Τα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας καθάρισαν την ατμόσφαιρα

Κοινοποίηση:
koronoiosperiorismoskuklofo

Παρότι είναι ακόμη νωρίς, φαίνεται πως ο περιορισμός κυκλοφορίας των οχημάτων έχει επηρεάσει σημαντικά την ατμοσφαιρική ρύπανση στην πρωτεύουσα, με αποτέλεσμα να έχουν μειωθεί οι εκπομπές ρύπων ακόμα και περισσότερο από 30% κατά τόπους! Με τη χώρα αλλά και όλο τον πλανήτη να μάχεται για την αντιμετώπιση του κορονοΐού, το περιβάλλον βρίσκεται για ακόμη μια φορά στο προσκήνιο και κατά έναν παράδοξο τρόπο φαίνεται πως βγαίνει κερδισμένο.Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος, προκύπτει μεταξύ άλλων ότι τα επίπεδα των εκπομπών από την κυκλοφορία των οχημάτων θεωρείται βέβαιο ότι έχουν επηρεαστεί λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί για τον Covid-19, σε σχέση με προηγούμενες χρονικές περιόδους. Οι συγκεντρώσεις των ρύπων, όμως, στην ατμόσφαιρα είναι συνάρτηση όχι μόνο των εκπομπών, αλλά και της ατμοσφαιρικής χημείας και φυσικής.

«Οι μετρούμενες τιμές συγκέντρωσης για τρεις βασικούς ρύπους έχουν επηρεαστεί σημαντικά το χρονικό διάστημα του 2020, που ελήφθησαν τα περιοριστικά μέτρα, λόγω του Covid-19, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης τριετίας», αναφέρει η διεύθυνση Κλιματικής Αλλαγής και Ποιότητας της Ατμόσφαιρας (ΚΑΠΑ) του ΥΠΕΝ.

Oπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, η σύγκριση των μέσων τιμών συγκέντρωσης για τους ρύπους διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) και αιωρούμενα σωματίδια (ΑΣ10 και ΑΣ2,5) αφορά το χρονικό διάστημα 11 Μαρτίου έως και 30 Μαρτίου 2020, με το αντίστοιχο διάστημα της τριετίας 2017-2019. Παράλληλα, για τη σύγκριση έχουν επιλεγεί οι σταθμοί κυκλοφορίας του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΔΠΑΡ) Πατησίων και Αριστοτέλους, καθώς και ο περιαστικός σταθμός Γεωπονική, που επηρεάζεται σημαντικά λιγότερο από την κυκλοφορία.

«Η σύγκριση γίνεται για τους ρύπους ΝΟ2, που είναι κατεξοχήν ρύπος που επηρεάζεται από την κυκλοφορία, ΑΣ10 και ΑΣ2,5, όπου η συμμετοχή της κυκλοφορίας στις συγκεντρώσεις είναι επίσης σημαντική. Επισημαίνουμε ότι, επειδή φαινόμενα μεταφοράς σκόνης από απομακρυσμένες ξηρές περιοχές (Σαχάρα) συνεισφέρουν στις μετρούμενες συγκεντρώσεις των ΑΣ10, η σύγκριση πραγματοποιείται και για τα ΑΣ2,5, που είναι κυρίως ανθρωπογενούς προέλευσης», τονίζει το υπουργείο.

Ειδικότερα, για το διοξείδιο του αζώτου, για τους σταθμούς κυκλοφορίας Πατησίων και Αριστοτέλους παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των συγκεντρώσεων της τάξης του 31,36% και 23,45% αντίστοιχα, ενώ για τον περιαστικό σταθμό της Γεωπονικής μείωση 1,22%.

Σύμφωνα με την ΚΑΠΑ, είναι εμφανές πως η μείωση της κυκλοφορίας έχει επηρεάσει περισσότερο τις μετρούμενες συγκεντρώσεις στους σταθμούς του Kέντρου, οι οποίοι και καταγράφουν διαχρονικά υπερβάσεις των οριακών τιμών και οι οποίες οφείλονται στην κυκλοφορία.

Αντίθετα, ο περιαστικός σταθμός Γεωπονική, ο οποίος επηρεάζεται σημαντικά λιγότερο από την κυκλοφορία, εμφανίζει και πολύ χαμηλότερη μείωση.

Oπως επισημαίνει η ΚΑΠΑ, παρόλη τη σημαντική μείωση, η μετρούμενη συγκέντρωση στο σταθμό κυκλοφορίας Πατησίων, που είναι διαχρονικά ο πιο επιβαρυμένος σταθμός του Kέντρου, για το μέχρι τώρα χρονικό διάστημα από τη λήψη των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας δεν χαρακτηρίζεται ως «χαμηλή» με βάση τα όρια και το δείκτη για την ποιότητα της ατμόσφαιρας.

Επιπλέον, για τα αιωρούμενα μικροσωματίδια ΑΣ10 για το σταθμό κυκλοφορίας Αριστοτέλους, παρατηρήθηκε σημαντική μείωση 22,32%, ενώ για τα ΑΣ2,5 η μείωση ήταν 10,53%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το παραπάνω χρονικό διάστημα θεωρείται ακόμη πολύ μικρό, προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το βαθμό που τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των οχημάτων επηρέασαν τις τιμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Αθήνα.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: