Τους ύμνους της 1ης Σεπτεμβρίου, ημέρα αρχής του εκκλησιαστικού έτους, η Εκκλησία μας ψάλλει και εύχεται μεταξύ άλλων: «Θεέ των όλων, υπερούσιε όντως την ενιαύσιον ευλόγησον περίοδον, σώζων τω ελέει σου τω απείρω, οικτίρμον, πάντας τους λατρεύοντας σοι τω μόνω δεσπότη…» και «…την ειρήνην τω κόσμω σου δώρησαι, τηρών την Εκκλησίαν ακαταπαύστως αστασίαστον…».
Του Σωτήρη Τζούμα
Στους δυσχειμέρους και αποκαλυπτικούς καιρούς που ζούμε, αυτοί οι ύμνοι της Εκκλησίας μας έχουν είπερ ποτέ και άλλοτε ιδιαίτερη βαρύτητα. Η πανδημία του κορονοϊού «ανέδειξε» πολλά υποβόσκοντα προβλήματα τόσο εντός της Ιεραρχίας, όσο και γενικότερα στην Εκκλησία μας αλλά και στην κοινωνία μας.
Δυστυχώς οι Άγιοι Αρχιερείς μας, δεν ήρθησαν στο ύψος των περιστάσεων, δεν είχαν ενιαία γραμμή, δεν διέθεταν την τόλμη και το ομολογιακό φρόνημα –πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- να θέσουν τροχοπέδη στο ισοπεδωτικό σχέδιο της κυβέρνησης, με την οποία δεν θέλησαν να έρθουν σε σύγκρουση.
Όμως «τις γαρ συμφώνησις Χριστώ προς Βελίαρ;Ή τις μερίς πιστώ μετά απίστους;».
Συμβιβάστηκαν κι αυτό τους γύρισε μπούμεραγκ. Ανεύθυνα έσκυψαν το κεφάλι στους αλιβάνιστους πολιτικούς και τα αποτελέσματα είναι ολέθρια. Οι ναοί μας άδειασαν! «Όποιος σπέρνει ανέμους, θερίζει θύελλες» λέγει ο σοφός μας λαός.
Και που καταλήξαμε;
Είδαμε να κυκλοφορούν και να φωτογραφίζονται τα μέλη της νέας ΔΙΣ με μάσκες! Και όχι δεν το χαρήκαμε! Αλλά την ανάγκη φιλοτιμίαν ποιούμενοι το αποδεχθήκαμε.
Ευτυχώς η προηγούμενη σύνθεση δεν είχε προλάβει να φορέσει τις μάσκες. Εδώ ξεκινήσαμε με εκπλήξεις!
Ωστόσο το έργο των Μητροπολιτών που συμμετείχαν κατά την προηγούμενη Συνοδική περίοδο καλούνται να συνεχίσουν τα δώδεκα νέα μέλη.
Έχουν κληρονομήσει όλες τις εκκρεμότητες που υπήρχαν και οι οποίες πρέπει να λυθούν. Αλλά και ο,τι άλλο προκύψει!
Ειδικότερα, η νέα ΔΙΣ θα βρεθεί αντιμέτωπη με τα μέτρα που έχουν ήδη επιβληθεί εξαιτίας του κορονοϊού και τα οποία έχουν διαλύσει την έννοια της πίστεως και έχουν «διχάσει» τους πιστούς οι οποίοι άρχισαν να φοβούνται και να εκδηλώνουν τον φόβο τους με αποχή απο τη θεία λατρεία. Αν έβλεπε κανείς δια γυμνού οφθαλμού, τους πιστούς που πήγαν εφέτος στον Άγιο Νεκτάριο στην Αίγινα για να τιμήσουν την ανακομιδή των λειψάνων του μεγάλου Αγίου του αιώνα μας και αντιπαρέβαλαν τους πιστούς που ήταν πέρυσι την ίδια μέρα αλλά και το Νοέμβριο, ημέρα μνήμης του Αγίου, θα καταλάβαιναν ότι το κακό που έχει γίνει στην Εκκλησία είναι μεγάλο. Και τηρουμένων των αναλογιών αυτό συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα.
Σας παρουσιάζω στην συνέχεια, όπως κάθε χρόνο, τα μέλη της παρούσης Συνοδικής Περιόδου, της 164ης κατά σειρά.
Η περίοδος αυτή ξεκίνησε την 1.9.2020 και τελειώνει στις 31.8.2021.
Τα μέλη της ΔΙΣ, πλην του Μακ. Αρχιεπισκόπου Αθηνών.Προέδρου του Σώματος, είναι τα εξής:
•Μυτιλήνης, Ερεσσού και Πλωμαρίου Ιάκωβος
•Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου Δημήτριος
• Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων
• Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου Δαμασκηνός
• Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Ανδρέας
• Ξάνθης και Περιθεωρίου Παντελεήμων
• Άρτης Καλλίνικος
• Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας
• Ζακύνθου Διονύσιος
• Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού Κύριλλος
• Νέας Ιωνίας. Χαλκηδόνος και Φιλαδελεφείας Γαβριήλ
•Γλυφάδας,Βούλας, Βουλιαγμένης, Βάρης και Βάρκιζας Αντώνιος
Όπως παρατηρούμε στα 12 έτη που είναι Αρχιεπίσκοπος ο Ιερώνυμος είναι η δεύτερη φορά που προεδρεύει Συνόδου η οποία δεν έχει υπό τις τάξεις της ούτε ένα Συνοδικό μέλος που να ανήκει στην Χριστοδουλική πτέρυγα Έχουμε έξι Μητροπολίτες των Νέων Χωρών που ανήκουν στην πρεσβύτερα Ιεραρχία και έξι των Παλαιών χωρών που ανήκουν στην νεώτερη αφού αποτελούν , σχεδόν, όλοι τους εκλογές και χειροτονίες του νυν Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου του Β ´. . Και την προηγούμενη φορά 2013,-2014 αντιπρόεδρος ήταν ο πρύτανης της Ιεραρχίας Σεβ. Καρυστίας και Σκύρου Σεραφείμ και αρκετά απο τα μέλη της τότε ΔΙΣ, συμμετέχουν στην παρούσα Σύνοδο.
Παρουσιάζοντας το who is whoτων δώδεκα Συνοδικών μελών θα σας παρουσιάσουμε σήμερα τους έξι και τη Δευτέρα τα υπόλοιπα έξι μέλη :
•Μυτιλήνης, Ερεσσού και Πλωμαρίου
κ. Ιάκωβος ο Γ´
Ο Αντιπρόεδρος για την παρούσα 164η Συνοδική Περιίοδο Μητροπολίτης Μυτιλήνης Ιάκωβος γεννήθηκε στην Μυτιλήνη το 1942.. Αποτελεί τον τρίτο κατά σειρά Μητροπολίτη με το όνομα Ιάκωβος.Πρόκειται για μιας γενιά σπουδαίων Αρχιερέων που έφεραν το ίδιο όνομα και σφράγισαν με το πέρασμα τους το αρχοντικό νησί. . Ο Ιάκωβος ο Γ ´ ,είναι ο τελευταίος εκ των Ιεραρχών της Ελλαδικής Εκκλησίας που είναι απόφοιτος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Είναι πνευματικό ανάστημα του αειμνήστου Μυτιλήνης Ιακώβου Κλεομβρότου του από Σισανίου, ο οποίος ήταν λόγιος Ιεράρχης που σημάδεψε με το πέρασμα του την Εκκλησία. Ο Μυτιλήνης Ιάκωβος ο Γ ´ ήταν μέχρι πρότινος εκ των ακραιφνών Πατριαρχικών Ιεραρχών. Όταν όμως δέχθηκε έναν απαράδεκτο προσωπικό πόλεμο αλλά και πισώπλατα μαχαιρώματα από αλλοιθορίζοντες προς το Φανάρι κληρικούς της επαρχίας του αναγκάσθηκε να διακόψει κάθε επικοινωνία , να κλείσει την στρόφιγγα και να απομονωθεί. Έκτοτε δεν έχει επαφή με το Πατριαρχείο. Και είναι αλήθεια ότι το Φανάρι έχασε έναν καλό και ανιδιοτελή υποστηρικτή των καλώς νοουμένων συμφερόντων του.
Ο Ιάκωβος αντιμετώπισε τα τελευταία χρόνια διάφορα προβλήματα υγείας αλλά κατάφερε να τα ξεπεράσει. Η πρώτη του εμφάνιση στα καθήκοντα του Αντιπροέδρου της ΔΙΣ δημιούργησε θετικές εντυπώσεις με τον συνετό και συγκροτημένο λόγο του κατά την προσφώνηση του προς τον Αρχιεπίσκοπο Πρόεδρο και την ΔΙΣ.Ο Ιάκωβος δεν είναι Ιεράρχης των μεγάλων και ηχηρών λόγων Δεν του αρέσει να προκαλεί αλλά και ούτε να χαράσσει μεγαλεπήβολα σχέδια και στρατηγικές που θα τον εξυπηρετήσουν στο έργο του ως ποιμενάρχη μιας ακριτικής Μητροπόλεως με πολλά προβλήματα και ιδεολογικές ανομοιότητες . Στο πρόβλημα της μετανάστευσης δεν ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της εποχής και δεν έβαλε τους όρους που έπρεπε ως Εκκλησία. Άφησε την κατάσταση να διογκωθεί και τις ξενόφερτες και ξενοκινούμενες ΜΚΟ να υποκαταστήσουν την Εκκλησία στο έργο της. Η συμπεριφορά του αυτή δεν ήταν γιατί δεν το ήθελε αλλά γιατί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.Τον πρόλαβαν τα χρόνια του. Αλλά και στα άλλα ακριτικά νησιά μας που σηκώνουν το βάρος μια ανερμάτιστης μεταναστευτικής πολιτικής των εκάστοτε κυβερνήσεων τα ίδια προβλήματα έχουμε.
Ο Σεβ. Μυτιλήνης Ιάκωβος στα καθήκοντά του ως Συνοδικό μέλος αλλά και ως Αντιπρόεδρος του Σώματος, αναμένεται ότι θα ανταποκριθεί με ανοιχτό πνεύμα συνεργασίας και δεν πρόκειται να πάει κόντρα στις κατευθύνσεις και τα κελεύσματα του Αρχιεπισκόπου. Εξάλλου ο Σεβ. Μυτιλήνης Ιάκωβος ανήκε πάντα στον σκληρό πυρήνα υποστηρικτών του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου , από τα έτη που ήταν Θηβών και Λεβαδείας, αφού τον ψήφισε για Αρχιεπίσκοπο και στις δύο Αρχιεπισκοπικές εκλογές -1998 και 2008.
•Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου κ. Δημήτριος
Ένας ταλαιπωρημένος Ιεράρχης που κατάφερε να ξεπεράσει τις δυσκολίες και να αναδειχθεί σε έναν πνευματικό Ιεράρχη με έργο και προσφορά. Ο Δημήτριος γεννήθηκε το 1948 στο Λουτράκι Κορίνθου. Ανδρώθηκε δίπλα σε σημαντικούς Ιεράρχες και διετέλεσε Πρωτοσύγγελος του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, θέση από την οποία εξελέγη το 1989 εν μέσω ταραχών και προβλημάτων στην Εκκλησία σε Μητροπολίτη Λαρίσης.
Υπήρξε μέγας κυματοθραύστης των φανατικών του Θεολόγου της Λάρισας και δέχθηκε αγόγγυστα τις επιθέσεις, τους προπηλακισμούς και τις ύβρεις τους. Το 1991 δέχθηκε ευχαρίστως τη μετάθεση του στην προσωποπαγή αρχικά Μητρόπολη Γουμενίσσης, η οποία το 2014 καταστάθηκε μόνιμη με τη σύμφωνη γνώμη του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ελληνικής Πολιτείας. Έχει αναπτύξει σπουδαίο πνευματικό έργο και έχει αναδείξει σημαντικά πνευματικά στελέχη μεταξύ των οποίων και ο Γραμματέας Α ´ της Συνόδου, Αρχιμ. Δωρόθεος Πάπαρης. Ο Δημήτριος είναι ένας ηπίων τόνων Ιεράρχης αλλά σε όλα τα μεγάλα και σημαντικά θέματα που απασχολούν την Εκκλησία ορθώνει το ανάστημα του και αρθρώνει λόγο. Πολλά καυστικά κείμενα του φιλοξενούνται στις ιστοσελίδες και μάλιστα συζητούνται. Μολονότι διαποιμαίνει μια εκ των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών δεν έχει αναπτύξει τουλάχιστον εμφανώς, στενές σχέσεις με το Φανάρι. Είναι άνθρωπος που δεν θέλει να προκαλεί. Στην παρούσα Συνοδική περίοδο πιστεύουμε ότι θα διακριθεί για τις θέσεις και απόψεις που θα αναπτύξει στα διάφορα θέματα για τα οποία η ΔΙΣ θα κληθεί να πάρει θέση. Και ναι μεν μπορεί να κρατήσει ήπια στάση για να μην κακοκαρδίσει τον Αρχιεπίσκοπο όταν όμως καταλάβει ότι θίγεται η Εκκλησία και περιθωριοποιείται ο ιερός κλήρος,θα πει τα πράγματα με το όνομα τους χωρίς φόβο για τις όποιες συνέπειες. Ο Δημήτριος διαθέτει την παλιά στόφα των Ιεραρχών μας αλλά δεν θέλει να λέει πολλά, αλλά λίγα μεστά και ουσιαστικά.
•Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας
κ. Παντελεήμων
Ο Μακεδόνας Ιεράρχης Παντελεήμων γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1945. Είναι χειροτονία του Γέροντος Θεσσαλονίκης Παντελεήμονος Β ´ του Χρυσοφάκη, τον οποίο υπηρέτησε ως Πρωτοσύγκελλος έως την εκλογή του το 1994. Ο Παντελεήμων φέρει το όνομα που έφεραν σπουδαίοι Ιεράρχες της Εκκλησίας μας οι οποίοι ποτελούσαν μέλη της ίδιας γενιάς Αρχιερέων με πρώτο τον Χίου Παντελεήμονα τον Φωστίνη. Και μπορεί ο Σεβ. Βεροίας να μην γνώρισε ή να μην υπήρξε μέλος του Ιερού Τάγματος Αγίου Παντελεήμονος του Φωστίνη, οι Ιεράρχες όμως που τον γαλούχησαν και κατηύθυναν τον βηματισμό του – όπως ο Θεσσαλονίκης Παντελεήμων ο Α ´ ο Παπαγεωργίου και ο Θεσσαλονίκης Παντελεήμων ο Β ´ ο Χρυσοφάκης- ανήκαν στους στους επιγόνους του Φωστίνη.
Ο Σεβ. Βεροίας ανήκει στους Ιεράρχες που είχαν και έχουν πολύ καλή σχέση με το Φανάρι αλλά φροντίζει να διατηρεί εξίσου καλές σχέσεις και με το κέντρο των Αθηνών. Και με τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο είχε καλές σχέσεις μολονότι την περίοδο της τριβής με το Φανάρι τον στενοχώρησε ως Συνοδικός αλλά και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο έχει πολύ καλές σχέσεις. Άλλωστε ανήκει στον σκληρό πυρήνα υποστηρικτών του Ιερωνύμου απο το 1998 στην πρώτη Αρχιεπισκοπική αναμέτρηση αλλά και στη δεύτερη το 2008.
Φάνηκε άλλωστε αυτό στην σπουδή και επιμονή που επέδειξε ο Αρχιεπίσκοπος για να πετύχει την προαγωγή του πνευματικού αναστήματος του Βεροίας του Γεωργίου Χρυσοστόμου, τόσο σε Μητροπολίτη Λαγκαδά( όπου τελικώς η Ιεραρχία εξέλεξε τον Ιωάννη) όσο και σε Μητροπολίτη Κίτρους
. Το έργο του Σεβ. Βεροίας στα 25 χρόνια που διαποιμαίνει μία από τις πιο σημαντικές και εύπορες Μητροπόλεις της Β. Ελλάδος, είναι θαυμαστό. Τα δύο Επισκοπεία που δημιούργησε- ένα στη Βέροια και ένα στη Νάουσα το οποίο εγκαινίασε προσφάτως- έχουν συγκεντρώσει εξαιρετικές κριτικές και κοσμητικά επίθετα υπερθετικού βαθμού. Κάποιοι τα θεωρούν υπερβολικά ενώ κάποιοι άλλοι τα χαρακτηρίζουν ως μνημεία μιας καλής εποχής της Εκκλησίας μας που φεύγει ανεπιστρεπτί.
Ωστόσο ο ίδιος δεν απολαμβάνει κανένα από τα δύο.Τα έφτιαξε προφανώς για τους διαδόχους του. Ο ίδιος ζει ως Μοναχός στην Ι. Μονή Παναγίας Δοβρά. Πολλοί είναι αυτοί που ισχυρίζονται ότι ο Παντελεήμων ετοιμάζει εδώ και καιρό τις «βαλίτσες»του για μετάθεση, όχι προς ικανοποίηση ενός προσωπικού εγωισμού,αλλά ως νόστιμον ήμαρ. Ο ίδιος άλλοτε το αρνείται, άλλοτε το αποδίδει σε φήμες που διακινούν αυτοί που τον αγαπούν. Δεν μπορούμε να προδικάσουμε αυτή τη στιγμή τί θα γίνει δεδομένου ότι μια τέτοια μετακίνηση στους κόλπους της Εκκλησίας της Ελλάδος, έχει πολλά εμπόδια με πρώτο την συγκατάθεση του Φαναρίου. Εσχάτως άρχισε να δημιουργείται ένα κίνημα Ιεραρχών στη Β. Ελλάδα που θέλει να προτάξει τον Παντελεήμονα ως υποψήφιο Αρχιεπίσκοπο στην περίπτωση που η εκλογή γίνει τα επόμενα δυο-τρία- πέντε χρόνια . Κατά τους Ιεράρχες που διακινούν αυτό το σενάριο πιστεύουν ότι ο Σεβ. Βεροίας διαθέτει όλο το «πακέτο» για να αναδειχθεί ένας πολύ καλός Αρχιεπίσκοπος αφού μπορεί να σταθεί πολύ καλύτερα από πολλούς που ορέγονται τον Πρώτο θρόνο.. Μάλιστα έχει και ένα ακόμη ισχυρό πλεονέκτημα που δεν έχουν οι άλλοι: την σοφία των χρόνων του. Κάτι που φάνηκε χρήσιμο στην Εκκλησία στις Αρχιεπισκοπικές εκλογές του 1962 όταν εξελέγη Αρχιεπίσκοπος ο από Φιλίππων Χρυσόστομος ο Β ´ ο Χατζησταύρου,ο οποίος με το που εξελέγη πλήρωσε όλες τις κενές Μητροπόλεις κόντρα στην τότε Κυβέρνηση.
Ο Σεβ. Βεροίας είναι κοντά στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και στα θέματα που θα προκύψουν κατά την παρούσα Συνοδική περίοδο θα είναι στο πλευρό του και μάλιστα θα τον βοηθήσει όπου χρειαστεί να απεγκλωβιστεί απο κάθε αδιέξοδο.
•Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου
κ. Δαμασκηνός
Ο Σεβ. Διδυμοτείχου Δαμασκηνός υπήρξε ο μακροβιότερος γραμματέας και Αρχιγραμματέας της Συνόδου κατά τα έτη Αρχιεπισκοπείας Σεραφείμ.Γεννήθηκε το 1959.
Από το 1990 και μετά που ανέλαβε χρέη Αρχιγραμματέα λειτουργούσε ως σκιώδης Αρχιεπίσκοπος. Κινούσε τα νήματα και με την ευφυΐα και τις γνώσεις που διέθετε στη διοίκηση κατάφερνε να ξεπερνά όλα τα προβλήματα και να καλύπτει τις αδολεσχίες και υπερβολές ορισμένων Ιεραρχών που εκμεταλλευόμενοι το γήρας του Μακαριστού Σεραφείμ έκαναν ότι ήθελαν.
Ο Δαμασκηνός έκανε το λάθος το 1998 να μην αφουγκραστεί την σφυγμό και την βούληση της πλειοψηφίας της Ιεραρχίας και να πάει με την πλευρά του τότε Θηβών Ιερωνύμου , νυν Αρχιεπισκόπου.Και παρέσυρε σε αυτό και αρκετούς εν ενεργεία Αρχιερείς που τον άκουγαν για να ψηφίσουν Ιερώνυμο. Δεν ζύγισε καλά τα πράγματα και μολονότι ήταν σε μία θεσμική θέση που θα έπρεπε να το παίζει αντικειμενικός, αυτός δόθηκε ολοκληρωτικά στον Ιερώνυμο περιμένοντας προφανώς ότι αν εκλέγονταν Αρχιεπίσκοπος θα τον προήγαγε αμέσως. Πλην όμως το σχέδιο του Θεού ήταν άλλο. Η εκλογή Χριστοδούλου, χάλασε τα σχέδια πολλών.
Ο Χριστόδουλος δυστυχώς, φέρθηκε ρεβανσιστικά σε δύο περιπτώσεις που δεν έπρεπε: στον τότε Εκπρόσωπο Τύπου Γιάννη Χατζηφώτη ( που δεν έπρεπε για πολλούς λόγους) και στον Δαμασκηνό, ο οποίος παύθηκε το ίδιο βράδυ της εκλογής Χριστοδούλου από Αρχιγραμματεύς και μάλιστα με τρόπο άκομψο και αλαζονικό, ξένο προς τον χαρακτήρα και στον τρόπο συμπεριφοράς που μας είχε συνηθίσει ο Χριστόδουλος.
Ανέλαβε αμέσως τότε Αρχιγραμματέας ο νυν Καισαριανής Δανιήλ. Το ορθό θα ήταν ο Δαμασκηνός να απομακρυνθεί δια της προαγωγής σε Μητροπολίτη και να αντικατασταθεί στη συνέχεια. Αλλά ο Χριστόδουλος στην αρχή ήταν, δυστυχώς υπό την επήρεια του Γέροντος Πειραιώς Καλλινίκου ο οποίος ήθελε να κάνει ότι θέλει.
Ο Δαμασκηνός ως Βοηθός Επίσκοπος παρά τω Αρχιεπισκόπω εργάσθηκε φιλότιμα και με καλά αποτελέσματα στον τομέα που ανέλαβε. Ο τότε Πρωτοσύγγελος π. Θωμάς Συνοδινός έλεγε τα καλύτερα στον Αρχιεπίσκοπο για τις επιδόσεις του και σιγά-σιγά διελύθησαν οι όποιες καχυποψίες που υπήρχαν και οικοδομήθηκε μια σχέση εμπιστοσύνης. Μάλιστα ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος το βράδυ που δημιουργήθηκε η γνωστή καραμπόλα στις υποψηφιότητες για την Μητρόπολη Μεσσηνίας τον ανέφερε ως Ιεράρχη που θα μπορούσε να σταθεί ως Καλαμών, αλλά υπήρξαν- δυσρυχώς- Ιεράρχες εκ του λεγομένου περιβάλλοντος που δεν τον ήθελαν. Και όταν ήμασταν Αμερική κατά την μεγάλη δοκιμασία του Αρχιεπισκόπου, ο Δαμασκηνός ήλθε και τον είδε τον Χριστόδουλο στο Μαιάμι.
Οι πάγοι είχαν πλέον λιώσει και μας είχε πει πως αν επιστρέψουμε με το καλό στην Ελλάδα υγιείς συν Θεώ θα τον προήγαγε σε Μητροπολίτη. Δυστυχώς το σχέδιο του Θεού ήταν διαφορετικό.
Ο Δαμασκηνός άμα τη εκλογή του Ιερωνύμου σε Αρχιεπίσκοπο το 2008 , μπορεί να μην επανήλθε στο περιβάλλον στο οποίο ανήκε έως το 1998, δυνατός και κραταιός, αλλά ήξερε πλέον ότι πολύ σύντομα θα αποκατασταθεί!
Ο Ιερώνυμος θέλησε, προς τιμήν του, να τον αποκαταστήσει αμέσως και τον έθεσε υποψήφιο για την Μητρόπολη Παροναξίας. Η Ιεραρχία όμως, είχε πάρει τις αποφάσεις της πολύ πριν ο Ιερώνυμος αποκτήσει τον έλεγχο της. Εξελέγη Παροναξίας ο Καλλίνικος ,ένας εκ των πλέον σοβαρών Ιεραρχών μας, στον οποίο άξιζε να πάει ποιμενάρχης στον γενέθλιο τόπο του.
Ο Δαμασκηνός ωστόσο δεν χάθηκε. Ο Ιερώνυμος του χρωστούσε πολλά από τα παλιά και τον έθεσε υποψήφιο για την Μητρόπολη Διδυμοτείχου στην οποία εξελέγη πανηγυρικά. Έκτοτε ο Δαμασκηνός βρίσκεται μακριά από το κέντρο των αποφάσεων αλλά δεν διστάζει να δώσει τα φώτα του όταν του ζητηθούν.
Μπορεί να μην ανήκει στην σκληρή ομάδα συνεργατών του Αρχιεπισκόπου και ούτε να το επιδιώκει. Ο Ιερώνυμος όμως μπορεί να στηρίζεται πάνω του. Ο Δαμασκηνός διατηρεί άριστες σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με τον Πατριάρχη προσωπικά και πολλούς Αρχιερείς του Οικουμενικού Θρόνου. Η γειτνίαση άλλωστε της Μητρόπολης του με την Πόλη τον φέρνει συχνά- πυκνά επισκέπτη εκεί με τους συνεργάτες του.
Ο Δαμασκηνός μολονότι ποιμαίνει μια ακριτική Μητρόπολη με πολλά προβλήματα και μεγάλη ανέχεια μπορούμε να τον κατατάξουμε στους πιο δραστήριους Ιεράρχες με έργο και προσφορά.
Ο Δαμασκηνός στην παρούσα Συνοδική περίοδο θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο και πολλές φορές θα κληθεί να βγάλει τα κάστανα απο τη φωτιά. Θα είναι ο διαμεσολαβητής ανάμεσα στις δύο τάσεις που υπάρχουν μέσα στην Ιεραρχία. Και επειδή ο παλιός είναι αλλιώς σε πολλές περιπτώσεις θα κάνει αυτό που εκείνος θεωρεί ως σωστό και σε συνεργασία με τον Αρχιεπίσκοπο θα «αδειάζει» τους άλλους, τους βιαστικούς που τρέχουν με ταχύτητα βολίδας προς τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο.
•Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης κ. Ανδρέας
Ο Σεβ. Δρυινουπόλεως Ανδρέας Τρεμπέλας γεννήθηκε το 1939 στην Πάτρα. Παρά τα χρόνια του εξακολουθεί να ορθώνει το ανάστημα του στα εθνικά μας θέματα και να στηλιτεύει τιυς πολιτικούς της χώρας μας που θέλουν να τα πουλήσουν όλα.
Ο Ανδρέας ακολουθεί πιστά τα χνάρια του προκατόχου του Σεβαστιανού και λέει προς την κυβέρνηση της Αλβανίας όσα δεν τολμούν να της πουν οι δικοί μας πολιτικοί. Αλλά μέχρι εκεί! Διότι στον επόμενο τόνο η φωνή του δεν φτάνει ως την άλλη άκρη.
Ο Σεβ. Ανδρέας είναι γόνος της αδελφότητας ΣΩΤΗΡ όπως και ο Σεβαστιανός. Δεν προκαλεί και δεν του αρέσουν οι πολλές δημόσιες σχέσεις. Σπάνια ανταποκρίνεται στις προσκλήσεις που δέχεται για Αρχιερατικά συλλείτουργα, αλλά και στην Μητρόπολη του προσκαλεί άλλους Αρχιερείς με φειδώ.
Εξελέγη επι Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ κόντρα στην θέληση του ίδιου. Η Ιεραρχία τον Ιανουάριο του 1995 εξέλεξε τον Ανδρέα για να τιμήσει τον προκάτοχο του Σεβαστιανό και να αναγνωρίσει στο πρόσωπο του το έργο και την προσφορά του ίδιου που υπήρξε ένας ατρόμητος Ιεράρχης, αληθινό φαινόμενο!
Αν και μη θορυβώδης ως χαρακτήρας ο Ανδρέας, στην Ιεραρχία πολλές φορές υψώνει φωνή υποστηρίζοντας τις θέσεις και τα συμφέροντα της Εκκλησίας.
Αλλά όσο υψώνει φωνή και κάνει δηλώσεις, τόσο οκνηρός είναι στα έργα και στις πράξεις. Στα 25 χρόνια που διαποιμαίνει την ακριτική αυτή μητρόπολη, οι πληροφορίες μας λένε ότι δεν έχει βάλει ούτε ένα καρφί, ούτε μια πέτρα ακόμα και στο επισκοπείο στο οποίο διαμένει. Το έχει αφήσει όπως ακριβώς ήταν απο τα χρόνια του Σεβαστιανού.
Αν περάσει κανείς έξω από αυτό θα το αντικρίσει ερμητικά κλειστό, τα παντζούρια των παραθύρων κλειστά και όπου υπάρχει πρόβλημα στα κουφώματα να έχει επουλωθεί πρόχειρα με τενεκέδες ή με άλλα ακατάλληλα βοηθήματα δίνοντας την εντύπωση της παράγκας του Καραγκιόζη. Μάλιστα δεν δέχεται το ποίμνιο παρά μια φορά την εβδομάδα στα γραφεία της Μητρόπολης ή στο Πνευματικό Κέντρο.
Ο διάδοχος του, όποιος και αν είναι, θα έχει να βαδίσει μεγάλο δρόμο για να συνεφέρει τη Μητρόπολη και να την επαναφέρει σε μία λειτουργική κανονικότητα.
Στην παρούσα Συνοδική περίοδο δεν αναμένονται εκπλήξεις από τον Σεβ. Δρυινουπόλεως. Ανήκει στους Γέροντες Ιεράρχες που φλερτάρουν με την ιδέα της παραίτησης αλλά μέχρι στιγμής δεν την έχει υποβάλλει, ίσως γιατί μέσα στην Ιεραρχία υπάρχουν χειρότεροι απ´αυτόν σε θέματα υγείας και τους βλέπει.
Στην επαρχία του κυκλοφορούν κάποιες φήμες οτι κουμάντο στην Μητρόπολη κάνει ο οδηγός του ο οποίος κινεί τα νήματα, φέρεται αλαζονικά και δεν ακούει κανέναν. Όσοι επεχείρησαν να ανακόψουν την πορεία του δεν τα κατάφεραν γιατί προσέκρουσαν στην μπετόν αρμέ υποστήριξη του Μητροπολίτη. Δεν ξέρω τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά αλλά αυτός που στο τέλος πληγώνεται είναι η ίδια η Εκκλησία.
•Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμων
Ο Σεβ. Ξάνθης Παντελεήμων Καλαφάτης γεννήθηκε το 1943 στη Χαλκιδική. Πτυχιούχος της Νομικής και της Θεολογικής Σχολής υπηρέτησε στις Ι. Μητροπόλεις Σπάρτης ως Ιεροκήρυξ και Φιλίππων σε διάφορες επιτελικές θέσεις. Το πέρασμα του από την Ι. Μητρόπολη Φιλίππων υπήρξε σταθμός για την μετέπειτα εκκλησιαστική πορεία του. Εξελέγη το 1995 και για την εκλογή του συστρατεύθηκαν όλες οι τάσεις της τότε Ιεραρχίας. Ο Μακαριστός Χριστόδουλος ως Μητροπολίτης Δημητριάδος είχε πάρει πόρτα-πόρτα όλους τους Ιεράρχες και μάλιστα τους Γέροντες για να ψηφίσουν τον τότε Αρχιμ. Παντελεήμονα Καλαφάτη γνωστό περισσότερο στην Β. Ελλάδα. Θυμάμαι την επίσκεψη μας στον αείμνηστο πρώτο Μητροπολίτη Καισαριανης Γεώργιο, ο οποίος είχε ιδιαίτερη συμπάθεια στον Χριστόδουλο, αν και ήταν εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι.
Ο αείμνηστος Γεώργιος τον θυμάμαι με το αρχοντικό ύφος του μπροστά μου να του λέει:
-Χριστόδουλέ μου έχω υποσχεθεί στον Άγιο Μαρωνείας ( τον καλό μας Δαμασκηνό) για τον π.Αρίσταρχο Τσαλπάρα( αείμνηστο σήμερα). Θα τους βάλω και τους δύο στο Τριπρόσωπο και αν βγει πρώτος ο Παντελεήμων θα ψηφίσω αυτόν. Σου το υπόσχομαι.
Ο Σεβ. Ξάνθης είχε πάντα καλές σχέσεις με τον Χριστόδουλο και σε όλα τα δύσκολα που πέρασε ήταν πάντα στο πλευρό του. Αλλά και με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο έχει αγαστή συνεργασία δεδομένου οτι προήγαγε τον Πρωτοσύγκελλο του Παντελεήμονα Μουτάφη σε Μητροπολίτη Μαρωνείας.
Ο Σεβ. Ξάνθης είναι κλειστός ως χαρακτήρας αλλά χαίρει της εκτίμησης και του σεβασμού των συνεπισκόπων του γιατί δεν συμμετέχει σε ίντριγκες και κουτσομπολιά τουλάχιστον κατά τρόπο εμφανή. Είναι λιγομίλητος και ανήκει τους συντηρητικούς Ιεράρχες. Στην κρίση με τον κορονοϊό υπήρξε θαυμαστή η στάση του: χωρίς τυμπανοκρουσίες και φανφάρες είχε ανοιχτούς τους ναούς μας στην Ξάνθη όσο έβλεπε τα τζαμιά ανοιχτά και επισκέψιμα από τους μουσουλμάνους.
Εκ του τρόπου ομιλίας του παραπέμπει σε βαρύ άνθρωπο αλλά εκ της συναναστροφής μαζί του αντλεί κανείς χρήσιμα διδάγματα και συμπεράσματα για τη ζωή.
Είναι υπηρεσιακός στις συναλλαγές του και αν του ανατεθεί κάτι εμπιστευτικό εκ μέρους της Εκκλησίας θα το φέρει εις πέρας με απόλυτη εχεμύθεια και σοβαρότητα ,μολονότι κατά την διεξαγωγή των εργασιών υπερβαίνει μερικές φορές τα όρια των ανοιχτών θυρών εν ονόματι της αποστολής που του ανετέθη, διακατεχόμενος από μία τυπολαγνεία.
Στα καθήκοντα του ως Συνοδικό μέλος θα ανταποκριθεί με σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα. Και αν βρεθεί μπροστά σε δίλημμα θα επιλέξει το ορθό και το δίκαιο για την Εκκλησία.
ΑΝΑΞΙΟΙ ΚΑΡΝΑΒΑΛΟΙ ΜΕ ΜΑΣΚΕΣ.
δεν πιστευει κανεις τους τιποτα, απλα τωρα τωρα το εμπεδωσαμε και προσωπικα δεν θελω να εχω πλεον καμια σχεση με τους ψευτοπαπαδες και τη ψευτοεκκλησια τους, οποιος πιστευει στο χριστο δεν μπορει να εχει σχεση με αυτους, νομιζω τελικα αυτο ειναι που δεν λεει ο Κονανος δημοσιως καθοτι τοσα χρονια ο ιδιος μαζι τους εξαπατηθηκε. Παλια ο λαος μας ελεγε, ο κοπριτης κι ο φαγας, χωροφυλαξ ή παπας…
Ο διορισμένος μητροπολίτης Πιερίας (δυστυχώς) Γιώργος Χρυσοστόμου δεν ήταν; ή δίδασκε ηθική στη Κατερίνη; Θα έψαχνε να βρει φωτογράφο ή κάποιον πεινασμένο δήθεν δημοσιογράφο σαν αυτό που έδωσε να φάει και γράφει για αυτόν σε γνωστό θεολογικό online περιοδικό, ή θα ήταν απασχολημένος να πληρώσει άτομο να παρακολουθεί και να φωτογραφίσει μαθητή δημόσιου ΙΕΚ Κατερίνης, ή ασχολιόταν με το να καλύπτει το προσωπικό φίλο του παπά Αθανάσιο Τσαρουχά. Μόλις έπιασε το χρήμα του ταμείου της Μητρόπολης Πιερίας πήγε και αγόρασε αμέσως καινούργιο αυτοκίνητο πολυτελείας για τη Μητρόπολη Πιερίας. Μνημονεύεται ότι ο ίδιος του πήγε και βόλεψε/διόρισε το πρώην οδηγό του (παπάς και αυτός) στο Καναδά σε ναό και μετά έβαλε πληρωμένη καταχώρηση στα ΜΜΕ καυχώμενος για αυτή του τη πράξη, και άλλες ματαιοδοξίες ενός άθεου ειδωλολάτρη. Επειδή όσοι ακούν, όπως ένας οδηγός αυτοκινήτου, τι λέει στο κινητό τηλέφωνο του σε εποχές 2015 – 2016 που είχε/έχει ευθύνες για κακουργήματα στο Εκκλησιαστικό Γηροκομείο Κατερίνης, πρέπει να ευνοηθούν και ανταμειφθούν για να μην πουν τίποτα πουθενά. Τώρα έχει για οδηγό ένα 20-25 ετών που οδηγάει το ολοκαίνουργιο πολυτελή αυτοκίνητο της Μητρόπολης Πιερίας χωρίς ποτέ του να φορά μάσκα, και χωρίς ποτέ του να φορά ζώνη ασφαλείας.
Το καλό παραδειγμα της υποταγής γεννήθηκα ελευθερη και χωρίς μάσκα δεν έχω να κρυψω τίποτα