Τις αποτυπώσεις της λεκτικής βίας και τα στιγμιότυπα κοινωνικής έντασης μετά την έλευση των προσφύγων το 1922 παρουσίασε ο διδάκτωρ Ιστορίας Κώστας Τζιάρας στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα “Η επόμενη μέρα από την Καταστροφή”.
Ο διδάκτωρ Ιστορίας και διδάσκων με σύμβαση στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κώστας Τζιάρας παρουσίασε τις αποτυπώσεις της λεκτικής βίας και τα στιγμιότυπα κοινωνικής έντασης μετά την έλευση των προσφύγων το 1922, στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο για τη Μικρασιατική Καταστροφή, με θέμα «Η επόμενη μέρα από την Καταστροφή», που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
«Τον Απρίλιο του 1923 στο Τεκελί, τη σημερινή Σίνδο, 20 περίπου χιλιόμετρα έξω από τη Θεσσαλονίκη, ο πρόσφατα εγκατεστημένος γεωργός Νικόλαος Παπαδόπουλος από τις Σαράντα Εκκλησιές κατήγγειλε ότι όταν ο ίδιος και η οικογένειά του επιχείρησαν να γιορτάσουν τη μέρα του Πάσχα μαζί με τους ντόπιους, ντόπιοι έδειραν τα παιδιά του, τον γιο του, την κόρη του, και τον ίδιο και τους εξύβρισαν με τις λέξεις, «ρουφιάνοι, πρόστυχοι, πρόσφυγες με τις π….ς τις γυναίκες σας».
«Δεν επέτρεψαν ημάς τους πρόσφυγας να χορεύουμε» είναι τα λόγια του, ενώ το περιστατικό εντοπίζεται στο Αρχείο Πλημμελειοδικείου Θεσσαλονίκης, στη δικαστική απόφαση 6037 της 17ης Σεπτεμβρίου 1923 ως έφεση προηγούμενης απόφασης του πταισματοδικείου. Ο 16χρονος κ. Τάντος και ο 20χρονος Γιώργος Σταφύλης (χρησιμοποιούνται ψευδώνυμα στις αναφορές) οι οποίοι φαίνεται να δυσφόρησαν από την πρωτοβουλία της προσφυγικής οικογένειας, αθωώθηκαν στη δίκη λόγω αμφιβολιών. Ανεξάρτητα από το αληθές της καταγγελίας ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο στιγμιότυπο έχει ο συνδυασμός λεκτικής και σωματικής βίας αλλά κυρίως η χρήση της ίδιας της λέξης πρόσφυγας ως υβριστική αποστροφή και αναφορά»
Μετά την έρευνά του στις δικαστικές αποφάσεις που είναι καταγεγραμμένες στο αρχείο του Πλημμελειοδικείου Θεσσαλονίκης και στις προφορικές μαρτυρίες που φυλάσσονται στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Καλαμαριάς, ο κ. Τζιάρας επισήμανε ότι υβριστικές υποτιμητικές προσφωνήσεις όπως τουρκόσποροι, πρόσφηγκες, γιαουρτοβαφτισμένοι έχουν επισημανθεί στη βιβλιογραφία και έχουν διασωθεί στη συλλογική μνήμη ως στερεοτυπικές ρατσιστικές προσβολές σε βάρος των προσφύγων, ως ενδείξεις των κοινωνικών, οικονομικών και πολιτισμικών αντιθέσεων και ανταγωνισμών μεταξύ γηγενών και προσφύγων. Έχουν επισημανθεί, επίσης, αρκετές περιπτώσεις στις οποίες συγκρούσεις πήραν γενικευμένες διαστάσεις στη βάση των αντιπαραθέσεων σε σχέση με την διανομή καλλιεργούμενων γαιών στην ύπαιθρο ή σε συνάφεια με την ακραία φτώχεια και τους όρους ταξικής εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης των προσφύγων στις πόλεις.
“Φύγε θα σε φάει ο πρόσφυγας”
Ο διδάκτωρ Ιστορίας ανέφερε, μεταξύ άλλων, τη μαρτυρία της Διαλεχτής Μεντεκίδουαπό την Τραπεζούντα, από το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Καλαμαριάς. Η ίδια θυμόταν χαρακτηριστικά ότι για χρόνια οι ντόπιοι φοβέριζαν τα παιδιά τους ότι «θα έρθει ο πρόσφυγας να τα πάρει», λέγοντας μάλιστα «φύγε θα σε φάει ο πρόσφυγας» ή «παλιοπρόσφυγοι που δεν σας έσφαξαν οι Τούρκοι».
Οι πρόσφυγες κατηγορούνταν για λειψή εθνική συνείδηση και ανηθικότητα.
Σύμφωνα με τον κ. Τζιάρα, η ενδελεχής καταγραφή του υβρεολογίου αναδεικνύει ότι στους πρόσφυγες καταλογίζονταν κατά κύριο λόγο λειψή εθνική συνείδηση, μειωμένη εθνική καθαρότητα (Τουρκόσπορε Τουρκόσπορη, Τούρκε Τουρκάλα, Τούρκισσα), παραβατική συμπεριφορά (σεις οι πρόσφυγες είστε κακούργοι, κακούργοι λησταί, μικρασιάται, κλέφτη, κλέφτρα, Γιαγκούλα), ανέχεια και συσχέτισή τους με τις συναφείς με την ακραία φτώχεια χαρακτηρισμένες ως κοινωνικές ασθένειες του μεσοπολέμου (παλιοπρόσφυγα, πεινασμένη, που ήρθατε εδώ και γίνατε άνθρωποι, τρελή, συφιλιτικιά, φθισικιά, φθισικιέ, χτικιάρη, ψειρού, ψωριάρα).
Προ πάντων όμως, όπως τόνισε, οι πρόσφυγες κατηγορούνταν για ανηθικότητα. «Στη λέξη Τουρκόσπορε – Τουρκόσπορη και σε άλλες ύβρεις θίγεται όχι απλώς η προέλευση από την Τουρκία ή η ανήθικη μεμπτή σεξουαλική συσχέτιση αλλά και η βία, η τραυματική σεξουαλική βία που υπέστησαν οι πρόσφυγες στην περίοδο του διωγμού. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά ΄που σας ατίμασε ο Τούρκος΄. Η προσβολή της σεξουαλικής ηθικής και ιδιαίτερα της γυναικείας αποτελεί το πλέον συχνό λεκτικό μοτίβο εξύβρισης για το σύνολο του πληθυσμού. Ειδικότερα όμως για τους πρόσφυγες αποτελούσε στερεότυπη κατηγορία και πολλές φορές η εξύβριση διατυπωνόταν συνεκδοχικά με την αναφορά στον τόπο προέλευσης: Καραμανλού, Σμυρνιά, παλιοΣμυρνιά, Ραιδεστινή. Η προσβολή της προσφυγικής γυναικείας σεξουαλικότητας η οποία συχνά ερμηνεύεται ως προβολή – επισήμανση διαφορετικών πολιτισμικών πρακτικών ή συνηθειών σε σχέση λόγου χάρη με την καθαριότητα, αφορούσε γυναίκες πρόσφυγες που συχνά ζούσαν στο αστικό πλαίσιο μόνες ως χήρες ή ορφανές και οι οποίες αποτελούσαν στόχους ανάμεσα σε άλλα, και κυκλωμάτων σωματεμπορίας» πρόσθεσε.
Η φτώχεια ενεργοποιούσε τις διαφορές
Ο κ. Τζιάρας επισήμανε ότι το ποσοστό της προσφυγικής συμμετοχής συνολικά στο αρχείο του πλημμελειοδικείου Θεσσαλονίκης, αν και όχι ανάλογο με το ποσοστό του προσφυγικού πληθυσμού, είναι σημαντικό και σημείωσε ότι οι εντάσεις που περιγράφονται στο αρχείο αφορούν κυρίως τα λαϊκά στρώματα και εκτυλίσσονται κυρίως στις χωρίς υποδομές φτωχές προσφυγικές συνοικίες.
«Η φτώχεια και η μάχη για επιβίωση ενεργοποιούν τις υπαρκτές διαφορές», είπε ενώ εκτίμησε ότι συχνά επισημαίνεται ως ενοποιητική τομή μεταξύ ντόπιων και προσφύγων η δεκαετία του 1940 μέσω του πολέμου, της πείνας, της καταστροφής και της αντίστασης.
Πηγή: rosa.gr
Σκοπος αυτων των ιστορικων πραγματειων δεν ειναι μονο η εξιστοριση συμβαντων και μαρτυριων της προσφατης ιστοριας αλλα η εντελως αμετροεπη, δυσαναλογη, προπαγανδιστικη και σχεδον υποπτη αναδειξη διαφορων και αντιθεσεων στο σωμα της Ελληνικης κοινωνιας. Διαφορες αντιθεσεις και πληγες υπηρξαν βεβαιως και αυτο ειναι κατι το φυσικο και ευλογα αναμενομενο νομιζω σαυτες τις περιπτωσεις.Οφειλε ο ερευνητης αυτο να το γνωριζει. Ολες οι αντιθεσεις αυτες ομως ΕΠΟΥΛΩΘΗΚΑΝ προιοντος του χρονου και η Ελληνικη ομοιογενεια παραμενει εκτοτε αρραγης. Μονο τωρα τελευταια αυτη διαταραχτηκε με την αθροα εισβολη επηλυδων ΑΛΛΟΕΘΝΩΝ που καποιοι τοσο αδοκιμα και υποπτα προσπαθουν να προσομοιασουν με τους Ελληνες προσφυγες της Μικρασιατικης Καταστροφης. Και βεβαια ο ιστορικος ερευνητης δεν βρηκε φαινεται αλλα ενδιαφεροντα θεματα για την διατριβη του πλην του συγκεκριμενου θεματος που μαλλον ειναι το διαβατηριο για την μια Νεοταξικη καθηγητικη ανελιξη.
Δυστυχώς, μεγάλο κομμάτι των απογόνων αυτών των προσφύγων ασχολείται σήμερα με την διακίνηση λαθρομεταναστών. Πχ θα δείτε πολλούς με επώνυμα σε -ίδης που είναι ακροαριστεροί και είναι σε ΜΚΟ που διακινούν ψευτοπρόσφυγες ή που γενικά επιτίθενται καθημερινά στην Ελλάδα και προωθούν τουρκικές, αλβανικές και βουλγαροσκοπιανικές θέσεις. Βέβαια υπάρχουν και άλλοι μικρασιάτες και ρωσοπόντιοι που έχουν επώνυμα που τους δόθηκαν μόλις ήρθαν στην Ελλάδα και έχουν πχ ονόματα σε -πούλος κτλ. Συμφωνώ εν μέρει με τον “οτι ναναι” ότι ενώ στην Επανάσταση του 1821 είχαν έρθει στην Πελοπόννησο αρκετοί Έλληνες από όλη την σημερινή Ελλάδα αλλά ακόμα και από χώρες του εξωτερικού ή και άλλες χώρες εντός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δεν φαίνεται να είχαμε τέτοια ροή από την Μικρά Ασία. Γενικά η Ελλάδα υπέφερε ως περιοχή και σίγουρα κακοπέρασε κάτω από την Οθωμανική μπότα περισσότερο από τους Μικρασιάτες που γενικά έριξαν την ασπίδα αμαχητί μετά από το Ματζικερτ (μην ξεχνάμε πως εκείνη η μάχη χάθηκε από την προδοσία μικρασιάτη Έλληνα στρατηγού έναντι του Αυτοκράτορα και του οποίου η πατρίδα ήταν από τις πρώτες που τούρκεψε) ενώ στην περιοχή της σημερινής Ελλάδας έγιναν αμέτρητες επαναστάσεις καθόλη την διάρκεια της τουρκοκρατίας αλλά δυστυχώς χωρίς οργάνωση παρά μόνο εντελώς αυθόρμητες, κάτι που καθυστέρησε την πραγμάτωση της απελευθέρωσης μας και είχε και βαρύ κόστος σε ζωές και μας καθιέρωσε στον μέγεθος του πληθυσμού που έχουμε σήμερα και όχι στα αρκετά δεκάδες εκατομμύρια που θα έπρεπε να έχουμε.
Εσυ εισαι οτι χειροτερο υπαρχει, Ντροπη σου
Ρε παιδιά καλα κι ωραια ολα αυτα αλλα λυστε μου και μενα μια απορια που εχω;
Οταν εγινε η επανασταση του 1821 και αργοτερα τοσοι πολεμοι για να απελευθερωθει η Ελλαδα αυτοι οι προσφυγες που ηταν; και γιατι ποτε δεν βοηθησαν στην επανασταση; ποντιοι και μικρασιατες μαλλον τους συνεφερε τοτε να ταχουν καλα με τους Τουρκους η κανω λαθος μηπως;