Το μεγάλο στοίχημα του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) και ο ρόλος της Ελλάδας

Κοινοποίηση:
gass_0

Οι Έλληνες εφοπλιστές στοιχηματίζουν στη μεγάλη ανάπτυξη του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).

Αυτό γράφει η Handelsblatt, αναλύοντας τη μεγάλη επένδυση από Έλληνες επιχειρηματίες που θέλουν η πρόκληση του αύριο να τους βρει προετοιμασμένους.

Η γερμανική οικονομική εφημερίδα αναφέρεται στις μεγάλες επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε τάνκερ LNG και τονίζει ότι θέλουν να επωφεληθούν από τη μεγάλη ανάπτυξή του. Το LNG, εξάλλου, είναι ο τρόπος μεταφοράς που αναπτύσσεται περισσότερο από κάθε άλλο στο διεθνές στερέωμα του φυσικού αερίου.

Είναι ο μοναδικός τρόπος που μπορεί να επιτρέψει στο φυσικό αέριο να εμπορεύεται σε παγκόσμια βάση, όπως συμβαίνει σήμερα με το πετρέλαιο. Τη στιγμή που οι αγωγοί του φυσικού αερίου έχουν συγκεκριμένη αρχή και τέλος και συνεπώς δεν μπορούν να λειτουργήσουν με παγκοσμιοποιημένη λογική, το υγροποιημένο αέριο μεταφέρεται με πλοία και μπορεί να παραδοθεί σε όλα τα μέρη του κόσμου.

Αυτό το έχουν αντιληφθεί και οι Έλληνες εφοπλιστές και επιχειρηματίες και επενδύουν στο υγροποιημένο αέριο με διάφορους τρόπους. Είτε στη παραγωγή του, είτε στη μεταφορά του, είτε στις υποδομές παραλαβής και αεριοποίησης, χερσαίες ή πλωτές. Είναι οι μονάδες που βρίσκονται πιο κοντά στις αγορές και κερδίζουν συνεχώς έδαφος καθώς είναι πιο ευέλικτες, πιο οικονομικές και με το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Βάσει των μετρήσεων και των προβλέψεων του κλάδου, το μερίδιο αγοράς του LNG θα έχει υπερδιπλασιαστεί τις επόμενες δύο δεκαετίες, δείχνοντας το μέγεθος της ταχέως αναπτυσσόμενης αυτής αγοράς. Και οι Έλληνες επιχειρηματίες στοιχηματίζουν σε αυτή την πρόκληση, βάζοντας τη χώρα μας ακόμη πιο δυνατά στην ενεργειακή σκακιέρα.

Το έργο που θα αναβαθμίσει ενεργειακά την Ελλάδα

Δεν έχουν περάσει παρά λίγες ημέρες από την επιτυχημένη ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του Market Test για τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης που αναπτύσσεται από την Ελληνική εταιρεία κοινής ωφέλειας GASTRADE Α.Ε.. Είκοσι εταιρείες υπέβαλαν σχετική Εκδήλωση Ενδιαφέροντος για συνολική δέσμευση έως και 12,2 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος δυναμικότητας επαναεριοποίησης στον πλωτό τερματικό σταθμό και παράδοσης στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Οι ποσότητες αυτές θα προορίζονται για τις αγορές της ευρύτερης Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η Εκδήλωση Ενδιαφέροντος υπερκάλυψε την τεχνική δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ./έτος  του Έργου.

Το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για το έργο της Αλεξανδρούπολης ήταν μεγάλο και η συμμετοχή από σημαντικούς παίκτες της περιφερειακής αλλά και της παγκόσμιας αγοράς φυσικού αερίου σημαίνει πολλά. Είναι βέβαια το ουσιαστικότερο βήμα για την υλοποίηση του έργου και, εν τέλει, για την ενεργειακή αναβάθμιση και τον ενεργειακό πλουραλισμό στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την ΝΑ Ευρώπη συνολικά.

Ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών

Στο αναλυτικό δημοσίευμα της Handelsblatt επισημαίνεται πως από τις 65 παραγγελίες LNG τάνκερ στην Άπω Ανατολή για το 2018, οι 33 προέρχονται από Έλληνες εφοπλιστές. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει καράβια αξίας 8,9 δισ. ευρώ το 2018 και τα 2/3 αφορούν τάνκερ μεταφοράς φυσικού αερίου. Το αλάνθαστο ένστικτό τους για την τάση στις μεταφορές των φορτηγών πλοίων εξασφαλίζει την επιτυχία τους, γράφει η εφημερίδα. Διαθέτουν, έτσι, το μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως και ελέγχουν τον 1/5 του παγκόσμιου τονάζ, όντας μπροστά από την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Γερμανία στην κατάταξη.

Η Gaslog του Π. Λιβανού διαθέτει 26 LNG τάνκερ, ενώ εννέα ακόμα βρίσκονται υπό κατασκευή. Η TMS Cardiff Gas του εφοπλιστή Χρήστου Οικονόμου έχει κάνει οκτώ παραγγελίες τάνκερ σε δύο ναυπηγεία. Και ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης έχει παραγγείλει τέσσερα LNG τάνκερ. Επίσης, η εφοπλιστική οικογένεια Αγγελικούση έχει παραγγείλει δύο τάνκερ αξίας 370 εκατ. δολ. στο κορεάτικο ναυπηγείο Daewoo. Με την παραγγελία αυτή, τα LNG τάνκερ της οικογένειας ανέρχονται στα 37 συνολικά, με τα 27 να βρίσκονται ήδη σε χρήση και τα 10 υπό κατασκευή.

Οι ελληνικές κινήσεις στην παγκόσμια ενεργειακή σκακιέρα

Να σημειωθεί ότι οι Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν μόνο ανακαλύψει την τάση για τα LNG τάνκερ νωρίτερα από τους ανταγωνιστές τους, αλλά έχουν επηρεάσει και το σχεδιασμό τους. Πρόσφατα παραδόθηκε στην Dynagas το τάνκερ «Boris Solokov» μήκους 214 μέτρων και ικανότητας μεταφοράς 45.000 κ.μ. LNG. Το τάνκερ αυτό έχει την ιδιαιτερότητα ότι μπορεί να πλεύσει στην Αρκτική – σπάζοντας πάγο πάχους 1,80 μ.- πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί όλο το χρόνο να προσεγγίζει την Χερσόνησο Γιαμάλ στην Αρκτική και να μεταφέρει από εκεί φυσικό αέριο σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με την Handelsblatt, οι Έλληνες εφοπλιστές περιμένουν καλές αποδόσεις από τις επενδύσεις τους σε LNG τάνκερ. Καθώς η ζήτηση αυξάνεται, οι τιμές ναύπωσης αυξάνονται ανάλογα. Κατάρ, ΗΠΑ, Αίγυπτος, Αλγερία και Αυστραλία βασίζονται στο LNG για τις εξαγωγές τους σε φυσικό αέριο. Οι μεγαλύτερες χώρες-αποδέκτες είναι η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα και η Κίνα. Η Κίνα, συγκεκριμένα, εισήγαγε τους 11 μήνες του 2018 48 εκ. τόνους LNG – αύξηση 44% σε σύγκριση με πέρυσι.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, βρίσκονται 100 τάνκερ υπό κατασκευή και πολλοί ειδικοί προειδοποιούν ήδη για υπερπροσφορά. Ωστόσο, οι Έλληνες εφοπλιστές το βλέπουν διαφορετικά. Αν και στις αρχές του 2020, πράγματι θα υπάρξει υπερπροσφορά, σύμφωνα με ειδικούς στον Πειραιά, με την περαιτέρω ανάπτυξη του παγκόσμιου δικτύου τερματικών σταθμών, από το 2023 η ζήτηση θα αυξηθεί σημαντικά και οι Έλληνες εφοπλιστές θέλουν να είναι προετοιμασμένοι.

Για χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες διαθέτουν καλό δίκτυο αγωγών και σύνδεση με χώρες παραγωγούς, όπως η Γερμανία με τον αγωγό Nord Stream, το σχετικά ακριβό LNG ίσως δεν παίζει μεγάλο ρόλο μέχρι στιγμής. Η Γερμανία, άλλωστε, δεν διαθέτει τερματικό σταθμό LNG, αν και ο Τπ. Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ έχει εκφραστεί υπέρ της κατασκευής μιας τέτοιας υποδομής.

Οι ΗΠΑ, από την πλευρά τους, πιέζουν τη Γερμανία να κάνει άνοιγμα στο LNG. Μελλοντικά, δεν θα μπορέσει να αποφύγει τη δημιουργία δικών της τερματικών σταθμών, καθώς το LNG θα αποκτήσει όλο και μεγαλύτερη σημασία στην εμπορική ναυτιλία με στόχο την αντικατάσταση του ρυπογόνου πετρελαίου. To «Aida Nova» είναι το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που χρησιμοποιεί ως καύσιμο LNG αντί diesel.

Για τις περιφερειακές χώρες, όπως η Ελλάδα, το LNG αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία. Ο νέος τερματικός σταθμός που σχεδιάζεται στην Αλεξανδρούπολη θα μπορούσε να συντελέσει στην ενεργειακή ανεξαρτησία των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Για το λόγο αυτό, το έργο προωθείται από την Ε.Ε.

Το έργο έχει ενταχθεί στον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό της Ελλάδας ενώ πρόσφατα το Βουλγαρικό κοινοβούλιο ενέταξε το Έργο στην Εθνική Ενεργειακή Στρατηγική της Βουλγαρίας. Έτσι, η Αλεξανδρούπολη έχει έναν στρατηγικό ρόλο που ισχυροποιεί ακόμη περισσότερο την Ελλάδα στην ενεργειακή σκακιέρα.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: