Την ώρα που η αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (FAA) ανακοινώνει ότι μετά από διεξοδική έρευνα βρέθηκαν προβλήματα στη διαδικασία παραγωγής του επιβατικού αεροσκάφους 737 Max της Boeing, η είδηση του θανάτου του βασικού πληροφοριοδότη της FAA και επί χρόνια υπαλλήλου της Boeing, αυξάνει το ενδιαφέρον για την σημαντική αυτή υπόθεση.
Όπως ανέφεραν χθες σε δημοσίευμά τους οι New York Times οι αρμόδιες Αρχές των ΗΠΑ, αξιοποιώντας πληροφορίες και ζητώντας σχετικά έγγραφα και την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία αποκάλυψαν «δεκάδες» προβλήματα, καθώς υπήρξαν «33 αποτυχίες σε 89 δοκιμές». Ως εκ τούτου το ατύχημα της Alaska Airlines, όταν αποκολλήθηκε μια θύρα εν ώρα πτήσης, μόνο τυχαίο δεν ήταν ή αστοχία υλικού, όπως αρχικά ανακοινώθηκε.
Εξωτερικός προμηθευτής της Boeing, η εταιρεία Spirit AeroSystems, η οποία κατασκευάζει την άτρακτο των επιβατικών αεροσκαφών αυτών, πέρασε επιτυχώς μόλις έξι από τις δεκατρείς «δοκιμές» που έκανε η FAA, κατά το δημοσίευμα, το οποίο επικαλείται εσωτερική παρουσίαση για τη διαδικασία.
Ούτε η FAA, ούτε η Boeing, ούτε η Σπίριτ απάντησαν αμέσως όταν επικοινώνησε μαζί τους το πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς για να τους ζητήσει να σχολιάσουν τις πληροφορίες των Τάιμς.
Νωρίτερα χθες, ο αμερικανός υπουργός Μεταφορών Πιτ Μπούτιτζετζ δήλωσε πως αναμένει η κατασκευάστρια, η μια από τις δυο μεγαλύτερες παγκοσμίως, να συνεργαστεί πλήρως στις έρευνες που διενεργούνται από το υπουργείο Δικαιοσύνης και την εθνική υπηρεσία ασφάλειας των μεταφορών (NTSB) για το συμβάν της 5ης Ιανουαρίου, που θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφικό αν το αεροσκάφος βρισκόταν σε μεγαλύτερο ύψος.
Παράλληλα ο Μάικλ Ουίτακερ της FAA δήλωσε πως η υπηρεσία του και η Boeing ελπίζουν να συμφωνήσουν στις προϋποθέσεις που θα πρέπει να εκπληρωθούν από την κατασκευάστρια προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή των Max τις επόμενες εβδομάδες.
Την περασμένη εβδομάδα, η FAA ανακοίνωνε πως διαπίστωσε προβλήματα «μη συμμόρφωσης» της Boeing προς τους κανόνες στον «έλεγχο της διαδικασίας παραγωγής», στον «χειρισμό και την αποθήκευση τμημάτων», καθώς και στον έλεγχο ποιότητας του «προϊόντος».
Η Boeing πέρασε πιθανόν τη σοβαρότερη κρίση της ιστορίας της όταν δυο αεροσκάφη του συγκεκριμένου τύπου συνετρίβησαν, στην Ινδονησία και στην Αιθιοπία, χωρίς να επιζήσει κανείς από τους συνολικά 346 επιβαίνοντες, στα τέλη του 2018 και στις αρχές του 2019• αιτία ήταν κυρίως πρόβλημα στο λογισμικό αποτροπής απώλειας στήριξης MCAS, που βασιζόταν σε δεδομένα μόνο ενός αισθητήρα, ενώ οι πιλότοι δεν είχαν εκπαιδευτεί για αυτό. Ολόκληρος ο στόλος των Max καθηλώθηκε από τον Μάρτιο του 2019 ως τον Νοέμβριο του 2020. Το ζήτημα επιλύθηκε και τα αεροσκάφη του τύπου εντέλει επέστρεψαν στους αιθέρες, αλλά τα Max συνεχίζουν να παρουσιάζουν προβλήματα.
Νεκρός ο πληροφοριοδότης εναντίον της Boeing
Στο μεταξύ σοκ προκάλεσε ότι ο βασικός πληροφοριοδότης των αμερικανικών υπηρεσιών ασφάλειας, Josh Barnet , αυτοκτόνησε την περασμένη εβδομάδα. Σύμφωνα με δημοσίευμα του TMZ oι δικηγόροι του εκλιπόντος, το πτώμα του οποίου βρέθηκε μέσα σε φορτηγάκι, εκφράζουν αμφιβολίες για το εάν όντως ο θάνατός του οφείλεται σε αυτοχειρία.
Ο ιατροδικαστής της κομητείας Τσάρλεστον που επιβεβαίωσε τον θάνατό του στο BBC τη Δευτέρα, ανέφερε ότι ο 62χρονος πέθανε από «τραύμα που προκάλεσε μόνος του» στις 9 Μαρτίου και η αστυνομία διεξάγει έρευνα.
Ο δικηγόρος του Μπάρνετ, Μπράιαν Νόουλς, χαρακτήρισε τον θάνατο του πελάτη του “τραγικό” εκφράζοντας ταυτόχρονα αμφιβολία για τις συνθήκες του θανάτου του.
Ο Μπάρνετ, από το 2010, εργάστηκε ως διευθυντής ποιότητας στο εργοστάσιο του North Charleston, κατασκευάζοντας το 787 Dreamliner, ένα αεροσκάφος τελευταίας τεχνολογίας που χρησιμοποιείται κυρίως σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων.
Το 2019, ο ίδιος είχε πει στο BBC ότι οι εργαζόμενοι δέχονταν πιέσεις και τοποθετούσαν σκοπίμως εξαρτήματα κάτω των προτύπων σε αεροσκάφη στη γραμμή παραγωγής.
Ο Μπάρνετ είχε αποκαλύψει, επίσης, σοβαρά προβλήματα με τα συστήματα οξυγόνου, πράγμα που θα μπορούσε να σημαίνει ότι μία στις τέσσερις μάσκες αναπνοής δεν θα λειτουργούσε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Ο Μπαρνέτ είχε εκφράσει έντονη ανησυχία για το εργοστάσιο στη Νότια Καρολίνα και το γεγονός πως οι πιέσεις που ασκούνταν για την κατασκευή νέων αεροσκαφών οδηγούσε σε βιαστική συναρμολόγηση, εις βάρος της ασφάλειας, με την εταιρεία να αρνείται τις κατηγορίες.
Μάλιστα, ο ίδιος είχε πει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, εξαρτήματα κατώτερης των προτύπων ποιότητας αφαιρέθηκαν ακόμη και από κάδους σκραπ και τοποθετήθηκαν σε αεροπλάνα που κατασκευάζονταν για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στη γραμμή παραγωγής.
Ο Μπάρνετ είπε ότι είχε ενημερώσει τους διευθυντές για τις ανησυχίες του, αλλά δεν είχε γίνει καμία ενέργεια.