Να γίνει ο αγωγός East Med εδώ και τώρα προτρέπει το think tank Gatestone Institute, ενώ την ίδια στιγμή, τα ”χώνει” στην Κυβέρνηση Μπάιντεν, που έχει φιλοτουρκική στάση!
Αναλυτικά το άρθρο:
”Η Τουρκία είναι αντίθετη στο έργο του αγωγού EastMed. Όταν η κυβέρνηση Μπάιντεν ανακοίνωσε για πρώτη φορά την ανεπίσημη αντίθεσή της στο έργο, οι λόγοι που δόθηκαν από τις ΗΠΑ ήταν κυρίως περιβαλλοντικοί και οικονομικοί. Στη συνέχεια, ξαφνικά, η Nuland ισχυρίστηκε ότι το χρονοδιάγραμμα για το έργο είναι πολύ μεγάλο επειδή η Ευρώπη χρειάζεται φυσικό αέριο «τώρα». Όποιοι και αν είναι οι λόγοι που αναφέρθηκαν, θεωρούνται ως μια απροκάλυπτη απόπειρα κατευνασμού της Τουρκίας εις βάρος της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης και απόπειρες να απελευθερωθεί από την ενεργειακή εξάρτηση της Ρωσίας. Η κυβέρνηση Μπάιντεν αποδεικνύει για άλλη μια φορά πώς, δυστυχώς, προτιμά να κάνει επιχειρήσεις.
Η Ρωσία αναμένεται να βγάλει σχεδόν 321 δισεκατομμύρια δολάρια από τις εξαγωγές ενέργειας της φέτος, σύμφωνα με το Bloomberg.
Είκοσι επτά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρόλο που υιοθέτησαν πέντε πακέτα κυρώσεων από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, έχουν ξοδέψει τουλάχιστον περίπου 35 δισεκατομμύρια ευρώ — περίπου 38 δισεκατομμύρια δολάρια — σε πληρωμές στη Ρωσία για το πετρέλαιο και το φυσικό της αέριο από την εισβολή , σύμφωνα με τον επικεφαλής εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ, Josep Borrell.
Η ΕΕ δυσκολεύεται περισσότερο να νικήσει την εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, χρηματοδοτώντας έτσι, δυστυχώς, την πολεμική προσπάθεια της Ρωσίας. Το 36% των εσόδων της Ρωσίας πέρυσι προήλθε από την πώληση πετρελαίου και φυσικού αερίου. “Τα έσοδα από το πετρέλαιο αποτελούν μεγάλο μερίδιο του προϋπολογισμού της Μόσχας. Είναι μια βασική πηγή χρηματοδότησης για την εισβολή του Πούτιν στην Ουκρανία. Η μείωση των εσόδων από το πετρέλαιο της Ρωσίας θα μπορούσε να επισπεύσει τον τερματισμό της σύγκρουσης”, έγραψε πρόσφατα ο μελετητής του American Enterprise Institute Michael R. Strain.
Η ΕΕ στο σύνολό της, μέχρι στιγμής, έχει καταφέρει μόνο να συμφωνήσει για την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού άνθρακα, οι οποίες πέρυσι ανήλθαν σε μόλις 4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, αριθμός πολύ μικρότερος από ό,τι για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Αντιμετωπίζοντας την αυξανόμενη πίεση να σταματήσει να εισάγει ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, καθώς τα ρωσικά εγκλήματα πολέμου συνεχίζουν να αυξάνονται, η Ευρώπη αναζητά μανιωδώς ενεργειακές εναλλακτικές, βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες.
Υπάρχουν, ωστόσο, ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ήδη αποφασίσει να σταματήσουν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Λιθουανία το έκανε πρόσφατα. Ο πρόεδρός του, Gitanas Nauseda, έγραψε στο Twitter: «Αν μπορούμε να το κάνουμε, μπορεί να το κάνει και η υπόλοιπη Ευρώπη». Η Πολωνία ανακοίνωσε επίσης ότι θα τερματίσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Στις 27 Απριλίου, η Ρωσία δήλωσε ότι μειώνει το φυσικό αέριο προς την Πολωνία και τη Βουλγαρία. Και οι δύο χώρες είχαν αρνηθεί να πληρώσουν για τις εισαγωγές φυσικού αερίου σε ρωσικά ρούβλια, όπως είχε ζητήσει ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν. Άλλες χώρες ενδέχεται επίσης να αντιμετωπίσουν σύντομα μια ξαφνική διακοπή των παραδόσεων ρωσικού φυσικού αερίου. Σύμφωνα με τον Edward Gardner της Capital Economics:
«Το διάταγμα του Προέδρου Πούτιν ότι οι πληρωμές φυσικού αερίου που γίνονται από «μη φιλικές» χώρες πρέπει να εκφράζονται σε ρούβλια εγείρει τον κίνδυνο να διακοπεί ο εφοδιασμός σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όταν καταβληθούν οι πληρωμές τις επόμενες εβδομάδες».
Ο καγκελάριος της Γερμανίας Όλαφ Σολτς προειδοποίησε ότι η διακοπή της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου θα μπορούσε να οδηγήσει τη Γερμανία σε ύφεση. Η Γερμανία, είπε, πρέπει να είναι προετοιμασμένη ότι θα μπορούσε να είναι η επόμενη χώρα στην οποία η Gazprom θα μειώσει τις παραδόσεις φυσικού αερίου. Η Ευρώπη, επομένως, χρειάζεται πολλές εναλλακτικές λύσεις στον ρωσικό ενεργειακό εφοδιασμό.
Μία από αυτές τις εναλλακτικές είναι ο προτεινόμενος αγωγός EastMed μήκους 1.900 χιλιομέτρων, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο που εξάγεται από υπεράκτια κοιτάσματα φυσικού αερίου κάτω από τα νερά των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών του Ισραήλ και της Κύπρου, στην Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο αγωγός είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί έως το 2025, με εκτιμώμενο κόστος 6 δισεκατομμυρίων ευρώ, και προβλέπεται να έχει την αρχική ικανότητα μεταφοράς 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως. Οι προκαταρκτικές μελέτες σκοπιμότητας, που πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 2015-18 και πληρώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, διαπίστωσαν ότι το έργο ήταν «τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο και εμπορικά ανταγωνιστικό».
«Η ανάλυση που διεξήχθη για τη δραστηριότητα που σχετίζεται με τις μελέτες οικονομικής, χρηματοοικονομικής και ανταγωνιστικότητας, απέδειξε ότι το έργο [EastMed] συμβάλλει στη βελτίωση της ολοκλήρωσης της αγοράς των σήμερα απομονωμένων χωρών όπως η Κύπρος και ορισμένων ελληνικών περιοχών, στην ενίσχυση της διαφοροποίησης της ενεργειακής ασφάλειας. τις πηγές εφοδιασμού για την Ευρώπη και τη μείωση του λογαριασμού φυσικού αερίου των καταναλωτών σε επίπεδο ΕΕ. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη πρόσθετων καθαρών εισαγωγών για την ικανοποίηση της ζήτησης φυσικού αερίου της ΕΕ έως το 2030 και τον κίνδυνο που σχετίζεται με την τρέχουσα διαθεσιμότητα, προμήθεια και μεταφορά του εφοδιασμού με φυσικό αέριο, το έργο παρέχει στρατηγική συμβολή στην ασφάλεια εφοδιασμού της ΕΕ».
Ως εκ τούτου, το έργο του αγωγού EastMed προχώρησε στην επόμενη φάση των μελετών σκοπιμότητας, οι οποίες βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη.
Τον Ιανουάριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες, σε μια πλήρη ανατροπή πολιτικής, ανακοίνωσαν ανεπίσημα στο Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κύπρο ότι δεν υποστηρίζουν πλέον τον αγωγό. Στη συνέχεια, στις 6 Απριλίου, η υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ για Πολιτικές Υποθέσεις Βικτόρια Νούλαντ κατέστησε ακόμη πιο σαφές ότι οι ΗΠΑ εξοντώνουν επίσημα το έργο EastMed.
Κατά τη διάρκεια επίσκεψής της στην Ελλάδα, η Νούλαντ δήλωσε σε συνέντευξή της στην εφημερίδα Καθημερινή:
“Δεν χρειάζεται να περιμένουμε για 10 χρόνια και να ξοδέψουμε δισεκατομμύρια δολάρια σε αυτά τα πράγματα. Πρέπει να μετακινήσουμε το φυσικό αέριο τώρα, Και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το φυσικό αέριο σήμερα ως μετάβαση σε ένα πιο πράσινο μέλλον. Σε δέκα χρόνια από τώρα πρέπει να είμαστε πράσινοι. Άρα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε LNG [υγροποιημένο φυσικό αέριο] και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε συνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας που μπορούμε να κάνουμε πιο γρήγορα.”
Τα σχόλια της Νούλαντ φάνηκαν εξαιρετικά κωφά σε μια εποχή που οι ΗΠΑ επιδιώκουν ενεργά να μειώσουν τις τιμές του πετρελαίου παγκοσμίως, κάνοντας έκκληση σε δικτατορίες όπως η Σαουδική Αραβία να αυξήσουν την παραγωγή πετρελαίου και ακόμη και φλερτάροντας τη Βενεζουέλα. Αν μη τι άλλο, το πετρέλαιο είναι ακόμη λιγότερο «πράσινο» από το φυσικό αέριο και ο προβλεπόμενος χρόνος κατά τον οποίο μπορεί να κατασκευαστεί ο αγωγός EastMed είναι πιθανώς όχι δέκα χρόνια, αλλά σημαντικά μικρότερος. Επιπλέον, το φυσικό αέριο είναι πιθανό να είναι σημαντικό για τις επόμενες δεκαετίες. Είναι, τουλάχιστον, πολύ απίθανο να υπάρχει αρκετή ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές για να καλύψει τις ευρωπαϊκές ενεργειακές ανάγκες εντός της επόμενης δεκαετίας. Τα ορυκτά καύσιμα πιθανότατα θα εξακολουθήσουν να χρειάζονται για το άμεσο μέλλον για την κατασκευή αυτών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την πτήση με αυτά τα αεροπλάνα. Οι μεγαλύτεροι ωφελούμενοι από το κλείσιμο των ενεργειακών τους βιομηχανιών από τις ΗΠΑ και τη Δύση θα είναι η Ρωσία, το Ιράν και άλλες χώρες που θα βγάλουν απροσδόκητα έσοδα από την πώληση των ορυκτών καυσίμων τους.
Τα σχόλια της Nuland φάνηκαν ιδιαίτερα περίεργα καθώς, μετά τη συνάντηση με τους ομολόγους της στην Τουρκία στις 4 Απριλίου, είπε στην τουρκική εφημερίδα Hurriyet ότι χρειάζονται περισσότεροι αγωγοί στην Ανατολική Μεσόγειο:
«Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη ευκαιριών στην ανατολική Μεσόγειο, ορισμένες που αφορούν τους πλησιέστερους γείτονες της Τουρκίας, κάποιες που περιλαμβάνουν νέες εξερευνήσεις και νέους αγωγούς, πρότεινε η Νούλαντ».
«Λοιπόν, θέλουμε να συνεργαστούμε μαζί σας για όλα αυτά, και θέλουμε ιδιαίτερα να βοηθήσουμε την Τουρκία και τον στόχο της να διαφοροποιηθεί μακριά από τη ρωσική εξάρτηση», είπε.
Οι ΗΠΑ, όπως φαίνεται, προτιμούν να κατευθύνουν την επιχείρηση στον ισχυρό άνδρα της Τουρκίας, τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, παρά στους δημοκρατικούς συμμάχους της Αμερικής, την Κύπρο, το Ισραήλ και την Ελλάδα.
Αυτό που κάνει τα σχόλια της Nuland να φαίνονται ακόμη πιο υποκριτικά είναι ότι ο υπουργός Εξωτερικών Antony Blinken, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αλγερία, θεωρείται ότι προέτρεψε την Αλγερία να ανοίξει ξανά έναν αγωγό που μετέφερε αλγερινό φυσικό αέριο μέσω του Μαρόκου στην Ισπανία, για να βοηθήσει τις ευρωπαϊκές χώρες. να μειώσουν την ενεργειακή τους εξάρτηση από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση Μπάιντεν, επομένως, οι αγωγοί που περνούν μέσω Τουρκίας είναι προφανώς αποδεκτοί, οι αγωγοί φυσικού αερίου της Αλγερίας είναι επίσης αποδεκτοί, αλλά ο από καιρό προγραμματισμένος αγωγός Ισραήλ-Ελληνο-Κυπριακής Δημοκρατίας EastMed δεν είναι αποδεκτός.
Η Τουρκία ήταν αντίθετη στο έργο του αγωγού EastMed από παλιά. Τον Ιανουάριο, όταν η κυβέρνηση Μπάιντεν ανακοίνωσε για πρώτη φορά την ανεπίσημη αντίθεσή της στο έργο, οι λόγοι που έδωσαν οι ΗΠΑ ήταν κυρίως περιβαλλοντικοί και οικονομικοί. Στη συνέχεια, ξαφνικά, η Nuland ισχυρίστηκε ότι το χρονοδιάγραμμα για το έργο είναι πολύ μεγάλο επειδή η Ευρώπη χρειάζεται φυσικό αέριο «τώρα». Όποιοι και αν είναι οι λόγοι που αναφέρθηκαν, θεωρούνται ως μια απροκάλυπτη απόπειρα κατευνασμού της Τουρκίας εις βάρος της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης και απόπειρες να απελευθερωθεί από την ενεργειακή εξάρτηση της Ρωσίας. Η κυβέρνηση Μπάιντεν αποδεικνύει για άλλη μια φορά πώς, δυστυχώς, προτιμά να κάνει επιχειρήσεις”, αναφέρει το άρθρο.
directus.gr