Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI), ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) στην Ελλάδα για την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2024 ανήλθε σε 9,957 δισ. ευρώ. Αυτή η επίδοση δείχνει μια αύξηση της τάξης του 3,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, όταν ο τζίρος είχε διαμορφωθεί στα 9,623 δισ. ευρώ.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος στην αγορά. Το μερίδιο τους σε αξία για το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2024 ανήλθε στο 26,7%, αυξάνοντας από το 25,2% που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας φτάνει το 5,5%, ενώ οι επώνυμες μάρκες σημειώνουν πιο μέτριο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 2,8%.
Ειδικότερα στον τομέα των τροφίμων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνουν ένα ακόμη υψηλότερο ποσοστό, φτάνοντας στο 27,4%, σε σύγκριση με το 26,7% πέρυσι. Στις κατηγορίες ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι στο 19,9%, ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού αγγίζει το 25,7%. Αυτά τα στοιχεία υποδεικνύουν μια σαφή προτίμηση των καταναλωτών προς τις πιο οικονομικές επιλογές που προσφέρουν οι ιδιωτικές ετικέτες.
Επίσης, αυξημένη είναι η ένταση των προσφορών στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, η οποία εντοπίζεται κυρίως στις δύο μεγάλες κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, τα τρόφιμα και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού. Στην πρώτη κατηγορία το ποσοστό του τζίρου που προήλθε από τις προωθητικές αυξήθηκε από 24,9% σε 25,3% και στη δεύτερη από 25,7% σε 26,5%. Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων αγαθών που διατέθηκε υπό καθεστώς προσφοράς αυξήθηκε κατά 25,6% το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου.
Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 4,5%, στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 0,3% ενώ τα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς παρέμειναν ακριβώς στα ίδια επίπεδα πωλήσεων. Την ίδια ώρα, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα ενισχύθηκε κατά 3,7%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 3,8% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά κατά 2,5%.
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το δεκάμηνο Ιανουαρίου Οκτωβρίου 2024 καταγράφηκε αύξηση του τζίρου στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,9%), στα σνακ (3,6%), στα γαλακτοκομικά (4,6%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,8%), στα υλικά μαγειρικής (4,6%), στα μη αλκοολούχα ποτά (7,5%), στα αλκοολούχα ποτά (7,2%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (3,9%), στα απορρυπαντικά και καθαριστικά (0,9%). Μείωση σημειώθηκε στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (-4,1%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (-0,7%).
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τεμάχια σημειώθηκε αύξηση στα συσκευασμένα τρόφιμα (2%), στα σνακ (0,3%), στα γαλακτοκομικά (7,4%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (5,6%), στα υλικά μαγειρικής (1,9%), στα μη αλκοολούχα ποτά: (6%), στα αλκοολούχα ποτά (7,6%), στα προϊόντα ατομικής φροντίδας και υγιεινής (5,1%), στα προϊόντα ατομικής καθαριότητας (2,3%), στα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού (4%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (1,2%).
Τα στοιχεία του δεκαμήνου 2024 δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.). Στα καταστήματα αυτά καταγράφεται αύξηση τζίρου (6,2%), ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται 11,9%. Στα σούπερ μάρκετ (πάνω από 2.500 τ.μ.) καταγράφεται αύξηση τζίρου 4,4% με το μερίδιο να διαμορφώνεται στο 11,5%, ενώ στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) αύξηση τζίρου 2,3% με το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνεται σε 33,1%. Αύξηση 3,5% καταγράφεται στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 43,5% του συνολικού τζίρου.
ΑΠΕ
Ευτυχως που φτηναινουνε τα…πραματα! Στο φιναλε θα τα κλεισουνε! Οξω μαυραγοριτες!