- FOS PETROLEUM S.A. η εταιρία στην οποία ανήκει το πλοίο ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ
- Θεόδωρος Κουντούρης ο πρόεδρος, ο οποίος είναι εξαφανισμένος
- Πραγματογνώμονας ακόμη ελέγχει αν οι ευθύνες βαραίνουν κάποια εταιρία συντήρησης ή πρόκειται για ανθρώπινη αμέλεια
Τέσσερις μέρες έχουν περάσει από το «έγκλημα» του Σαρωνικού, όταν το πλοίο ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ (1972 χρονιά κατασκευής) βυθίστηκε νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης, στον Σαρωνικό Κόλπο κι ενώ ήταν αγκυροβολημένο, γεμάτο με 2.570 τόνους καυσίμων.
Το πλοίο ανήκει σύμφωνα με τα στοιχεία που προβάλλονται στο διαδίκτυο στην εταιρία FOS PETROLEUM S.A. Το eReportaz προσπάθησε να επικοινωνήσει με την εταιρία και ένα στέλεχος που ανταποκρίθηκε μας είπε πως αυτή τη στιγμή πραγματογνώμονας προσπαθεί να ερμηνεύσει για ποιο λόγο προήλθε η διαρροή των υδάτων κι αν πρόκειται για λάθος της ομάδας συντήρησης που δεν είχε διαγνώσει τη διάβρωση που προκάλεσε τη διαρροή ή αν πρόκειται για ανθρώπινη αμέλεια των μελών του πληρώματος.
Να θυμίσουμε πως ο πλοίαρχος και ο Α΄ Μηχανικός προσήχθησαν στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, και συνελήφθησαν κατά παράβαση του άρθρου 28 του Π.Κ. και άρθρων 1,2,3 του Ν. 743/77 όπως κωδικοποιήθηκε και μεταγλωτίστηκε με το ΠΔ 55/98. Στη συνέχεια, κατόπιν εντολής του αρμόδιου Εισαγγελέα, αφέθηκαν ελεύθεροι. Παράλληλα, διενεργείται προανάκριση από το Β΄ Λιμενικό Τμήμα Κερατσινίου του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά σύμφωνα με Ν.Δ. 712/70. Αμφότεροι, περισυνελέγησαν από λάντζα και μεταφέρθηκαν προληπτικά – πριν οδηγηθούν στον Εισαγγελέα – στο Τζάνειο Νοσοκομείο όπου το ρεπορτάζ μας αναφέρει πως εκμυστηρεύτηκαν στους γιατρούς πως κατάλαβαν ότι κάτι δεν πάει καλά όταν ένιωσαν την κλίση του πλοίου. Εξωτερικοί παρατηρητές, μέλη πληρωμάτων παράπλευρων πλοίων, είχαν ήδη ειδοποιήσει το λιμενικό.
Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να υποδεικνύει πως το πλοίο ήταν ακατάλληλο ή δεν είχε άδεια για να λειτουργεί ως δεξαμενόπλοιο, ωστόσο προκαλεί εντύπωση πως τα τελευταία χρόνια τα δρομολόγιά του ήταν αραιά έως μηδαμινά.
Οι ευθύνες, φυσικά, δεν βαραίνουν μόνο την εταιρία – ιδίως αν από τις έρευνες αποδειχθεί πως η άδεια ήταν σε ισχύ. Σε αυτή την περίπτωση, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θα κληθεί να απολογηθεί, όπως και η Διεύθυνση Επιθεώρησης Πλοίων. Μέχρι στιγμής, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής, τι έχει να πει για το συμβάν; Μόνο να τονίσει πως έγιναν άμεσα ενέργειες για να περιοριστεί η κηλίδα, ενέργειες που προφανώς στέφθηκαν με αποτυχία, αφού η ρύπανση έφτασε ακόμη και στα δύο χιλιόμετρα από το σημείο βύθισης.
«Έχουν δοθεί οι απαραίτητες εντολές και οδηγίες από την πρώτη στιγμή και η πρώτη προσπάθεια που έγινε ήταν να στεγανοποιηθεί αμέσως το πλοίο που βυθίστηκε. Έγιναν αμέσως ενέργειες για να αναλάβουν δύο εταιρείες απορρύπανσης. Έχουν γίνει οι απαραίτητες κινητοποιήσεις. Έχει πάει ήδη ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας, ο κ. Καλαματιανός, στην περιοχή, ενώ αμέσως έδωσα εντολή να σπεύσει επί τόπου και ο Αρχηγός του Λιμενικού, ο οποίος και πήγε. Από εκεί κι έπειτα πρόθεση του υπουργείου είναι να διαλευκανθεί πλήρως η υπόθεση. Γίνεται έρευνα για την υπόθεση γιατί υπάρχουν πάντα ερωτήματα και πρέπει να απαντηθούν όλα».
H Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού ισχυρίζεται με ανακοίνωσή της τα εξής:
Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.
Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..
Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.
Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!
Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!
Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.
Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.
Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!!!
Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.
Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!!
Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή..
Διονύσης Γκουτζουρής e-reportaz