Όποιος έχει κοιμηθεί μέσα στο αυτοκίνητο, το ξέρει καλά: οι κραδασμοί του προκαλούν υπνηλία.
Τώρα, ειδικοί από την Αυστραλία το απέδειξαν και επιστημονικά, καταγράφοντας μάλιστα και τον χρόνο που απαιτείται για να νιώσει κανείς τα μάτια του να βαραίνουν.
Την σχετική έρευνα πραγματοποίησαν επιστήμονες από το Βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μελβούρνης (RMIT).
Όπως διαπίστωσαν, οι κραδασμοί του αυτοκινήτου προκαλούν υπνηλία στους οδηγούς μέσα σε 15 λεπτά. Και έπειτα από 30 λεπτά, έχει αυξηθεί δραματικά ο κίνδυνος τροχαίου.
Η υπνηλία αναπτύσσεται ακόμα και στους οδηγούς που είναι ξεκούραστοι και έχουν κοιμηθεί πολύ καλά το βράδυ. Γιατί; Διότι ως φαίνεται, οι κραδασμοί του οχήματος και τα αναπαυτικά καθίσματα είναι απλώς ακαταμάχητα, λένε οι ερευνητές.
Πως διεξήχθη η μελέτη
Οι ερευνητές του RMIT ανέλυσαν 15 νεαρούς, οι οποίοι οδήγησαν επί μία ώρα ο καθένας σε προσομοιωτές οδήγησης.
Ο προσομοιωτής έκανε διαφόρων ειδών κραδασμούς, ούτως ώστε άλλοι οδηγοί να νιώθουν όπως στα κανονικά αυτοκίνητα και άλλοι καμία κίνηση.
Η υπνηλία τους αξιολογήθηκε με βάση διάφορες μετρήσεις που τους γίνονταν.
Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, έπειτα από 15 λεπτά οδήγησης με τον απαλό κραδασμό που παρατηρείται στους λείους δρόμους, οι εθελοντές είχαν παρουσιάσει υπνηλία.
Είχε επίσης μειωθεί σημαντικά η συγκέντρωσή τους και το επίπεδο της εγρήγορσής τους.
Η υπνηλία τους επιδεινωνόταν διαρκώς και κορυφώθηκε στα 60 λεπτά. Οι οδηγοί όμως ήδη είχαν αρχίζει τα εικονικά τροχαία μισή ώρα νωρίτερα, αφού η οδήγησή τους γινόταν με πολλά λάθη.
«Ξέρουμε ότι ένας στους πέντε οδηγούς έχουν αποκοιμηθεί στο τιμόνι», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής καθηγητής Stephen Robinson. «Μέχρι τώρα νομίζαμε ότι αυτό συμβαίνει μόνο σε όσους έχουν έλλειψη ύπνου. Το πείραμά μας όμως αποδεικνύει πως αυτό δεν ισχύει. Η υπνηλία μπορεί να προσβάλλει οποιονδήποτε».
Και συνέχισε: «Η έρευνά μας δείχνει ότι οι σταθεροί κραδασμοί σε χαμηλές συχνότητες, όπως αυτοί που βιώνουμε όταν οδηγούμε ΙΧ και φορτηγά, προκαλούν προοδευτική υπνηλία ακόμα και στους πιο ξεκούραστους και υγιείς ανθρώπους».
Οι επιστήμονες συνεχίζουν την έρευνά τους για να εξετάσουν διάφορες συχνότητες κραδασμών και τύπους καθισμάτων. Στόχος τους είναι να εντοπίσουν τα ασφαλέστερα, ώστε να ενημερώσουν σχετικώς και τις αυτοκινητοβιομηχανίες.