Το μεγάλο “σκάνδαλο 112” – Οι ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΕΣ καθυστερήσεις – Πως χάθηκαν ΑΔΙΚΑ τόσες ζώες στην φονική πυρκαγιά

Κοινοποίηση:
583824b4641efa140e048f4a493e26fa_XL

Εκατοντάδες ή και χιλιάδες άνθρωποι που βρίσκονταν στην Ανατολική Αττική θα μπορούσαν να έχουν προειδοποιηθεί για την πυρκαγιά και να είχαν φύγει εγκαίρως από την περιοχή εάν δεν υπήρχαν τεράστιες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του νέου συστήματος 112 – μία οδύσσεια που ήδη μπαίνει στον έβδομο χρόνο παλινωδιών

Η διακήρυξη του διαγωνισμού για το έργο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του 112 που -ανάμεσα σε άλλα- θα μπορούσε να στέλνει μαζικά μηνύματα συναγερμού σε πολίτες οι οποίοι διατρέχουν κίνδυνο από πυρκαγιές και άλλες φυσικές καταστροφές ώστε να εκκενώσουν τα σπίτια τους ή να συγκεντρωθούν σε συγκεκριμένα σημεία, δημοσιεύτηκε το 2011.

Αν και το έργο δρομολογήθηκε το 2014, επί υπουργίας Νίκου Δένδια, με στόχο να παραληφθεί το 2016, οι καθυστερήσεις και τα εμπόδια που ξεκίνησαν να εμφανίζονται περί τα τέλη του 2015 είχαν ως αποτέλεσμα να μην έχει παραδοθεί ακόμα. Στην διακήρυξη του 2011 περιγραφόταν αναλυτικά και λεπτομερώς τι θα μπορούσε να κάνει το εκσυγχρονισμένο 112 και, συγκεκριμένα, η λειτουργία του Συστήματος Συναγερμού Πολιτών, για να ενημερώσει τους πολίτες που κινδυνεύουν από φυσικές καταστροφές ώστε να προλάβουν εγκαίρως να αντιδράσουν.

Μέσα από τις περιγραφές των λειτουργιών αυτών, όπως η αποστολή μαζικών SMS και οδηγιών με φωνητικά μηνύματα σε κινητά και σταθερά τηλέφωνα, αλλά και μέσω email ή ακόμα και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται πόσο χρήσιμο θα μπορούσε να είναι αυτό το σύστημα στις πρόσφατες πυρκαγιές όπου έχασαν τη ζωή τους 83 άνθρωποι.

#1 Πώς δουλεύει το σωτήριο σύστημα 2011.

Επί υπουργίας Χρήστου Παπουτσή στο Προστασίας του Πολίτη αποφασίζεται ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των υπηρεσιών του Ευρωπαϊκού Αριθμού Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών «112». Ζητούμενο είναι η βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης και κρίσεων καθώς και η έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών ανάμεσα σε άλλα και για θέματα φυσικών καταστροφών.

Τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, δημοσιεύεται η διακήρυξη του σχετικού διαγωνισμού, όπου περιγράφονται με αρκετές λεπτομέρειες τα νέα εργαλεία που θα πρέπει να αποκτήσει το 112, στα οποία περιλαμβάνεται και το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών. Όπως αναφερόταν στην διακήρυξη, σε περίπτωση που υπάρχει ένα συμβάν (σ.σ. όπως οι καταστροφικές πυρκαγιές στο Μάτι), ο χειριστής του Συστήματος Συναγερμού Πολιτών μπορεί να εστιάσει στην περιοχή που βρίσκεται σε κίνδυνο και να εντοπίσει όλα τα σταθερά και κινητά τηλέφωνα που βρίσκονται εντός της περιοχής. Στα μεν σταθερά θα υπάρχει η δυνατότητα να σταλούν φωνητικά μηνύματα ενώ στα κινητά τόσο φωνητικά όσο και γραπτά μηνύματα.

Επιπλέον, επικοινωνώντας με τους παρόχους υπηρεσιών Ίντερνετ το νέο 112 θα μπορεί να αντλήσει στοιχεία για όλους τους συνδρομητές που βρίσκονται στην περιοχή. Η δυνατότητα ηχητικών και γραπτών μηνυμάτων σε κινητά που έχουν εντοπιστεί στην περιοχή θα ήταν σωτήρια για αυτούς που βρίσκονταν στο Νέο Βουτζά και κυρίως στο Μάτι, όπου οι δρόμοι σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν σε αδιέξοδα και υπάρχει μόνο μία κεντρική αρτηρία. Πέρα από τα γραπτά, τα φωνητικά μηνύματα και τα email, το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών θα μπορούσε να χρησιμοποιεί ως κανάλια τόσο το Twitter όσο και το Facebook.

#2 Οι εγκληματικές καθυστερήσεις

Ο διαγωνισμός για τον εκσυγχρονισμό του 112 πραγματοποιήθηκε στις αρχές του το 2012. Η σύμβαση -λόγω προσφυγών- υπογράφηκε το 2014. Και αν προχωρούσε ομαλά το έργο θα είχε παραδοθεί το 2016. Ομως… Από τα τέλη του 2015 ξεκίνησε ένα μπαράζ απίστευτης ολιγωρίας: το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη εμφάνιζε προβλήματα να παραδώσει χώρους όπου θα δημιουργούνταν τα απαραίτητα κέντρα επικοινωνίας, υπήρξαν καθυστερήσεις λόγω της μετάβασης του έργου από το ΕΣΠΑ 2007-2013 στο ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ εγκρίθηκαν και αποφάσεις αναστολής υλοποίησης της σύμβασης τη διετία 2016-2017.

Έτσι ο χρόνος παράδοσης του εκσυγχρονισμένου και αναβαθμισμένου 112 μετατέθηκε για τις αρχές του 2019, εάν δεν υπάρξουν άλλα νέα πισωγυρίσματα. Ο προϋπολογισμός για ολόκληρο τον «Εκσυγχρονισμό και την Αναβάθμιση του Συστήματος 112», στο οποίο εντάσσεται και το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών, σύμφωνα με τη διακύρηξη του σχετικού διαγωνισμού ανερχόταν σε 7,13 εκατομμύρια συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ και το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης του θα προερχόταν από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Αναθέτουσα αρχή στον διεθνή ανοικτό διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε αρχές του 2012 ήταν η Κοινωνία της Πληροφορίας.

Η τελευταία τροποποίηση έγινε «εξαιτίας πρόδηλου σφάλματος της καταμέτρησης στην αποτύπωση αθροίσματος του χρόνου υλοποίησης του έργου, του  χρόνου αναστολής του έργου, του απαιτούμενου χρόνου ολοκλήρωσης των προβλεπόμενων από τις κείμενες διατάξεις, εγκριτικών αποφάσεων των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών καθώς και του οποιουδήποτε χρόνου εκτός της καθαρής διάρκειας υλοποίησης».

#3 Ευρώπη εγκαλεί Ελλάδα

Πριν από λίγες ημέρες η αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας εγκάλεσε τις ελληνικές αρχές για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του νέου συστήματος, το οποίο θα έπρεπε να υπάρχει από το 2011. Στις 18 Ιουλίου 2018 η αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπος για την Ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία, Μαρίγια Γκάμπριελ, κάλεσε -με επιστολή της προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα- τις ελληνικές αρχές να υιοθετήσουν άμεσα το σύστημα 112 για τις ανάγκες των ελλήνων και ευρωπαίων πολιτών.

Το σύστημα, σύμφωνα με την Επίτροπο, έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2011 – την ίδια χρονιά δηλαδή που έγινε η διακήρυξη του ανοικτού διαγωνισμού για τον εκσυγχρονισμό του 112. Κερασάκι στην τούρτα: το «eCall», ένα νέο σύστημα το οποίο από 1η Απριλίου 2018 εφαρμόζεται σε όλα τα νέα οχήματα και επιτρέπει στο 112 να εντοπίζει το αυτοκίνητο σε περίπτωση σύγκρουσης. «Καθώς οι καλοκαιρινές διακοπές ξεκινούν, μερικοί Ευρωπαίοι δεν θα καταφέρουν να λάβουν την επείγουσα βοήθεια όταν τη χρειαστούν», αναφέρει η Επίτροπος στην επιστολή της. Οι βουλευτές της ΝΔ Μισέλ Ασημακοπούλου και  Μάκης Βορίδης κατέθεσαν τον Απρίλιο του 2018 ερώτηση προς τους υπουργούς Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα και Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά ζητώντας να ενημερωθούν εάν υποστηρίζεται το «eCall» από το σύστημα 112 στην Ελλάδα.

Ο δεύτερος εξ αυτών τους παρέπεμψε στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας λέγοντας ότι «το υφιστάμενο κέντρο 112 δεν υποστηρίζει την υπηρεσία “eCall”, ενώ η επικαιροποιημένη πληροφορία για το πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί το νέο κέντρο 112, που προαπαιτείται για τις όποιες περαιτέρω ενέργειες υλοποίησης και ενεργοποίησης της υπηρεσίας “eCall”, πρέπει να αναζητηθεί στη ΓΓΠΠ, η οποία και είναι η αρμόδια»

Από την πλευρά του, ο Νίκος Τόσκας απάντησε στους βουλευτές της ΝΔ ότι τα προβλήματα που προκάλεσαν την καθυστέρηση του εκσυγχρονισμού του 112 αφορούν λάθη και προχειρότητες της δικής τους διακυβέρνησης.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: