Το Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας αποφασίζει για το μέλλον του ιερού μνημείου των απανταχού Χριστιανών – Η μετατροπή του σε τζαμί θα αποτελέσει πλήγμα τόσο για τους απανταχού Χριστιανούς όσο και για την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομία
Μια από τις κρισιμότερες ημέρες για το Παγκόσμιο Μνημείο της Ορθοδοξίας τον Ναό της Αγίας Σοφίας ξημέρωσε σήμερα καθώς όπως όλα δείχνουν σε λίγες ώρες το Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας θα αποφασίσει εάν το Μουσείο σήμερα θα μετατραπεί ξανά σε τζαμί μετά από 83 χρόνια.
Το αίτημα για την μετατροπή σε τζαμί έχει υποβάλει η Τουρκική Ένωση Υπηρεσίας Μόνιμων Βακουφίων Ιστορικών Μνημείων και Περιβάλλοντος εδώ και τρία χρόνια ωστόσο όπως φαίνεται η τουρκική «δικαιοσύνη» επέλεξε μια έντονη στιγμή για να εξετάσει το θέμα αυτό.
Τα τουρκικά ΜΜΕ ανέφεραν πως η εν λόγω Ένωση είχε ζητήσει το 2004 από τον πρωθυπουργό τότε Ερντογάν να ανοίξει η Αγία Σοφία ωστόσο ο νυν σουλτάνος τότε φορούσε ακόμα τον μανδύα του μετριοπαθούς και δεν απάντησε στο αίτημα.
Οι ίδιοι μουσουλμάνοι προσέφυγαν το 2005 στο Συμβούλιο της Επικρατείας από όπου έλαβαν αρνητική απάντηση και το 2014 στο Συνταγματικό Δικαστήριο.
Ωστόσο οι πρακτικές που έχει ακολουθήσει την τελευταία διετία ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αυξάνουν την ανησυχία για μια αρνητική απόφαση για την Ορθοδοξία και εν γένει τον Χριστιανισμό. Τον Ιούνιο του 2016 αναγνώστηκε το Κοράνι μέσα στην Αγία Σοφία και μάλιστα σε ζωντανή μετάδοση από την κρατική τουρκική τηλεόραση.
Οι Αμερικανοί αντέδρασαν ζητώντας από την Τουρκία να σεβαστεί την ιστορία της Αγίας Σοφίας, ενώ και ο Οικουμενικός Πατριάρχης, κάλεσε τους Τούρκους «να σεβαστούν τη θρησκεία μας».
Ένα μήνα αργότερα η ΕΕ αποφάσιζε το «πάγωμα» των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Τουρκία κάνοντας σαφείς αναφορές στις προκλήσεις εντός της Αγίας Σοφίας. Ωστόσο αυτό δεν πτόησε το τουρκικό κράτος, ούτε τους βουλευτές του κυβερνώντος AKP που ζήτησε να γίνει η Αγιά Σοφιά ξανά τζαμί ως αντίποινα για την επικείμενη τότε και πραγματοποιηθείσα μετά αναγνώριση της Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσας του Ισραήλ από τις ΗΠΑ. Τον Δεκέμβριο του 2017 μια ομάδα μουσουλμάνων με το όνομα «Εστίες Μαχητών» εισέβαλε στην Αγία Σοφία την ώρα που ήταν γεμάτη από τουρίστες και προσευχήθηκε.
Τρεις μήνες αργότερα ο ίδιος ο Ταγίπ Ερντογάν με πρόφαση τα εγκαίνια έκθεσης μετέβη στην Αγία Σοφία και αφού προσευχήθηκε δήλωσε πως ο χώρος ήταν τζαμί που έγινε μουσείο δίνοντας το έναυσμα περισσότερο διεκδικήσεων. Φέτος και πιο συγκεκριμένα τον Μάιο οι τουρκικές Αρχές επέτρεψαν σε χιλιάδες μουσουλμάνους να προσευχηθούν έξω από την Αγία Σοφία την πρώτη ημέρα του Ραμαζανιού.
Η παγκόσμια κοινότητα περιμένει την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Τουρκίας με μεγάλη αγωνία καθώς η μετατροπή του σε τζαμί θα αποτελέσει πλήγμα τόσο στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομία αλλά και στους απανταχού Χριστιανούς.
Ύψωση του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού
Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου, νίκας τοῖς Βασιλεῦσι κατὰ βαρβάρων δωρούμενος καὶ τὸ σὸν φυλάττων διὰ τοῦ Σταυροῦ σου πολίτευμα.
***ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΑΔΕΛΦΙΑ ΜΟΥ, ΑΙΩΝΙΑ ΑΓΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛA***
***************
Η εύρεσις και η ύψωσις του Τιμίου Σταυρού.
Το 326 μετά την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο η μητέρα του Μ. Κωνσταντίνου Ελένη αναχώρησε για τους Αγίους Τόπους, όπου άρχισε το κτίσιμο λαμπρών ναών στα μέρη που κατά την παράδοση είχαν διαδραματισθεί γεγονότα σχετικά με τη επί γης παρουσία του Κυρίου μας και άλλα γεγονότα της Βίβλου . Επίκεντρο αυτών υπήρξε ο Πανάγιος Τάφος του Κυρίου. Στο σημείο εκείνο ο αυτοκράτορας Αδριανός είχε κτίσει το 135, κατά τη δεύτερη καταστροφή της Ιερουσαλήμ, ναό της Αφροδίτης έχοντας επιχωματώσει τον τόπο του Γολγοθά και της ταφής ώστε να μην μπορούν να προσέρχονται οι Χριστιανοί στον τόπο αυτό . Η αγία Ελένη επιδόθηκε σε προσπάθειες για την ανεύρεση του Τιμίου Σταυρού . Ύστερα από επίπονες ανασκαφές τελικά βρέθηκαν τρεις σταυροί, του Κυρίου και των δύο ληστών. Τότε κατά την παράδοση της Εκκλησίας ο επίσκοπος Ιεροσολύμων Μακάριος, αφού έκανε δέηση, άγγιξε τους σταυρούς στο σώμα μιας νεκρής γυναίκας, όταν τοποθετήθηκε πάνω της ο τρίτος σταυρός, που ήταν του Κυρίου, η γυναίκα αναστήθηκε .
Σύμφωνα με την παράδοση της Εκκλησίας, αμέσως μετά την εύρεση του, η αγία Ελένη τον ασπάσθηκε και τον παρέδωσε στον επίσκοπο Ιεροσολύμων Μακάριο . Η είδηση διαδόθηκε σε όλα τα μέρη της Ιερουσαλήμ. Πλήθη πιστών άρχισαν να συρρέουν για να αγγίξουν το τίμιο ξύλο, λόγω όμως του συνωστισμού, ο επίσκοπος ύψωσε τον Τίμιο Σταυρό για να τον δουν οι παρευρισκόμενοι χριστιανοί και τους ευλόγησε. Την ίδια ημέρα εορτάζουμε και τη δεύτερη ύψωση, η οποία πραγματοποιήθηκε λίγα χρόνια μετά, το 335, την επομένη των εγκαινίων του Ναού της Αναστάσεως .
Τέλος την ίδια ημέρα καταγράφεται στους συναξαριστές και μία τρίτη και τελευταία ύψωση του Τιμίου Σταυρού το έτος 630 . Ο αυτοκράτορας Ηράκλειος πολέμησε την περίοδο εκείνη τους Πέρσες, οι οποίοι προ 14 ετών, είχαν καταλάβει την Παλαιστίνη και είχαν αρπάξει τον Τίμιο Σταυρό. Ο Ηράκλειος αφού νίκησε τους Πέρσες επανέκτησε τον Σταυρό και αποκατέστησε στον πατριαρχικό θρόνο τον πατριάρχη Ζαχαρία, ο οποίος ήταν αιχμάλωτος των Περσών . Στις 14 Σεπτεμβρίου ήρθε στα Ιεροσόλυμα φέροντας στους ώμους του τον Σταυρό. Φθάνοντας στο Ναό της Αναστάσεως τον παρέδωσε στον πατριάρχη Ζαχαρία, ο οποίος και τον ύψωσε ώστε να τον δουν και να ευλογηθούν τα πλήθη, ψάλλοντας για πρώτη φορά το απολυτίκιο «Σώσον Κύριε τον λαόν Σου…».