Γράφει ο Στέλιος Φενέκος, υποναύαρχος ε.α.
Ως μάχιμος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού, με μεγάλη εμπειρία από όλους τους τύπου πλοίων επιφανείας και γνωρίζοντας τα Τουρκικά πλοία και την περιορισμένη ναυτική ικανότητα των πληρωμάτων τους, έχω κάνει χιλιάδες ώρες περιπολίας στο Αιγαίο, σε δύσκολες συνθήκες και με συχνές εμπλοκές με Τουρκικά πλοία.
Με την εισαγωγή αυτή θέλω να επισημάνω, ότι είμαι ο τελευταίος που θα υποβάθμιζε ηθελημένα το συγκεκριμένο γεγονός της σύγκρουσης της Τουρκικής ακταιωρού, με το σκάφος του Λιμενικού σώματος “ΠΑΘ Γαύδος”.
Όπως και στην περίπτωση της παρ ολίγον σύγκρουσης της Τουρκικής ακταιωρού με την “Κ/Φ Νικηφόρος” (που έγινε πριν μερικές ημέρες) εκθείασα την ναυτική ικανότητα του κυβερνήτη της Κ/Φ, και αναφέρθηκα στα προβλήματα χειρισμών και ναυτικής ικανότητας του Τούρκου κυβερνήτη, (ο οποίος έχασε τον έλεγχο του πλοίου του και η προκλητικότητα που προσπάθησε να επιδείξει του βγήκε εις βάρος του), έτσι και στη συγκεκριμένη περίπτωση ανέλυσα εξαντλητικά το τελευταίο συμβάν της υποτιθέμενης προσπάθειας εμβολισμού, του περιπολικού σκάφους του Λιμενικού “ΠΑΘ Γαύδος”.
Όπως φαίνεται στο βίντεο που περιήλθε σε γνώση μου, το Τουρκικό περιπολικό στρέφοντας δεξιά κτυπάει με την πρωραία αριστερή του πλευρά το “Γαύδος” ακριβώς μερικά μέτρα πριν την πρύμη αριστερά (περίπου 7-8 μέτρα), και μετά ξηλώνει την βάση της πρυμναίας κεραίας ασυρμάτου, με γωνία περίπου 30 μοιρών. Είναι φανερή η προσπάθεια του να στρίψει λίγο πριν τη σύγκρουση, γι αυτό η γωνία είναι τόσο μικρή, και λόγω ακριβώς της προσπάθειας αποφυγής που έκανε, η πλώρη του περνάει πάνω από την πρύμνη του “Γαύδος”, ξηλώνοντας τα ρέλια, την βάση της κεραίας και ένα μικρό κυτίο κατάπρυμα επί του καταστρώματος, χωρίς να βρει πουθενά αλλού (ούτε στο κατάστρωμα ούτε στις πρυμναίες δέστρες ).
Στη συνέχεια και μόλις η πλώρη έχει απομακρυνθεί μερικά μέτρα από το “Γαύδος”, οι μηχανές του “Γαύδος” δίνουν πρόωση στο πλοίο, που κινείται πλέον προς τα εμπρός.
Συνεπώς τα όσα δημοσιεύθηκαν περί κάθετου εμβολισμού στη μέση, με σκοπό τη βύθιση δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ακριβή.
Μάλιστα στο βίντεο ακούγονται φυσιολογικές ομιλίες του πληρώματος του Γαύδος, που δεν δείχνουν καμία ανησυχία περί επικείμενης -άμεσης σύγκρουσης, στα μεγάφωνα δεν ακούγεται τίποτε και δύο μέλη του πληρώματος είναι στην άλλη πλευρά του πλοίου, αντίθετα από το σημείο πρόσκρουσης, και συζητούν ατενίζοντας το πέλαγος, ακριβώς μερικά δευτερόλεπτα πριν περάσει η πλώρη του Τουρκικού πλοίου πάνω από την πρύμνη του “Γαύδος”.
Ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν την σύγκρουση ανάβει προβολέας επί του Ελληνικού πλοίου και φωτίζει την πλευρά του Τούρκικου και το ίδιο κάνουν και οι Τούρκοι στη γέφυρα της ακταιωρού. Είναι δε φανερή η προσπάθεια στροφής που κάνει η τουρκική ακταιωρός, για να αποφύγει την καθαρή σύγκρουση- εμβολισμό.
Μετά εξέταση και από την εξέταση των φωτογραφιών του “ΠΑΘ Γαύδος”, καταλήγω στα παρακάτω:
1. Το Τουρκικό πλοίο είχε όντως σκοπό να περάσει ξυστά από την πρύμη για να τρομάξει το σκάφος του Λιμενικού, και κατά πάσα πιθανότητα δεν έκανε καλή εκτίμηση της κατάστασης, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει να αποφύγει την σύγκρουση.
2. Σε αυτό συνηγορεί ότι ο Τούρκος κυβερνήτης στρέφει δραστικά λίγο πριν την σύγκρουση, μειώνοντας σημαντικά την γωνία προσέγγισης (περίπου στις 30%), με κίνδυνο και το δικό του πλοίου να υποστεί βλάβες, εάν κάποιο από τα ρέλια καρφωνόταν στα πλευρά του και του έσκιζε την πλευρά. Εάν έπεφτε με την πλώρη κάθετα και καθαρά, θα είχε πολύ λιγότερες πιθανότητες να υποστεί σκίσιμο, αφού η πλώρη στα πλοία αυτά είναι ενισχυμένη και υπάρχει το λεγόμενο στεγανό συγκρούσεως, για να τα προστατεύει ακριβώς σε περιπτώσεις συγκρούσεων με την πλώρη.
3. Το “Γαύδος” έχει μαύρο χρωματισμό στην πλευρά, περίπου στα 7 μέτρα από την πρύμη, για να μην φαίνονται οι μαυρίλες από τα καυσαέρια των εξαγωγών στη πλευρά του πλοίου.
Και εκεί ακριβώς τελειώνει η βάση της πρυμναίας κεραίας που ξηλώθηκε. Εκεί τελειώνει και ο μαύρος χωματισμός της πλευράς και αρχίζει ο φαιός. Στο σκοτάδι με χαμηλό φωτισμό, θα είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς που ακριβώς τελειώνει η πρύμη, λόγω του μαύρου χρώματος.
Επιπρόσθετα η όλη υπερκατασκευή του “Γαύδος” πέφτει απότομα στην περιοχή της πρύμης.
4. Υπάρχει συνεπώς μεγάλη πιθανότητα ο Τούρκος κυβερνήτης, μέσα στο σκοτάδι, να εξέλαβε την βάση της κεραίας , που είναι καθ ύψος στη συνέχεια του τέλους του φαιού χρώματος της πλευράς, ως το τέλος της πρύμης του “Γαύδος”, και να μην είδε που τελειώνει η πρύμη, λόγω του μαύρου χρωματισμού και της απότομης πτώσης του ύψους των υπερκατασκευών.
Ως αποτέλεσμα, προσπαθώντας να περάσει όντως προκλητικά και πολύ κοντά από την πρύμη, να την είδε τελευταία στιγμή, και να προσπάθησε να στρίψει, ξηλώνοντας τα ρέλια και τη βάση της κεραίας, αποφεύγοντας ταυτόχρονα μία πολύ πιο καταστροφική σύγκρουση.
Η αποκατάσταση της αλήθειας είναι σημαντική παράμετρος στην αξιοπιστία μίας χώρας, και η εξωτερική μας πολιτική δεν μπορεί να βιάζεται από διαστρέβλωση των γεγονότων, από όποιον και αν επιχειρείται, ηθελημένα, είτε λόγω εσφαλμένης εκτίμησης και αξιολόγησης της κατάστασης.