Στα όρια ενός θερμού επεισοδίου βρίσκεται η περιοχή πέριξ των στενών της Δανίας, με την κυβέρνηση της Κοπεγχάγης, η οποία επιτηρεί την ασφάλεια εντός και πέριξ της Γροιλανδίας, να προειδοποιεί για τον αυξημένο κίνδυνο μιας στρατιωτικής αντιπαράθεσης στην Αρκτική, εξαιτίας της «επιθετικής και απειλητικής συμπεριφοράς της Ρωσίας».
Η ετήσια έκθεση της Δανέζικης Υπηρεσίας Πληροφοριών Άμυνας αναφέρει ότι οι εντάσεις γύρω από το θέμα της ασφάλειας εξαπλώνονται στην Αρκτική, με τη Ρωσία να υιοθετεί μια πιο επικίνδυνη προσέγγιση και να επιδεικνύει ελάχιστη διάθεση για διεθνή συνεργασία.
“Η Ρωσία θέτει ως προτεραιότητα την περιοχή και θα επιδείξει ισχύ μέσω επιθετικής και απειλητικής συμπεριφοράς, η οποία θα συνεπάγεται μεγαλύτερο κίνδυνο κλιμάκωσης από ό,τι έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν στην Αρκτική”, αναφέρεται στην έκθεση.
Ο ρόλος της Κίνας
Η Ρωσία αναμένεται να παραχωρήσει απρόθυμα στην Κίνα μεγαλύτερη πρόσβαση στην Αρκτική.
Από την πλευρά της η Κίνα πιθανόν να χρησιμοποιήσει αυτή την πρόσβαση για να ενισχύσει τον ρόλο της στην περιοχή και να προωθήσει τα σχέδιά της για να αποκτήσει στρατιωτική παρουσία, αναφέρεται στην έκθεση.
Η Αρκτική έχει σημαντική στρατιωτική στρατηγική σημασία ως περιοχή ανάπτυξης πυρηνικών υποβρυχίων, τα οποία μπορούν να καλυφθούν κάτω από τον πάγο και, σε περίπτωση σύγκρουσης, να πλήξουν το μεγαλύτερο μέρος της Βόρειας Αμερικής, της Ευρώπης και της Ρωσίας.
Ο σκιώδης στόλος
Οι χώρες της Βαλτικής έχουν ήδη δεσμευτεί να ελέγξουν ένα δίκτυο δεξαμενόπλοιων που μπορεί να βοηθήσει τη Ρωσία να παρακάμψει τις κυρώσεις.
Οι προσπάθειες έρχονται μόλις μια εβδομάδα αφότου η ΕΕ επέβαλε νέες κυρώσεις σε περίπου 50 πλοία που πιστεύεται ότι χρησιμοποιεί η Μόσχα για να αποφύγει τα δυτικά ανώτατα όρια τιμών στις εξαγωγές αργού πετρελαίου.
Έξι βασικές χώρες – το Ηνωμένο Βασίλειο, η Δανία, η Σουηδία, η Φινλανδία, η Πολωνία και η Εσθονία – «θα ζητήσουν από τα σκάφη του στόλου απόδειξη ασφάλισης» καθώς περνούν μέσα από υδάτινους δρόμους όπως η Μάγχη και τα Στενά της Δανίας.
«Εάν τα σκάφη επιλέξουν να μην ανταποκριθούν στα αιτήματά μας, οι ενέργειές τους θα αξιολογηθούν και θα εξεταστούν σε συντονισμό με τους διεθνείς εταίρους μας», ανέφεραν οι αρχές της Δανίας.
Τα πλοία, που χρησιμοποιούν συχνά σημαίες από εταιρείες όπως του Παναμά ή της Λιβερίας, έχουν επίσης κατηγορηθεί ότι απενεργοποίησαν τους αναμεταδότες για να γίνουν ουσιαστικά αόρατα και ότι χρησιμοποιούν κρυφές τακτικές για να κρύψουν την προέλευση του φορτίου.