Μέχρι σήμερα το όνομα του Γιώργου Προκοπίου στα παγκόσμια σαλόνια της ναυτιλίας ακουγόταν κυρίως για τα μεγάλα deals ναυπήγησης πλοίων που «δαμάζουν» μέχρι και τους πάγους της Αρκτικής και για τα ναυλοσύμφωνα εκατομμυρίων δολαρίων με ενεργειακούς κολοσσούς, όπως η BG Group και η Gazprom.
Όμως, η απόφασή του να προχωρήσει σε δημόσια εγγραφή της Dynagas LNG Partners στην Wall Street έβγαλε στην επιφάνεια και προβλήματα με τις τράπεζες και αδυναμίες του ομίλου, τα οποία, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα μπορούσαν να «ναρκοθετήσουν» μέχρι και την προσπάθειά του να πείσει τους επενδυτές να τοποθετηθούν στην εταιρία και να αντλήσει τα 150 εκατ. δολ. που έχει θέσει ως στόχο.
Ο εφοπλιστής, ο οποίος πολλές φορές «φιγουράρει» στις λίστες με τους 100 ισχυρότερους ανθρώπους της ναυτιλίας, ελέγχοντας έναν στόλο συνολικής χωρητικότητας, 11 εκατ. τόνων περίπου, βρίσκεται μπροστά σε μια νέα «περιπέτεια», αυτή την φορά στα «διεθνή ύδατα».
Τρία χρόνια μετά τον θόρυβο που ξέσπασε στην Ελλάδα από την υπόθεση φοροαποφυγής που ανακάλυψε το ΣΔΟΕ, σύμφωνα με το οποίο ο Προκοπίου είχε στην κατοχή του 120 ακίνητα αντικειμενικής αξίας 250 εκατ. ευρώ σε όλη την χώρα, για τα οποία δεν είχε πληρώσει ούτε ευρώ φόρο και από την «βαριά καμπάνα» των 40 εκατ. ευρώ (ο ίδιος αρνήθηκε ότι υπήρξε όπως και το ότι έχει κάποια εκκρεμότητα στην εφορία), βρίσκεται στο προσκήνιο σχετικά με το αν θα πετύχει το στοίχημά του, να γίνει η Dynagas LNG Partners η πρώτη εταιρία του ομίλου του που θα περάσει το «κατώφλι» του Nasdaq ή θα «σκοντάψει» στην δυσπιστία των επενδυτών.
Τo «αγκάθι»
Ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για τον Γιώργο Προκοπίου αποτελεί, σύμφωνα με την ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, το γεγονός ότι η εταιρία του έχει αθετήσει τρεις φορές μέχρι σήμερα, όρους και ρήτρες συμφωνιών της με τις τράπεζες, προκαλώντας μια εντεινόμενη ανησυχία στους αναλυτές και σε όσους παρακολουθούν την πορεία της.
Η πρώτη ήταν όταν η Dynagas παραδέχτηκε πως ο Προκοπίου χρησιμοποίησε 140 εκατ. δολ. για να χρηματοδοτήσει ναυπηγήσεις πλοίων, χωρίς να εξασφαλίσει την απαιτούμενη συναίνεση των πιστωτών της τον Απρίλιο του 2012.
Στην δεύτερη περίπτωση, η Dynagas εγγυήθηκε χρηματοδότηση για τέσσερα από τα τελευταία νεότευκτα πλοία, αξίας 625 εκατ. δολ, χωρίς για ακόμη μια φορά την απαιτούμενη έγκριση των πιστωτών.
Η Credit Suisse είναι η μία από τις πιστώτριες τράπεζες, η οποία έχει δανειοδοτήσει τη ναυτιλιακή εταιρία και έχουν αθετηθεί όροι της συμφωνίας, ωστόσο αποτελεί μία από εκείνες που δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στην κίνηση δημόσιας εγγραφής που σχεδιάζει η ναυτιλιακή.
Η άλλη είναι η RBS, η οποία εμφανίζεται να είναι η τράπεζα εκείνη που καταλόγισε στην εταιρία του Γιώργου Προκοπίου ότι παραβίασε τρέχουσες ρήτρες της συμφωνίας και η οποία έχει υποβαθμίσει την εικόνα της εταιρίας, προειδοποιώντας να μην προχωρήσει σε νέες παραβιάσεις.
Η τρίτη παραβίαση αφορά σε όρο της συμφωνίας που προβλέπει την ύπαρξη ρευστότητας τουλάχιστον 30 εκατ. δολ. σε μετρητά, ενώ η εταιρία μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2013 διέθετε μόλις 2,8 εκατ. δολάρια. Οι παραβιάσεις αυτές σε συνδυασμό με την μετατροπή του χρέους σε βραχυπρόθεσμο και με το ότι τα κεφάλαια που αναμένεται να αντληθούν από την δημόσια προσφορά, εν μέρει θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή ενός δανείου, συνιστούν σημαντικές «αδυναμίες».
Γι’ αυτό και το ερώτημα που τίθεται από την Tradewinds, είναι αν η εταιρία θα κατορθώσει να ξεπεράσει αυτούς τους «σκοπέλους», όπως και την αίσθηση ότι ετοιμάζεται να εισέλθει στην αμερικανική χρηματαγορά, από ανάγκη.
Οι υποστηρικτές της δημόσιας προσφοράς του Γιώργου Προκοπίου υποστηρίζουν ότι η Dynagas θα προσπαθήσει να «θεραπεύσει» τις ρήτρες των συμφωνιών με τους πιστωτές προτού βάλει «ρότα» για το roadshow, όπου θα γίνει η επίσημη παρουσίασή της στους επενδυτές, και το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί εντός των επόμενων βδομάδων ή και λίγο αργότερα.
Οι ίδιοι τονίζουν ότι σε περίπτωση που κάτι δεν πάει όπως προσδοκά ο Έλληνας εφοπλιστής, ατού του αποτελεί το ότι η εταιρία του παραμένει κερδοφόρος, καταγράφοντας κέρδη 22,73 εκατ. δολ. το πρώτο μισό του 2013 από 14,39 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
«Δεν χρειάζεται να γίνει εισηγμένη. Αν δεν επιτευχθεί η σωστή αποτίμηση, ίσως θα πρέπει να κάνει βήματα οπισθοχώρησης. Μπορεί να στηριχθεί και στις δικές της δυνάμεις η Dynagas» καταλήγουν.
Ποντάρει στην άντληση 150 εκ. δολ. – Ατού τα χρυσά ναυλοσύμφωνα με κολοσσούς
Το «άλλο πρόσωπο» της Dynagas είναι εκείνο μιας εταιρίας που χρηματοδοτείται από έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, τον Γιώργο Προκοπίου, ο οποίος έχει επενδύσει πολλά εκατομμύρια τα τελευταία έξι χρόνια ειδικά στον τομέα της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, ο οποίος παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και σε αυτό ποντάρει πολλά για να πείσει τους επενδυτές να τοποθετήσουν τα κεφάλαια στην εταιρία του.
Η Dynagas έχει συνάψει συμβόλαια για 10 πλοία LNG carriers. Τρία της παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία μέσα στο τρέχον έτος, ενώ είναι προγραμματισμένο να παραλάβει άλλα τέσσερα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Ο Γιώργος Προκοπίου ήταν μάλιστα από τους πρώτους ισχυρούς των θαλασσών που έκαναν business με τους Ρώσους, στέλνοντας ένα LNG carrier μέσω της Νότιας Διαδρομής της Αρκτικής.
Συγκαταλέγεται επίσης, μεταξύ των έξι πλοιοκτητών που συζητούν με την ρωσική Novatek και τον ενεργειακό κολοσσό, Total για την απασχόληση 12 έως 16 εξειδικευμένων ice- class LNG carriers που θα ταξιδέψουν επίσης στην Αρκτική για το project Yamal LNG. Μεγάλα συμβόλαια διαθέτει επίσης η Dynagas και με τον ρωσικό «γίγαντα» της Gazprom, η οποία προτίθεται να ναυλώσει περίπου 13 πλοία για projects που σχετίζονται με τα ρωσικά συμφέροντα.
Με πληροφορίες από dealnews.gr και e-nautilia.gr