Πώς το Μαρόκο απέκτησε αυτοκινητοβιομηχανία σε 10 χρόνια

Κοινοποίηση:
macron-morocco

Αυτοκινητοβιομηχανία στο Μαρόκο, που συμβάλει 22% στο ετήσιο ΑΕΠ με εξαγωγές ύψους 14 δισ. δολαρίων και αμοιβές σε ντόπιους εξειδικευμένους εργάτες πάνω από το μέσο εισόδημα. Μόνο ως όνειρο θα φάνταζε πριν από 10 χρόνια όταν το αφρικανικό βασίλειο παρουσίασε το φιλόδοξο σχέδιο εκβιομηχάνισης της χώρας στο πλαίσιο αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου.

Τρία χρόνια νωρίτερα το Μαρόκο (μαζί με την Ιορδανία) είχε καταφέρει να βγει αλώβητο από την Αραβική Άνοιξη. Στα τέλη του 2010, αρχές 2011, ο Μαροκινός Μοχάμεντ ΣΤ’, όπως και ο Ιορδανός βασιλιάς Αμπντάλα B’, προτίμησε να προωθήσει ένα μετριοπαθές πακέτο μεταρρυθμίσεων (μαζί με νέο Σύνταγμα) από το να καταφύγει στη «δύναμη των όπλων» που επέλεξαν πρόεδροι άλλων αραβικών κρατών, όπως ο Καντάφι (Λιβύη), ο Μπεν Άλι (Τυνησία), ο Αμπντουλάχ Σαλέχ (Υεμένη) και ο Άσαντ (Συρία). Η επιλογή αυτή ήταν κομβική για την οικονομία της χώρας, καθώς το αραβικό βασίλειο απέφυγε τον εμφύλιο πόλεμο.

Από την ανεξαρτησία του τον Μάρτιο του 1956 από τη Γαλλία, το Μαρόκο στήριξε για δεκαετίες την οικονομία του στην αγροτική παραγωγή, την αλιεία και τον τουρισμό. Μετά, όμως, την προειδοποιητική βολή της Αραβικής Άνοιξης, το Νο 18 στη δυναστεία των Αλεβιτών έδωσε εντολή για αλλαγή παραγωγικού μοντέλου, με έμφαση στην εκβιομηχάνιση της χώρας και τις μεγάλες επενδύσεις στις υποδομές.

Μαρόκο, το success story στην αυτοκινητοβιομηχανία

Το Μαρόκο μπορεί να υπερηφανεύεται ότι εξάγει στην Ευρώπη περισσότερα αυτοκίνητα σε σχέση με την Κίνα. Η γεωγραφική εγγύτητα με τη «Γηραιά Ήπειρο» έπαιξε τον ρόλο της, ωστόσο από μόνη της δεν ήταν αρκετή για να μπορέσει το Μαρόκο να πείσει ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες να στήσουν γραμμές παραγωγής τους στο έδαφός του.

Προηγήθηκαν σημαντικές επενδύσεις στις υποδομές. Νέοι αυτοκινητόδρομοι, εκσυγχρονισμός στα λιμάνια και (κυρίως) ριζική αναβάθμιση στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Στην Ταγγέρη, στρατηγικό λιμάνι στα βορειοδυτικά της χώρας, τρεις φορές την ημέρα ένα τρένο ασφυκτικά φορτωμένο με αυτοκίνητα από το εργοστάσιο της Renault, κάνει την εμφάνισή του. Τα ολοκαίνουργια αυτοκίνητα φορτώνονται στα πλοία με προορισμό τις ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες. Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία έχει πετύχει να εξάγει σε ετήσια βάση 400.000 οχήματα… made in Morocco, βάζοντας πλώρη για τις 500.000 μέχρι το 2025.

Η αποτελεσματική εφοδιαστική αλυσίδα είναι ένα από τα διαπραγματευτικά ατού των Μαροκινών αξιωματούχων, όταν κάθονται στο τραπέζι των συζητήσεων με εκπροσώπους ξένων αυτοκινητοβιομηχανίων. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο τα οχήματα που βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής μεταφέρονται σε τεράστια υπαίθρια πάρκινγκ λιμανιών της χώρας, απέναντι από τα ευρωπαϊκά παράλια, πριν μπουν στη συνέχεια σε πλοία που θα τα μεταφέρουν σε χώρες της Ευρώπης. Στελέχη της Renault, αναφερόμενοι στο Μαρόκο, το αποκαλούν «η Χώρα του Sandero». Τα περισσότερα Dacia Sandero κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Renault, η οποία είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική αυτοκινητοβιομηχανία που δραστηριοποιείται στο Μαρόκο.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

1 Comment

  1. Κι εμείς είχαμε την ΤΕΟΚΑΡ και τη ΒΙΑΜΑΞ αλλά βλέπετε, τα ευρωλιγούρικα κρέατα θέλανε Ευρώπη… Κατάρα σε αυτούς, στις οικογένειες και στα παιδιά τους!

Comments are closed.