Η ιταλική κυβέρνηση προχωρά σε αυστηρότερα μέτρα για την αντιμετώπιση των ψεύτικων και πληρωμένων διαδικτυακών κριτικών, με στόχο την προστασία των ξενοδοχείων, εστιατορίων και τουριστικών αξιοθέατων της χώρας από παραπλανητικό και επιζήμιο περιεχόμενο.
Σύμφωνα με ένα νέο σχέδιο νόμου που ανακοινώθηκε πρόσφατα, αλλά χρειάζεται ακόμα έγκριση από το κοινοβούλιο, όσοι επιθυμούν να δημοσιεύσουν μια διαδικτυακή κριτική θα πρέπει να παρέχουν επαληθεύσιμη ταυτότητα καθώς και αποδεικτικά στοιχεία ότι επισκέφθηκαν τον συγκεκριμένο χώρο. Παρόλο που οι ψεύτικες κριτικές είναι ήδη παράνομες στην Ιταλία, η επιβολή του νόμου έχει αποδειχθεί δύσκολη.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι κριτικές θα πρέπει να δημοσιεύονται εντός 15 ημερών από την επίσκεψη και να είναι σχετικές και λεπτομερείς. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να ζητούν την αφαίρεση κριτικών που είναι παλαιότερες των δύο ετών, εάν αυτές δεν θεωρούνται πλέον σχετικές. Οι πληρωμένες ή χορηγούμενες μέσω κινήτρων κριτικές θα απαγορεύονται επίσης.
Η ευθύνη για τον έλεγχο της εγκυρότητας των κριτικών και την επιβολή προστίμων θα ανατεθεί στην αρμόδια αρχή ανταγωνισμού της Ιταλίας. Ωστόσο, παραμένει ασαφές ποιος θα αποφασίζει αν μια κριτική είναι ψεύτικη ή όχι.
Η υπουργός Τουρισμού της Ιταλίας, Ντανιέλα Σαντανκέ, δήλωσε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί σημαντικό βήμα για την προστασία των επιχειρήσεων της χώρας. Τόνισε ότι οι αξιόπιστες κριτικές είναι θεμελιώδεις τόσο για την επιτυχία των εταιρειών όσο και για την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και τουριστών.
Οι οργανώσεις καταναλωτών όπως η Codacons χαρακτήρισαν το νομοσχέδιο ως απαραίτητο βήμα για την προστασία τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων. Παράλληλα, ο γενικός διευθυντής της Fipe-Confcommercio υπογράμμισε ότι οι ψεύτικες κριτικές έχουν προκαλέσει οικονομικές ζημιές στον τομέα της εστίασης και έχουν υπονομεύσει την εμπιστοσύνη του κοινού.
Προβληματισμοί για Ανωνυμία και Απόρρητο
Παρά τις θετικές αντιδράσεις, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με θέματα ιδιωτικότητας καθώς η απαγόρευση ανώνυμων κριτικών μπορεί να μειώσει σημαντικά τον αριθμό σχολίων που δημοσιεύονται διαδικτυακά. Ο πρόεδρος της Federconsumatori σημείωσε ότι ενώ το πρόβλημα έπρεπε να αντιμετωπιστεί, απαιτείται προσοχή ώστε να διαμορφωθεί σωστά κατά τη διάρκεια της κοινοβουλευτικής συζήτησης.