Σχέδιο για χορήγηση εφάπαξ ποσού με τη μορφή επιδόματος σε 3 εκατομμύρια δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους. Πόσο είναι το ποσό που θα λάβουν δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Έτσι θα αξιοποιηθεί το κονδύλι των 658 εκατ. ευρώ που υπάρχει στον προϋπολογισμό. Ανήσυχοι οι δανειστές ζητούν περισσότερες πληροφορίες για το επίδομα.
Σχέδιο για τη χορήγηση ενός εφάπαξ ποσού ως επίδομα σε 3 εκατομμύρια συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους, ακόμα και αν δεν εκδοθούν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας επεξεργάζονται τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, το επίδομα μπορεί να αντιστοιχεί στην καταβολή του κομμένου δώρου Πάσχα ή του επιδόματος αδείας και ανέρχεται σε 250 ευρώ για τους δημοσίους υπαλλήλους και 200 ευρώ για τους συνταξιούχους του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.
Τα επιτελεία των δύο υπουργείων έχουν πιάσει χαρτί και μολύβι και υπολογίζουν το κόστος μιας τέτοιας απόφασης η οποία αποτελεί κίνηση υψηλής πολιτικής σημασίας ενόψει εκλογικών αναμετρήσεων. Κορυφαίος κυβερνητικός αξιωματούχος επισημαίνει στην Realnews ότι η χορήγηση εξαρτάται από τις δυνατότητες της χώρας διευκρινίζοντας ότι ακόμη τα αναδρομικά ποσά δεν έχουν αμετάκλητα κριθεί.
«Δεν σχεδιάζουμε την πολιτική μας επειδή μας υποχρεώνουν τα δικαστήρια», λέει χαρακτηριστικά. Κυβερνητικοί παράγοντες αναφέρουν ότι θα μπορούσε να αξιοποιηθεί προς αυτή την κατεύθυνση το υπό κατανομή κονδύλι συνολικού ποσού 658 εκατ. ευρώ που πιστοποιήθηκε πρόσφατα από το υπουργείο Οικονομικών, με τα στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού.
Παραμένει ακόμα αδιευκρίνιστο το πώς θα κατανεμηθούν οι συγκεκριμένες δαπάνες με την Κομισιόν να έχει διατυπώσει στην τελευταία της έκθεση υπόνοιες για ενδεχόμενη χρήση τους στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, Χωρίς να έχουν προσμετρηθεί στους υπολογισμούς των Ευρωπαίων για το εκτιμώμενο ύψος του φετινού πρωτογενούς πλεονάσματος. Το θέμα, πάντως προβληματίζει τους εταίρους και γι’ αυτόν τον λόγο θα συζητηθεί τόσο στο Euro Working Group της προσεχούς Δευτέρας όσο και στο Eurogroup της 5ης Απριλίου όπου θα ζητηθούν από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την αξιοποίηση του κονδυλίου και το όποιο επίδομα.
Τελική απόφαση δεν έχει ακόμα ληφθεί, καθώς εκτός από ζήτημα πολιτικής βούλησης αναζητείται και ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος που θα επιτρέψει τη χορήγηση του ποσού, χωρίς να προκληθούν κλυδωνισμοί στον κρατικό προϋπολογισμό και χωρίς να υπάρξουν αναταράξεις στις σχέσεις με τους εταίρους.
Επίσης δεν έχει διευκρινιστεί εάν το επίδομα θα έχει μόνιμο ή προσωρινό χαρακτήρα. Άλλωστε, δεν υπάρχουν τα ταμειακά διαθέσιμα για την επαναφορά ακόμη και των κομμένων επιδομάτων.
Το κόστος της παροχής
Από την επεξεργασία που έχει γίνει, για την επιστροφή όλων των δώρων σε συνταξιούχους του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και στους δημοσίους υπαλλήλους απαιτούνrαι περίπου 2,5-2,8 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, για τα δώρα των συνταξιούχων απαιτούνται:
-Για κύριες συντάξεις €ως 1,5 δισ. ευρώ.
-Για όσους λαμβάνουν και επικουρική σύνταξη έως 550 εκατ. ευρώ.
-Για τους δημοσίους υπαλλήλους έως 700 εκατ. ευρώ.
Επειδή η ολική επαναφορά συνεπάγεται υπέρογκο δημοσιονομικό κόστος και με δεδομένο ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας θα κρίνει αντισυνταγματική ή μη την κατάργηση της παροχής και όχι το ύψος του ποσού, εκτιμάται ότι θα μπορούσε να δοθεί η παροχή με τη μορφή επιδόματος που υπολογίζεται από 650 εκατ. έως και 1 δισ. ευρώ. Εάν το επίδομα δεν έχει έκτακτη μορφή, θα πρέπει να εξευρεθεί αντίστοιχο ποσό για την ετήσια καταβολή της, ενώ η επιβάρυνση θα κληρονομηθεί στην κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εθνικές εκλογές.
Σύμφωνα με μία άλλη εκδοχή, για τον υπολογισμό του μελλοντικού κόστους εάν τελικό έχει μόνιμη μορφή, το κόστος για τους συνταξιούχους θα μπορούσε να «συμψηφιστεί» με το ποσό της προσωπικής διαφοράς των συνταξιούχων. Η προσωπική διαφορά έχει παραμείνει ως μέγεθος και, μάλιστα, υπολογισμένη ανά συνταξιούχο, έστω και με λάθη- και θα περιορίζεται κάθε φορά που θα δίνεται αύξηση στους νέους συνταξιούχους μετά το 2022. Για τους δημοσίους υπαλλήλους ο συμψηφισμός θα μπορούσε να γίνει μέσω του ενιαίου μισθολογίου. Σε αυτή την περίπτωση οι δημόσιοι υπάλληλοι, σε ετήσια βάση, δεν θα έχουν καμία αύξηση στις αποδοχές τους.
Ανήσυχοι οι δανειστές από το κόστος των αναδρομικών
Το ζήτημα των δικαστικών αποφάσεων και των αξιώσεων για την επιστροφή των αναδρομικών παρακολουθούν από κοντά οι δανειστές της χώρας καθώς θεωρούν ότι πρόκειται για μέγιστο δημοσιονομικό κίνδυνο. Το Διεθνές Νομισματικά Ταμείο, στην πρόσφατη έκθεση του στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας της χώρας εκτιμά ότι οι δικαστικές αποφάσεις θα μπορούσαν να επιφέρουν εφάπαξ επιβάρυνση 9,5 δισ. ευρώ για τον ελληνικό προϋπολογισμό και επιβαρύνσεις ύψους 0,75% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση για πολλά χρόνια. Παράλληλα, εστιάζει στο γεγονός πως οι εν λόγω αποφάσεις ανατρέπουν μεταρρυθμίσεις όπως η ασφαλιστική μεταρρύθμιση και οι προσαρμογές στο μισθολογικό καθεστώς του Δημοσίου. Από την άλλη πλευρά, η Κομισιόν έχει προειδοποιήσει την κυβέρνηση ότι θα πρέπει να λάβει ισοδύναμα μέτρα, εφόσον οριστικοποιηθούν οι σχετικές αποφάσεις, ενώ αν ανατραπούν μεταρρυθμίσεις κλειδιά, όπως ο νόμος Κατρούγκαλου, θα πρέπει να θεσπίσει νέες μεταρρυθμίσεις στο ίδιο πεδίο πολιτικής. Επισημαίνεται ότι η Κομισιόν βρίσκεται σε επιφυλακή για το κονδύλι των 658 εκατομμυρίων ευρώ καθώς εκτιμά ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για προεκλογικού τύπου παροχές από την κυβέρνηση.