανό να συμμετάσχει στις εκλογές.
Οι πολιτικές ομάδες που χρησιμοποιούν άλλες μορφές διαφήμισης είναι υποχρεωμένες να αποκαλύψουν τις σχέσεις τους. Ωστόσο, οι ανεξάρτητοι δημιουργοί περιεχομένου δεν έχουν καμία τέτοια υποχρέωση, παρόλο που σύμφωνα με τους ομοσπονδιακούς κανονισμούς, θα πρέπει να το αναφέρουν όταν προώθούν ένα εμπορικό προϊόν.
Οι επικριτές λένε ότι οι πολιτικές ομάδες θα μπορούσαν να εκμεταλλευθούν την έλλειψη διαφάνειας για να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη και ότι οι ομοσπονδιακοί εκλογικοί κανόνες δεν συμβαδίζουν με τους τρόπους με τους οποίους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλάζουν την προεκλογική εκστρατεία. Πέρυσι, η Ομοσπονδιακή Εκλογική Επιτροπή εξέτασε το ενδεχόμενο να απαιτήσει μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τα πολιτικά κεφάλαια που διοχετεύονται σε διαδικτυακούς δημιουργούς. Το Brennan Centre for Justice και άλλοι φιλελεύθεροι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί κάλεσαν την υπηρεσία να υιοθετήσει νέους κανόνες αφού οι προεκλογικές καμπάνιες άρχισαν να χρησιμοποιούν διαδικτυακούς δημιουργούς το 2020 και το 2022. «Οι ψηφοφόροι αξίζουν να γνωρίζουν ποιος επιδιώκει να τους επηρεάσει», έγραψε το Brennan Center σε ένα σχόλιο προς την επιτροπή πέρυσι.
Ωστόσο, οι συντηρητικές ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των Citizens United, που κέρδισαν την απόφαση ορόσημο του Ανωτάτου Δικαστηρίου του 2010 ότι η Πρώτη Τροποποίηση απαγορεύει τα όρια στις «ανεξάρτητες πολιτικές δαπάνες» από εταιρείες και άλλες ομάδες, έχουν διαφορετική άποψη. Υποστηρίζουν ότι οι νέοι κανόνες στους μπορεί να περιορίζουν το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης στο διαδίκτυο. Τελικά, η επιτροπή αποφάσισε ότι οι καμπάνιες πρέπει να αποκαλύπτουν πότε πληρώνουν εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να προωθήσουν την ανάρτηση ενός influencer σε ένα ευρύτερο κοινό.
Ο Μάικλ Μετσατέστα, ένας 33χρονος influencer που δημοσιεύει συχνά αναρτήσεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή στους 181.000 ακολούθους του στο Instagram, είπε ότι μερικές φορές αποκαλύπτει πότε πληρώνεται από μια πολιτική ομάδα, αλλά όχι πάντα.
«Για μένα, εξαρτάται από το αν θα έκανα το ίδιο ακόμη και αν δεν είχα οικονομικό κίνητρο» είπε ο δημιουργός με έδρα το Λος Άντζελες, ο οποίος τον Απρίλιο παραιτήθηκε από τη δουλειά του επειδή έβγαζε αρκετά έσοδα από τους λογαριασμούς του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για τον Μετσατέστα, οι πολιτικές αναρτήσεις του διαφέρουν από τις άλλες, επειδή αντί να πουλάει ένα προϊόν, προσπαθεί να πείσει τους ακολούθους του να νοιαστούν για έναν πολιτικό σκοπό που υποστηρίζει.
«Ο κόσμος μπορεί να παραπλανηθεί… αλλά αυτό ισχύει μόνο εάν οι δημιουργοί λένε πράγματα που δεν πιστεύουν πραγματικά», είπε ο influencer, ο οποίος εκτιμά ότι το 10 έως 20% των εσόδων του προέρχεται από πολιτικές αναρτήσεις.
Το TikTok έχει απαγορεύσει τις πολιτικές διαφημίσεις από το 2019. Ως αποτέλεσμα, οι influencers αποφεύγουν να αποκαλύψουν αν έχουν λάβει χρήματα για να κάνουν μια πολιτική ανάρτηση. Το TikTok έχει πει ότι δυνητικά θα αναστέλλει ή θα διαγράφει τους λογαριασμούς των δημιουργών που δεν ακολουθούν τους κανόνες της πλατφόρμας, σύμφωνα με τους οποίους, απαγορεύονται οι πληρωμένες αναρτήσεις που αναφέρονται σε εκλογές.
Πόσα χρήματα ξοδεύουν τα πολιτικά κόμματα στους influencers;
Ωστόσο, είναι δύσκολο να υπολογίσει κανείς πόσα ακριβώς χρήματα ξοδεύουν στους δημιουργούς τα πολιτικά κόμματα επειδή συχνά δίνουν κεφάλαια σε μεγάλες εταιρείες που συνεργάζονται με τους δημιουργούς ή διοχετεύουν τις πληρωμές μέσω υπεργολαβιών που δεν είναι ορατές στις ομοσπονδιακές εκλογικές καταθέσεις.
Από τον Μάρτιο του 2023, σύμφωνα με ανάλυση της Washington Post για τις δημόσιες δαπάνες καμπάνιας, η Εθνική Επιτροπή των Δημοκρατικών και η καμπάνια της Χάρις έχουν πληρώσει σχεδόν 4 εκατομμύρια δολάρια στην εταιρεία Village Marketing Agency, η οποία έχει αναπτύξει επίσης καμπάνιες μάρκετινγκ για τις εταιρείες Netflix, SoulCycle και Anheuser-Busch.
Η εκστρατεία της Χάρις έδωσε επίσης στις εταιρείες Good Influence και People First Marketing περισσότερα από 500.000 δολάρια από τον Σεπτέμβριο. Ορισμένοι δημιουργοί που μίλησαν στην Washington Post είπαν ότι δεν είχαν λάβει χρήματα από την εκστρατεία της Χάρις ή τη Δημοκρατική Εθνική Επιτροπή, αλλά από επιτροπές πολιτικής δράσης (PAC) και οργανώσεις κοινωνικής πρόνοιας. Κάποιοι είπαν ότι ξόδεψαν χιλιάδες δολάρια από τα δικά τους χρήματα για να παρακολουθήσουν ένα συνέδριο επειδή το είδαν ως μια ευκαιρία να αυξήσουν τους ακόλουθούς τους, να γνωρίσουν άλλους επαγγελματίες, αλλά και να συμμετάσχουν σε μια ιστορική στιγμή.
Τι συμβαίνει στο στρατόπεδο των Ρεπουμπλικάνων
Το στρατόπεδο του Τραμπ έχει επίσης αξιοποιήσει ένα καθιερωμένο οικοσύστημα συντηρητικών influencers– όπως ο Μπένι Τζόνσον, ο Τσάρλι Κερκ και ο Μπεν Σαπίρο, οι οποίοι προωθούν από καιρό υποψηφίους και πολιτικές των Ρεπουμπλικανών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η εκστρατεία του Τραμπ δεν πληρώνει άμεσα τους influencers για να δημιουργήσουν περιεχόμενο, αλλά τους παρέχει πρόσβαση στις προεκλογικές του ομιλίες.
Το στρατόπεδο του Τραμπ επιδιώκει επίσης να συνεργαστεί με influencers των οποίων η εμβέλεια μπορεί να εκτείνεται πέρα από το παραδοσιακό συντηρητικό κοινό. Ο Τραμπ έχει προσεγγίσει influencers οι οποίοι είναι δημοφιλείς στους νεαρούς άνδρες, όπως ο γνωστός YouTuber Λόγκαν Πολ και ο Τζο Ρόγκαν.
Οι δημιουργοί είναι πρόθυμοι να ασχοληθούν με την εκστρατεία του Τραμπ με τρόπο που δεν ήταν το 2020, σύμφωνα με πηγή που μίλησε με την εφημερίδα και θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία της.
«Η αντίσταση που υπήρχε κάποτε δεν υπάρχει πια» είπε χαρακτηριστικά.
Οι εταιρείες που συνεργάζονται με Ρεπουμπλικάνους πειραματίζονται με ένα «μοντέλο κόστους ανά δράση», στο οποίο οι influencers δεν πληρώνονται για συγκεκριμένες αναρτήσεις τους, αλλά με βάση τον αριθμό των ατόμων που μπορούν να προσελκύσουν ώστε να ψηφίσουν
Εδώ και πέντε χρόνια, η Turning Point USA, μια ομάδα νέων υπέρ του Τραμπ, έχει καθιερώσει ένα διαδικτυακό πρόγραμμα ειδικά για influencers. Η ομάδα έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 3 εκατομμύρια δολάρια από το 2023, σύμφωνα με αποκαλύψεις των ομοσπονδιακών εκλογών. Ο ιστότοπος της ομάδας αναφέρει ότι έχει συνεργαστεί με εκατοντάδες δημιουργούς περιεχομένου.
Σύμφωνα με ανάλυση των αρχειοθετήσεων για τη χρηματοδότηση της εκστρατείας, η Εθνική Ρεπουμπλικανική Επιτροπή του Κογκρέσου έχει ξοδέψει σχεδόν 500.000 δολάρια σε συνεργασία με την Creator Grid Inc., της οποίας ο ιστότοπος λέει ότι «συνδέει τους Ρεπουμπλικανούς υποψηφίους με τους πιο ισχυρούς συντηρητικούς influencers του Διαδικτύου».
Οι εταιρείες που εργάζονται σε εκστρατείες επηρεασμού στην πολιτική το θεωρούν ως το επόμενο βήμα στην πολιτική εκστρατεία. Το email καθόρισε τις εκλογές του 2008, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αγκαλιάστηκαν ευρέως το 2012 και οι εκστρατείες προσπάθησαν να αξιοποιήσουν τα μηνύματα SMS το 2016, εξήγησε ο Τζος Κουκ, πρόεδρος της Good Influence. Οι influencers στο TikTok, το YouTube και το Instagram κυριαρχούν στις εκλογές του 2024.
Οι influencers αμείβονται ανάλογα με την καμπάνια, τον αριθμών των ακολούθων τους και την απήχηση των αναρτήσεών τους. Στις φετινές αμερικανικές εκλογές, η People First πληρώνει από 200 δολάρια σε micro-influencers έως 100.000 δολάρια σε influencers με εκατομμύρια ακολούθους, για να κάνουν πολιτικές αναρτήσεις, είπε η Ντέιβις.
Καθώς οι προεκλογικές καμπάνιες και οι πολιτικές ομάδες ασχολούνται περισσότερο με τους influencers, οι ειδικοί ανησυχούν για τη διάδοση της παραπληροφόρησης, παρακάμπτοντας τα ήδη ασαφή όρια που θέτουν οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων στο πολιτικό περιεχόμενο. Οι εκστρατείες και οι πολιτικές ομάδες συνεργάζονται ολοένα και περισσότερο με μικρο-influencers, ακόμη και nano-influencers, που στοχεύουν σε πολύ συγκεκριμένες γεωγραφικές και δημογραφικές ομάδες. Αυτό μπορεί να καταστήσει πιο δύσκολη την παρακολούθηση ή την καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων.
Washington Post