Με τον πληθωρισμό να τρέχει τον Φεβρουάριο με 2,9% έναντι 3,1% ένα μήνα πριν, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών για τον δείκτη εξέλιξης τιμών για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του ΙΕΛΚΑ, αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Ιανουάριο 2024 και τον Ιανουάριο 2023.
Παρά τη μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού σε σχέση με τον Ιανουάριο και τις κυβερνητικές κορώνες για μετωπική μάχη κατά της ακρίβειας οι τιμές βασικών τροφίμων όπως τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά και οι βρεφικές και παιδικές τροφές παραμένουν στα ύψη. Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία για την κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, με την αύξηση να αγγίζει το 5,2%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12.08%
Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
Έτοιμα γεύματα: +8,20%
Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%
Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%
Γάλα και χυμοί: -4,15%
Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4.11%
Αλλαντικά: -2,11%
Τυροκομικά: -1,79%
Το ΙΕΛΚΑ κάνει λόγο για συγκρατημένη αύξηση τιμών την οποία αποδίδει σε μια σειρά από λόγους, μεταξύ των οποίων στο «αυστηρό θεσμικό πλαίσιο» μέσα στο οποίο λειτουργούν τα σούπερ μάρκετ.
Αύξηση 63,4% στο ελαιόλαδο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το μήνα Φεβρουάριο συνεχίζει να κινείται με πολλαπλάσια ταχύτητα ο τιμάριθμος στα τρόφιμα, καθώς διαμορφώθηκε στο 6,7%. Καταγράφεται αύξηση 63,4% στο ελαιόλαδο και 12,3% στα φρούτα. Οι ανατιμήσεις διαμορφώνονται στο 13,8% σε μεταλλικό νερό-αναψυκτικά και χυμούς φρούτων.
Σε σχέση με τον Ιανουάριο, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Φεβρουάριο δείχνουν μικρές μειώσεις σε βασικά είδη διατροφής, όπως τυριά (-0,7%), γιαούρτι (-2,5%), αλλαντικά (-2,4%), χοιρινό-πουλερικά (-1,2%), ψωμί και δημητριακά (-0,5%), αλλά και νέες αυξήσεις σε μοσχάρι (1,1%), ψάρια (3,3%), αναψυκτικά-χυμοί (2,6%), αυγά (4,4%).
Τα νέα μέτρα και η σκληρή πραγματικότητα
Με τα τέσσερα νέα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβεια να μην έχουν ακόμα μετρηθεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι δηλώσεις του γενικού διευθυντή του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρη Κιοσέ.
Γνωρίζοντας καλά όλες τις παραμέτρους, ο κ. Κιοσές, έσπευσε να μας προσγειώσει στη σκληρή πραγματικότητα.
Εν αναμονή για την απόδοση των μέτρων
Είναι πολύ νωρίς για να έχουμε την πλήρη επίδραση που θα έχουν τα μέτρα στις τελικές τιμές και συνολικά στην δαπάνη του καταναλωτή είπε (ΕΡΤNEWS) και πρόσθεσε πως σίγουρα τα μέτρα δεν αφορούν τόσο τις λιανικές τιμές.
Εξήγησε πως το ένα από τα τέσσερα μέτρα αφορά κυρίως τις τιμές χονδρικής, δηλαδή την μείωση των παροχών που υπάρχουν ανάμεσα στις εμπορικές εταιρείες και τις εταιρείες της βιομηχανίας.
«Αυτό σίγουρα έχει επηρεάσει, έχει φανεί δηλαδή ότι υπάρχει μια διαφορά στο τιμοκαταλόγους της χονδρικής, έχει αλλάξει και υπάρχει μια σαφής μείωση τιμής και αυτό σίγουρα επηρεάζει και τις αρχικές τιμές των προϊόντων. Δηλαδή υπάρχει μια μείωση στις αρχικές τιμές των προϊόντων όπου υπάρχουν προϊόντα που εντάσσονται στις κατηγορίες», τόνισε.
Σημείωσε πως στις τελικές τιμές θα υπάρχει μια μείωση (…) αλλά χωρίς να θριαμβολογεί τόνισε πως «πρέπει να περιμένουμε να δούμε ποια θα είναι η τελική επίδραση στο καλάθι, είναι πολύ νωρίς για να πούμε ακόμα, δηλαδή ακόμα δεν μπορούμε να βγάλουμε κάποιο ξεκάθαρο συμπέρασμα».
Εξέφρασε την ελπίδα ότι τα μέτρα θα έχουν μια θετική επίδραση αλλά ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν μπορούμε να το ξέρουμε πριν από ένα δίμηνο ή τρίμηνο.
Είμαι κεφάτη γυρίζω από σουπερμακετόπουλο, ένα καρότσι πράμα γέμισα και στο ταμείο μου είπαν πως δεν χρωστάω κάτι, μάλιστα μου έδωσαν δώρο άλλο ένα καρότσι, άδειο βέβαια, για να πηγαίνω βόλτα τον μπέμπη, δώρα από τον πρωθυπουργό μας τον Κούλη τον αρχιπουσταρά.
Οι τιμές στα ελληνικά μαγαζιά της ΕΕ είναι 5-10 % φτηνότερα από της Ελλάδας….πως γίνεται αυτό…??
Γίνεται, γιατί δεν έχουν εφοπλιστές που τα έχουν τακιμιάσει με την κυβέρνηση.
Ο εφοπλιστής αγοράζει τα καύσιμα και τα πουλάει στο κράτος και το κράτος το δίνει στον πολίτη και ο πολίτης πληρώνει τους πάντες. Και το κράτος φοροαπαλλασει τους εφοπλιστές αλλά η ζημιά καταλήγει πάλι στον πολίτη.
Ωραία πράγματα
Mακελειο,οι ηλιθιοι τους ψηφισανε περισυ τον ιουνιο.
67% αποχη,οι μισοι πηγανε για μπανιο,αντι να τους μαυρισουν.
Ωραια,ξηλωθειτε τωρα και πληρωστε τους κολλητους του Μιζοτακη για να βγαλουνε τρελα κερδη.
Ψηφισατε τη συμμορια της Μαφιας και θα υποστειτε τις συνεπειες.
Πιο ηλιθιος λαος απο τον νεοελληνα δεν υπαρχει.
Είχαν και “ωραίες” εναλλακτικές, αλβανοτσάμη Τσίπρα, τουρκαραβοκρητικό Ανδρουλάκη (nickname ο Αζερμπαϊτζανός), βλαχορουμάνο Κουτσούμπα…Όταν βγουν σωστά πατριωτικά κόμματα που δεν θα κοιτάνε απλώς να κοροϊδέψουν αλλά θα έχουν λύσεις για όλα τα προβλήματα (όχι να μας λένε πως θα διώξουν τους λαθρό αλλά να μας πουν και ΠΩΣ θα τους διώξουν, μην είναι σαν την Μελόνι που δεν κάνει τίποτα), ίσως αυτοί που δεν ασχολούνται (από απογοήτευση), να ασχοληθούν!