Ως εργαλείο για την εξαπάτηση των χρηστών και την αποκόμιση σημαντικών κερδών αξιοποίησε το ψηφιακό έγκλημα την εφαρμογή FaceApp και τη δημοσιότητα που αυτή κατάφερε να προκαλέσει. Το FaceApp έδωσε, για παράδειγμα, την ευκαιρία σε κυβερνοεγκληματίες, που ενδιαφέρονται για γρήγορα κέρδη, να εξαπατήσουν με scam τους χρήστες.
Σύμφωνα με έρευνες της ESET, οι απατεώνες έχουν χρησιμοποιήσει ως δόλωμα μια πλαστή έκδοση «Pro» της εφαρμογής και έχουν προσπαθήσει να την κάνουν ευρέως γνωστή μέσω δύο τύπων scam. Στον πρώτο, χρησιμοποιείται ένας ψεύτικος ιστότοπος που ισχυρίζεται ότι προσφέρει μια premium έκδοση της εφαρμογής FaceApp. Στον δεύτερο τύπο απάτης, χρησιμοποιούνται βίντεο στο YouTube που προωθούν links για λήψη μιας έκδοσης «Pro». Ένα από τα πλαστά αυτά βίντεο στο YouTube είχε πάνω από 150.000 εμφανίσεις κατά τη στιγμή συγγραφής της έρευνας.
Θυμίζουμε ότι η αυθεντική εφαρμογή FaceApp, που είναι διαθέσιμη για Android και iOS, δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να τροποποιήσει την εικόνα του προσώπου του μέσω διάφορων φίλτρων. Ενώ η ίδια η εφαρμογή προσφέρεται δωρεάν, κάποιες λειτουργίες της που χαρακτηρίζονται ως «PRO» είναι διαθέσιμες μόνο επί πληρωμή. Η εφαρμογή FaceApp και τα φίλτρα της έχουν γίνει «viral», εξίσου μεγάλη δημοσιότητα ωστόσο έχει εγείρει και το θέμα της προστασίας του ιδιωτικού απόρρητου στο διαδίκτυο στο πλαίσιο χρήσης της εφαρμογής.
Απάτη
Σε ένα από τα scam που έχει ερευνήσει η ESET, οι κυβερνοεγκληματίες χρησιμοποιούν έναν πλαστό ιστότοπο, που ισχυρίζεται ότι προσφέρει μια premium έκδοση της εφαρμογής FaceApp. Στην πραγματικότητα, οι απατεώνες εξαπατούν τα θύματά τους να κάνουν κλικ σε αμέτρητες προσφορές για να εγκαταστήσουν πληρωμένες εφαρμογές και συνδρομητικές υπηρεσίες, διαφημίσεις, έρευνες. Το θύμα λαμβάνει επίσης αιτήματα από διάφορους ιστότοπους για να επιτρέψει την εμφάνιση ειδοποιήσεων, που, αν ενεργοποιηθούν, κατευθύνουν σε άλλες ψεύτικες προσφορές. Τα πλαστά βίντεο στο YouTube περιέχουν συνδέσμους λήψης για εφαρμογές, η μοναδική λειτουργία των οποίων είναι να κάνουν τους χρήστες να εγκαταστήσουν διάφορες άλλες εφαρμογές. Πατώντας τα συντομευμένα links, οι χρήστες κινδυνεύουν να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό.
Αμέλεια των χρηστών
“Σε αυτή την εποχή, όπου οι χρήστες υιοθετούν μια μόδα επειδή είναι διασκεδαστική ή απλά trendy, το FOMO (Fear Of Messing Out), δηλαδή ο φόβος του να χάσεις τις τάσεις, μπορεί να επισκιάσει τις βασικές συνήθειες ασφάλειας – όπως ο έλεγχος της άδειας χρήσης που ζητάει μία εφαρμογή” αναφέρει από την πλευρά της η Kaspersky. Όπως εξηγεί η εταιρεία, σε πρόσφατη έρευνά της, διαπίστωσε ότι η πλειονότητα (63%) των καταναλωτών δεν διαβάζει καθόλου τις άδειες χρήσης και το 43% απλώς κάνει τικ σε όλα τα δικαιώματα απορρήτου όταν εγκαθιστά μία εφαρμογή.
Η εταιρεία απευθύνει μια σειρά συστάσεων προς τους χρήστες προκειμένου να προστατευθούν:
Κατεβάζετε εφαρμογές μόνο από έμπιστες πηγές και πάντα να διαβάζετε τις κριτικές και τα σχόλια για οτιδήποτε κατεβάζετε.
Επιλέξτε με σύνεση τις εφαρμογές που θέλετε να εγκαταστήσετε.
Διαβάστε προσεκτικά την άδεια χρήσης.
Να είστε πάντα προσεκτικοί με τις άδειες που παραχωρείτε στις εφαρμογές.
Αποφύγετε να πατάτε απλά «επόμενο» κατά τη διαδικασία εγκατάστασης.
Εγκαταστήστε μία λύση ασφαλείας σε όλες τις συνδεδεμένες σας συσκευές.
Πηγή: ΣΕΠΕ